Kornélia, Kunigunda, Frigyes2021. március 03., szerda
Kultúra

Thaiföldi illúziók

National Geographic Magyarország

Egy gyönyörű ország rendkívül segítőkész és mosolygós emberek, és egy furcsa utcai kép: sétáló nyugati férfiak oldalukon helyi, szinte gyereklányokkal, esetenként fiúkkal.

Fotó: dreamstime

Az évente Thaiföldre érkező, közel 20 millió turista egy része bevallja, hogy szexuális örömöket keres. „A férfiak itt azt az alázatot, figyelmet és áhítatot kapják meg, amit otthon nem” – mondja Suzy, a vendégházam recepciósa, egy 22 éves lány, aki most éppen a szállásunk egyik ausztrál lakójával él együtt.  „Itt egyrészt nem kell félniük a visszautasítástól, másrészt nem kell folyamatosan bizonyítaniuk. Szabadon élvezhetik az együttlétet hosszú távú elköteleződés nélkül, ráadásul nyugati szemmel nézve, fillérekért” – folytatja, miközben  citromos-rákos tom yang levesünket kanalazzuk a Bangkoktól 185 kilométerre lévő kis üdülővároska strandján. Suzy szerint „sokan egy csalódás vagy egy tönkrement kapcsolat után jönnek ide, hogy helyreállítsák az önbizalmukat, vagy hogy felejtsenek.” 

A szexturizmus Thaiföld minden turisták által látogatott részen jelen van, de a leginkább Bangkokban és Patthayán. Első utam során, kellő elővigyázatosság nélkül a rossz hírű Shukumvit út mellett foglaltam szobát a thai fővárosban. Bangkokban a szórakoztató negyed kellős közepén, szinte belecsöppentem az éjszakai életbe.  Az utcán sétálgatva és a lányokat elnézve eszembe jut, amit egy – a témával foglalkozó – tanulmányban olvastam: a lányok legtöbbje a szegénység elől menekül a szexiparba, néhányukat pedig szüleik adnak el, szinte bagóért. Sok a kinai lány is, de a legjobban azon döbbenek meg, hogy a Shukumvit Roadon láthatóan kelet európaiak is árulják testüket.

Szóval, a kíváncsiságom által hajtva éppen ott sétálgatok a piroslámpás negyedben a táskámat szorongatva, amikor egy szőkére festett hajú amúgy helyes lány hiányos öltözékben megpróbál behúzni egy sztriptízbárba. Nagy nehezen sikerül elmagyaráznom neki, hogy nem vagyok érdekelt a témában, de cserébe 700 BHT-ért (5000 Ft) sikerül őt rávenni, hogy mesélje el a történetét egy kávé mellett.
A magát Lillynek nevező lány harmincötnek néz ki, holott csak huszonöt. Meggyötört arcára mosolyt próbál erőltetni, de látszik rajta, hogy nagyon fáradt, mert az éjszakai élet mellett napközben félállásban egy boltban dolgozik, hogy pénzt tudjon hazaküldeni családjának egy kis északi faluba. Éjszakánként minden második nap táncol és árulja a testét, a pihenőnapokon pedig, mint a main is, kuncsaftokat vadászik az utcáról a bárba, aminek egyébként orosz a tulajdonosa. Most már értem, miért akart engem is betuszkolni a műsorra. „Gondolom, külföldön lenézik azt, amit csinálok, de én örülök, ha boldoggá tehetem klienseimet és még jobban is élek mint az itteni átlag” – mondja viccelődve a jól begyakorolt PR szöveget.

Az én európai lelkemnek érthetetlen, hogy hogyan tréfálkozhat egy fiatal lány azon, hogy nap mint nap kizsákmányolják a testét, de Lilly valószínűleg a helyiek egyik alapmottója, a ’’mai pen’’ szerint gondolkodik, ami nagyjából annyit jelent, hogy próbálnak nem görcsölni olyanon, amin nem tudnak változtatni. Egyszóval olyan, mintha ez a fiatal lány nem fogná fel, vagy nem akarná felfogni a sorsának a tragédiáját, hanem inkább az élet arcába nevet. Thaiföldön amúgy, társadalmilag viszonylag elfogadott a legősibb mesterség űzése, sok örömlánynak férje és családja van. Becslések szerint, testük áruba bocsátásából mintegy háromszázezren élnek az országban.

Arra a kérdésemre, hogy van-e párkapcsolata, Lilly a helyiekre jellemző vehemenciával legyint és azt mondja, gyűlöli a szerelmet, mert egyszer volt egy angol barátja, akivel fél évet együtt élt és aki azt ígérte neki, hogy elviszi feleségnek, Manchesterbe, aztán egy októberi napon örökre eltűnt. A helyi fiúkról pedig csak ennyit mond huncutkodva: „Hát, egyik sem egy David Beckham!”

Bőrfehérités

A Thaiföldre látogatónak rögtön feltűnhet, hogy reklámokban és a médiában szereplők bőre jóval fehérebb, mint a helyi átlagemberé. Kozmetikumok és kemikáliák tömkelege kapható a helyi boltokban hogy használójuk bőre világosabbnak, azaz nyugatiasabbnak tűnjön.  A helyi nők ezeket krémként magukra kenik vagy gluththione hatóanyagú étrendkiegészítőként beveszik, de vannak olyanok, akik a villanófényes lézerkezeléstől vagy az injekcióztatástól sem riadnak vissza, még ha ez utóbbi módszerek már több halálos áldozatot is követeltek. A jelenség pszichológiai alapja, hogy a fehér  bőr a jómód jele, mivel tulajdonosa nem barnult le a földeken dolgozva, tehát tehetősebb. Pszichológusok szerint a bőrfehérítő ázsiai nők tudat alatt hasonlítani szeretnének a hatalmon lévőkhöz, aki régen a gyarmatosítók voltak, ma pedig a nyugati elit.

Beszélgetésünk végére összeállt a fejemben a képlet. Az egész szexuális adok-kapok mozgatórugója a pénz, no és a hamis ígéretek, illúziók. Az ideérkező olcsón megkapja azt az érzetet, hogy egy szuperman akiért versengenek a fiatal, csinos lányok. A csomag része a gyengédség, a megértés, séták kéz a kézben, és nincsenek veszekedések, bonyodalmak, szóval minden, ami jó, és csak ami jó egy kapcsolatban. A helyi lányok, az egyenlet másik oldalán pedig viszonylag jól megélnek a kapott nyugati aprópénzből és abban a tévképzetben élnek, hogy egyszer majd egy David Beckham kinézetű kézen fogja és elviszi őket egy jobb életbe, mint ahogy azt a filmekben és a reklámokban látták. 

Mint sok helyen Ázsiában, itt is rajonganak a nyugati filmekért, sztárokért és szépségideálokért. A thai lányok igyekeznek minél európaiabbnak látszani. Világosabbra festik a hajukat, szemnagyobbító műtétnek vetik alá magukat és még a mesterséges bőrfehérítéstől sem riadnak vissza. A sors fintora, hogy nyugaton pont a napsütötte barna bőr a divat. 

Érdekes megfigyelni azt az ellentétet, hogy amíg a helyiek próbálnak minél nyugatiasabbnak kinézni, az ideérkező turisták pont az ázsiai exotikumot keresik, legyen az a kultúráért ide látogató turista, az élvezeteket kereső, az üzleti ügyben erre járó, vagy az, aki addigi életét hátrahagyva, hosszú távra telepszik le. Itt mindenki megtalálja számítását.


Ami a hosszabb időre letelepedőket illeti, Bangkok az expatok (az ottélő külföldiek) paradicsoma, ahol sokan még csak nem is dolgoznak, hanem az otthon kiadott lakásuk béréből élnek a nagy olcsóságban, ahol ötszáz forintnyi pénzből már megvacsorázhatnak. 

Ilyen expat Tom is, akivel a bangkoki metrón, a Skytrainen ismerkedtem meg, miután összemosolyogtunk azon, hogy két helyi kisgyerek megkérdezte, lefényképezkedhetnek-e velünk. Tom 33 éves irodista Londonból, aki eredetileg az otthoni karácsonyi  giccsparádéból és az irodai munkából akart két hétre kiszállni – csakhogy 2011-ben. Azaz több mint egy éve Thaiföldön „felejtette’’ magát, vagy ahogy ő fogalmaz, „kicsekkolt’’. Elmondása szerint sokkal boldogabban él itt mint a ködös Albionban. Arra a kérdésemre, hogy volt-e már helyi lánnyal kapcsolata és hogy fizetett-e érte, válasz helyett sokatmondóan rám mosolygott és fölajánlotta, hogy elvisz egy tuti lelőhelyre, éppen oda tart.

A helyi kormány elvileg próbál gátat szabni a prostitúciónak, időnként letilt internetes poróoldalakat. Egy 2003-as becslés szerint a prostitúció évente 4,3 milliárd USD-t (azaz 921 milliárd forint) jövedelmez Thaiföldön és ez a GDP 3 százalékát teszi ki. Az üzletszerű kéjelgést 1960 óta törvény tiltja, ám társadalmilag elfogadott, így sikeresen meg tud bújni a helyi gazdasági érdekek mögött. Amíg van kereslet, addig kínálat is lesz ebben az illúziókra épülő iparágban, ahol mindkét oldal a saját ábrándját kergeti.

Írta és fényképezte: Batkov Szilvia

Hozzászólások

Több száz éve lezárt üzenetet olvastak el

Több száz éve lezárt üzenetet olvastak el

A szakértők úgy tudtak belesni a lezárt üzenetbe, hogy fel sem kellett nyitniuk azt.

Kiváló állapotú, díszített ünnepi hintóra bukkantak Pompejinél

Kiváló állapotú, díszített ünnepi hintóra bukkantak Pompejinél

A Pompeii Régészeti Park sajtóközleményében ismertette a négykerekű ünnepi hintó felfedezését, a tárgyra érintetlen állapotban bukkantak rá.

Megtalálták az egyiptomi balzsamozás ókori kézikönyvét

Megtalálták az egyiptomi balzsamozás ókori kézikönyvét

Eddig csak két olyan forrást ismertek, amelyben a folyamatot részletezték.

Szép magyar várak: Visegrád, a Dunakanyar ékköve

Szép magyar várak: Visegrád, a Dunakanyar ékköve

Visegrád neve szláv eredetű, magasan épült várost, várat, fellegvárat jelent, és Európa-szerte számos település viseli valamilyen formában e nevet.

Ismét lemerültek Lord Elgin kincses hajójához

Ismét lemerültek Lord Elgin kincses hajójához

Lord Elgin hajója, a Mentor a 19. század elején ókori görög műkincseket, a Pantheon darabjait szállította.

National Geographic 2021. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket