Magyar önkéntes segíti a nigeri egyetemistákat
Az ENSZ humán fejlettségi mutatója (HDI) szerint 2012-ben, 186 országból Niger az utolsó helyre került.
Niamey egyik utcája
Ez a mutatószám a világ országait hasonlítja össze a születéskor várható élettartam, az oktatás, az írástudás és az életszínvonal alapján. Niger 1960-ban szabadult fel a francia gyarmati uralom alól, a hivatalos nyelv azonban továbbra is a francia maradt, amit csak az iskolában kezdenek el tanulni a fiatalok. Niameyben, a fővárosban viszont a legtöbben djermául beszélnek, a másik fő nyelv a hausza, de ezen kívül hallani fulani, tuareg, kanuri és szongái beszédet is. A francia alapokra épülő iskolarendszer gyenge, a diákoknak pedig korlátozott lehetőségeik vannak a továbbtanulásra.
Az ENSZ Fejlesztési Programjának (UNDP) 2012-es adatai szerint a felnőttek átlagosan 1,4 évet töltenek iskolában. Kevesen folytatnak felsőfokú tanulmányokat, és az egyetem elvégzése után is kérdéses marad számukra, hogyan tudnak majd elhelyezkedni a szakmájukban. Itt az egyik legalacsonyabb az írástudók aránya a világon: a népesség kevesebb mint egyharmada tud írni és olvasni. Az ország fejlődését a gyenge infrastruktúra tovább nehezíti, és a lakosságnak csupán 1,3 százaléka internethasználó. Nagyon kevés azoknak a száma, akiknek lehetőségük van internethez jutni, és még kevesebb, akik tudják is azt használni. Ilyen körülmények között nagy dolognak számít, ha valaki egyetemre jár.
A csapat néhány tagja
A niameyi egyetem Földrajz Tanszékének hallgatóit idén egy magyar önkéntes segíti abban, hogy gyakorlati tapasztalattal könnyebben boldoguljanak a nigeri hétköznapokban.
Minden év elején a Global Voices szervezet pályázatot ír ki civil médiafejlesztési projektekre. Az önkéntes alapon működő, bloggerekből és fordítókból álló nemzetközi közösség több mint 30 nyelven publikál világszerte, köztük magyarul is. A mainstream médiát egészíti ki helyi hangokkal és olyan történetekkel, amik nem kapnak lehetőséget arra, hogy megjelenjenek az online médiában. Egyik legfőbb projektjük, a Rising Voices, periférián lévő társadalmaknak segít a közösségi média hangja által. Közel kilencszáz beadott pályázat közül öt nyertest hirdettek ki, 2013 áprilisában: a mexikói, fidzsi, bhutáni és argentin mellett Jenei Orsolya nigeri projektje valósul meg az idén, Mapping for Niger – Térképészettel Niger jövőjéért címmel. „Korábban is dolgoztam már önkéntesként Csádban, Afrikában egy térképészeti projekten, és úgy gondoltam, Nigerben közösségi médiával kombinálva a pályázat új lehetőségeket tárhat fel a fiatalok számára. Felkerestem a niameyi egyetem Földrajz Tanszékének vezetőjét, hogy megvalósítható-e az elképzelésem, ő örömmel fogadta a kezdeményezést, és az egyetem teljes támogatásáról biztosított.”
A projekt elsődleges célja a térképészeti munka, amihez a nyílt forrású OpenStreetMapet használják. Orsolya irányításával a diákok adatokat gyűjtenek, GPS koordinátákat rögzítenek, szerkesztik az online térképet, és olyan tartalmat adnak hozzá, ami a közösség számára hasznos információt nyújt. „A műhold felvételeken csak az épületeket, utakat láthatjuk. A helyszínre érkezve azonban pontosan felmérhetjük, hogy az adott infrastrukturális elem milyen célt szolgál, és milyen állapotban van: kórházként, iskolaként, avagy irodaként használják, az út betonozott-e vagy csak gyalogosan járható. Az általunk összegyűjtött információnak nagy értéke van a helyiek számára.”
Az Abdou Moumouni Egyetem Földrajz Tanszékének diákklubjából 15 fiatal vesz részt a programban, ők a jövőben mind térképészettel szeretnének foglalkozni. Az egyetemnek kevés lehetősége van arra, hogy a diákokat gyakorlati oktatásba vonja be, és megtanítsa a technikai felszerelések használatára. „Jó elméleti tudásra tesznek itt szert, de tapasztalat nélkül nehéz lesz elhelyezkedniük ezen a területen. A projekt erre is lehetőséget biztosít a terepmunka során. A számítógépes tudás fejlesztésén is sokat dolgozunk, mivel sok olyan egyetemista is van a csoportban, aki korábban csak ritkán használt internetet.”
A Global Voices 3000 dolláros keretet biztosít a költségek fedezésére, ami a felszerelések árára, a GPS készülékekre, kamerákra, egyéb technikai eszközökre és a tömegközlekedésre elegendő. A helyszínt a tréningek ideje alatt az egyetem biztosítja, és szabadon használhatják a számítógépeket és az internetkapcsolatot. A körülmények azonban így sem ideálisak: 2-3 diákra jut egy számítógép, és a lassú internetkapcsolat is nehezíti a munkát.
A projekt másodlagos célja, hogy a fiatalok megismerjék és használják a közösségi médiát: saját blogot és facebook oldalt működtetnek, ahol a térképészeti munkához kapcsolódó élményeiket tudják megosztani, valamint történeteket és fényképeket a szülőhelyükről, életükről, a nigeri mindennapokról, ami eddig a kívülállók számára rejtve maradt. Az év végéig tartó projekt során a diákok továbbadják tudásukat a többi földrajz szakos hallgatónak, hogy a munka Orsolya és a Global Voices segítsége után is folytatódhasson. „Ők sokkal többet tudnak nálam Nigerről. Én a technikában és pár ötlettel segítek nekik, és felkészítem őket arra, hogy a projektet önállóan is képesek legyenek továbbvinni.”
Írta: Máté Viola
Fényképezte: Jenei Orsolya