Miért is biciklizünk mind többen?
2006-2007 között egy év alatt, Budapesten megduplázódott azoknak a száma, akik hétköznap kerékpárral közlekedtek, pedig nem változott a kerékpáros infrastruktúra a városban.
Fotó: dreamstime
Mi történt ebben az időben Budapesten? Mitől kaptak ennyien kedvet a biciklizésre? A fenti kérdés megválaszolásához érdemes megnézni, hogy hogyan viszonyulunk a kerékpározáshoz, miért tartunk tőle, és mi győz meg róla, hogy érdemes elkezdeni.
2009-ben készült Budapesten és környékén egy reprezentatív felmérés, amiből azt szerették volna a kutatók megtudni, hogy van-e hajlandóság a lakosságban a kerékpáros közlekedésre, és milyen okok miatt nem bicikliznek rendszeresen.
A kutatás – ahogy más országokban is – megmutatta, hogy a kérdezettek jelentős része (80 százalék) biciklizne, de… és itt számtalan akadályt sorolnak: nincs bringaút, az autósok tapintatlanok, rossz a levegő meg az időjárás, megizzadok, nem lehet kerékpárt szállítani a tömegközlekedési eszközökön, nem tudom biztonságban hagyni a biciklit.
De mi változott meg 2007-ben Budapesten? Mi miatt pattantak ilyen sokan biciklire? A Kerékpárosklub megalakulása óta szervez kerékpározást népszerűsítő kampányokat. A Bringázz a munkába! (Bam!) kampányban a munkába járók voltak a célcsoport. Ezek a kampányok persze nem arról szólnak, hogy nem is igaz, hogy megizzadsz vagy, hogy nem is lopják el a biciklit. Sokkal inkább arról, hogy mennyire jó érzés reggelente bringáról látni a várost, hamar beérni idegeskedés nélkül. Kampánytervezéskor éppen azt akarják megmutatni, milyen jó is a bringázás. A Kerékpárosklub plakátjai, kisfilmjei egytől egyig örömet sugallnak.
Úgy tűnik, hogy az a módszer, ami megmutatja a jót és pozitív üzenetet közvetít, segít a bizonytalankodóknak a döntésben, és egyik reggel valaki úgy dönt, hogy biciklivel indul útnak, és nem érdekli, ha megizzad. Ő már megérezte az ízét: innentől kezdve sorra megtapasztalja, hogy a félelmei alaptalanok voltak és hétről hétre többször dönt a bringa mellett.
2006-2007-ben a Critical Mass felvonulások nem szóltak másról, minthogy próbáld ki, mert jó. Jöttek is sokan, együtt örültünk néha 30-40 ezren is. Akkorára sikeredett ez a mozgalom, hogy csodájára járt a fél világ, és látták, hogy az üzenet, a pozitív üzenet hat az emberekre, elkezdtek változtatni közlekedési szokásaikon. A Kerékpárosklub legutóbbi felmérései szerint Budapesten, 2013 szeptemberében már a megkérdezettek 25 százaléka mondta, hogy rendszeresen kerékpárral közlekedik, egy évvel korábban ez még csak 12 százalék volt.
Sokan megértették a pozitív üzeneteket. A Budapesten kerékpárral közlekedők számának növekedéséhez hozzájárult az is, hogy a kerékpáros mozgalom sikeres kampányokkal viselkedésváltásra bírt sok városi lakost. Szerencsére! Képzeljük el, micsoda növekedés lenne, ha hirtelen az utak is mind kerékpározhatóak lennének, ha épülnének szép kényelmes „kerékpáros autópályák” is, mint például Londonban.
Forrás: Kerékpárosklub