Két iparos, aki megváltoztatta a világot

Az észak-karolinai Kitty Hawk mezején 1903. december 17-én emelkedett először a levegőbe az a szerkezet, amely kitárta az eget az ember előtt. A Wright-fivérek nem tudták, hogy „lehetetlen”, amire vállalkoznak, így hát megcsinálták…
Fotó: John T. Daniels / USA Library of Congress, Prints and Photograph Division
„A levegőnél nehezebb tárgyak sohasem fognak repülni” – jelentette ki Lord Kelvin brit fizikus, matematikus 1885-ben. A 19. század egyik meghatározó tudósát, kevesebb mint húsz év múlva, két amerikai biciklijavító mester tanította móresre. 1903. december 17-én az Egyesült Államok Észak-Karolina államában, a Kitty Hawk nevű település közelében húzódó kies lankán elszakadt az anyaföldtől a történelem első, a levegőnél nehezebb, és saját erőforrással rendelkező repülő szerkezete, amely alkalmas volt az irányított repülésre, ráadásul magával vitte a pilótáját is.
Orville és Wilbur Wright az USA Ohio államában nőttek fel, és a kor divatos közlekedési eszközeire, a kerékpárokra építették a jövőjüket. Biciklik javításával, tervezésével és gyártásával foglalkozó cégük prosperált, ám a vállalkozás jövedelmét a testvérpár szinte teljes egészében közös hóbortjukra, a repülésre költötte. A nagy elődök – Otto Lilienthal, George Cayley, Samuel P. Langley, Octave Chanute – cikkei, könyvei nyomán a 19. század utolsó éveiben kezdtek repülő szerkezetekkel kísérletezni. Ennek során lefektették a háromtengelyű irányítás ma is érvényes alapelveit és megalkották a világ első szélcsatornáját.
A semmiféle tudományos képzettséggel nem rendelkező mesteremberek rájöttek, hogy a korábban a felhajtóerő és a légellenállás kiszámításában használatos matematikai rendszer hibás, ezért inkább a gyakorlatban tesztelték a különböző szárnyformákat. Szélcsatornájukban több mint kétszáz szárnyformát próbáltak ki, és a kísérletek alapján állították össze azt a táblázatot, amely a levegő nyomásviszonyai (végső soron a felhajtóerő) és a szárny alakja közötti összefüggést mutatja. Ez a táblázat a Wright-fivérek után még hosszú ideig használatos volt az iparágban.
Első siklórepülőjüket 1899-ben építették. A repülőgép irányítását egy bonyolult szerkezet végezte, amely a szárnyak meghajlításával változtatta a felhajtóerőt, s ezzel befolyásolta a repülés irányát. Egy meteorológus tanácsára a kísérleti telepüket áthelyezték a szeles időjárású észak-karolinai Kitty Hawkba, ahol a kisváros mellett húzódó Kill Devil Hill nevű domb lejtőjén folytatták a repüléseket.
A Wright Flyer nevű, saját fejlesztésű benzinmotorral és kézzel faragott, fa légcsavarral felszerelt repülőgépüket 1903 elején építették. A motor teljesítményét stílusosan egy biciklilánc adta át a légcsavar tengelyének. A később Flyer I-re keresztelt géppel először 1903. december 17-én emelkedtek a levegőbe. Az emberiség történetének első motoros repülése során Orville Wright 12 másodperc alatt 39 métert repült. Ezen a történelmi napon mindketten két alkalommal repültek, de valójában csak az utolsó, a negyedik repülés során használták a kormányszerveket. Ekkor Wilbur Wright csaknem egy percet, 59 másodpercet tartózkodott a levegőben a géppel, s ezalatt 279 métert tett meg – ez volt tehát a világ első irányított repülése.
A két biciklijavító mester történelmi repülése nem keltett túl nagy figyelmet: mindössze négy mentős és egy helyi fiúcska volt a tanúja. Szerencsére azonban a Wright-fivérek nem felejtették otthon a fotómasinájukat, amit be is állítottak a domboldalon, és megkérték az egyik fiatal életmentőt, John T. Daniels – az állam szenátorának unokaöccsét –, hogy a megfelelő pillanatban nyomja meg az exponálógombot. Ily módon sikerült a később ismert fotóművésszé érett fiatalembernek megörökítenie az utókor számára azt a pillanatot, amely elindította a repülést.
Írta: Horváth Árpád