Jól látható kerékpárosok
Három év alatt immár hatodik alkalommal mérte fel a magyarországi kerékpáros közösség a biciklivel közlekedők kivilágítottságát: többségük jól látható sötétben is.
Fotó: dreamstime
2013 őszén a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass mozgalom 166 önkéntese minden eddiginél több, összesen 3274 közlekedő kerékpáros lámpahasználatát vizsgálta.
Illusztráció: Magyar Kerékpárosklub
Az előző évekhez hasonlóan ismét a budapesti bringások a legszabályosabbak. Az elől és hátul is kivilágított kerékpárok részaránya 79 százalékra nőtt, míg a lámpátlanok aránya 9 százalékon stagnált. A nagyvárosokban ez az adat 71 és 15 százalék, a tíz- és százezer lakos közötti településeken 68 és 16 százalék, a tízezresnél kisebb falvakban 57 és 24 százalék. Az országos átlag 74 és 12 százalékra javult. Bár az összesített adatok szerint a kisebb települések eredménye rosszabb, a legnagyobb javulást is itt mérték az elmúlt három év alatt, vagyis elindult a felzárkózás a városi biciklistákhoz.
Illusztráció: Magyar Kerékpárosklub
A kerékpárlámpák használati aránya a kedvező árú, és energiatakarékos LED-es lámpák elterjedésével kezdett javulni. Időközben a szabályok is lehetővé tették használatukat, és már csak elvétve találkozhatunk régi típusú dinamós világítással.
A kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályozás nemrégiben változott, melynek kidolgozásában a Kerékpárosklub is közreműködött. A lámpák és a fényvisszaverő prizmák fényének 150 méterről is láthatónak kell lenniük, és fényvisszaverő prizmából már a kerékpár elejére is kell egy fehéret helyezni, nem csak egy pirosat hátulra. Viszont a küllőprizmát helyettesítheti a két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület, és – a gyakorlatot figyelembe véve – a kerékpároson elhelyezett világítás is szabályos. Bővebb információk ITT olvashatók.
Forrás: ng.24.hu