131 éves a Brooklyn híd
144 évvel ezelőtt a német származású John Augustus Roebling történelmi jelentőségű tervet dolgozott ki - ez alapján készült el a világ első acélkábeles függőhídja.
A monumentális méretű Brooklyn híd 1825 méteres hosszával az USA egyik legrégebbi függőhídja Manhattant köti össze Brooklynnal, 1915-ig New York hídként emlegették.
Legvastagabb négy tartókábele egyenként 27,5 centiméter átmérőjű, a két 84 méter magas hídoszlop közötti távolság 486 méter. Homokkőből, gránitból és az akkor népszerű Rosendale cementből építették neogótikus stílusban.
John Augustus Roebling a helyszíni mérések közben megsérült, lábujjait amputálni kellett, majd nem sokkal ezután tetanuszban meghalt, így fia, a 32 éves Washington Augustus Roebling kezdte el az építkezést 1870. január 3-án. A pillérek alapozására szolgáló 3000 tonna tömegű pneumatikus keszonok (mélyépítésnél használt túlnyomásos légterű, alul nyitott vasbeton süllyesztőszekrény) 24 méter mélyen voltak beágyazva a manhattani oldalon, 13,5 méteren pedig a brooklyni oldalon. Az élet a keszonokban szörnyű volt, a tüzek, robbanások és a keszonbetegségek 27 ember életét követelték. Washington Roebling két év múlva keszonbetegség következtében részlegesen lebénult. Ez a betegség akkor következik be, ha a nagyobb nyomású térből az ember túl hamar ér kisebb nyomású helyre. Jelentős méretekben először a New York-i Brooklyn híd építkezésénél észlelték.
Washington Roebling részleges bénulása miatt felesége, Emily Warren Roebling vette át az irányítást, és 11 éven keresztül közvetített főmérnök férje és az építkezésen dolgozó mérnökök között. Emily, férje segítségével, a felsőfokú matematika és a szilárdságtan mellett hídépítési technikát és kábelgyártási technológiát is tanult. John Augustus Roebling a szükségesnél hatszor erősebbre tervezte a hidat. Ennek köszönhetően áll még mindig a Brooklyn híd. Tervek szerint csak a négy vastag kábel tartotta volna a hidat, J. Lloyd Haigh azonban gyengébb minőségű huzalokból gyártotta a kábeleket. Ez akkor derült ki, amikor már felszerelték így a híd csak négyszer lett volna erősebb a szükségesnél. Ennek dacára további 250 kábellel erősítették átlós irányban, melyek a hídoszlopokat és a hídpályát kötötték össze. Ez emelte a híd esztétikáját és időállóbbá is tette. A tervező szerint soha nem fog leszakadni, esetleg csak besüllyedhet.
A hidat 1883. május 24-én adták át. Az ünnepségre több ezer ember volt kíváncsi. Az Egyesült Államok 21. elnöke, Chester A. Arthur és Emily Warren Roebling mentek át először a hídon, majd Franklin Edson New York 85. polgármestere következett, miközben az ágyúk díszlövéseket adtak le. A Brooklyn felé eső hídoszlopnál Seth Low, Brooklyn, majd New York 92. polgármestere köszöntötte őket. Az első napon 1800 jármű és több mint 150 300 személy haladt át a hídon. Az átadáskor egyike volt a város legmagasabb pontjának, építésének összköltsége 15,5 milló dollár volt.
1883. május 30-án, egy héttel a híd átadása után az a hír terjedt el az átkelő gyalogosok között, hogy a híd le fog szakadni. Az emberek pánikszerűen menekültek, és 12 gyalogost halálra tapostak.
1884. május 17-én P. T. Barnum cirkusztulajdonos 21 elefántja, köztük a világhírű és bálványozott óriás elefánt Jumbó, sétált át a Brooklyn hídon eloszlatva minden kétséget.
1971-ben kerékpáros sávot alakítottak ki, ami egyben a város első kerékpárútja is lett. Ma már több mint 4000 gyalogos és 3100 kerékpáros halad át a Brooklyn hídon minden nap.
Írta és fényképezte: Lenner Ádám