Gyöngyvér, János, Gyöngyi2020. október 23., péntek
Kultúra

Párizs szeme…

National Geographic Magyarország


…így nevezte barátja, Henry Miller amerikai író, a Brassai néven világhírűvé vált fotóművészt.

Fotó: profimedia

Halász Gyula örmény származású anyától és magyar apától született 1899. szeptember 9-én Brassóban. 1917-ben és 1918-ban részt vett az első világháborúban, majd beiratkozott a Budapesti Képzőművészeti Főiskolára, de diplomát már Berlinben szerzett, közben visszatért szülővárosába, majd 1924-ben Párizsba utazott szerencsét próbálni és bár soha nem tért haza, tiszteletből 1931-ben  felvette a Brassaï nevet. Illyés Gyula egyszer meg is kérdezte tőle: „Halász Gyulának ismertünk meg. Festőnek. Hogy lettél Brassai?” Mire a válasz: „A családi nevemet, a Halászt akartam halhatatlanítani a festményeimmel, tisztán. A Brassaï név a kenyérkeresethez kellett, a fényképek szignálásához. A kettőt kezdetben kényesen elválasztottam.”

A francia fővárosban a szürrealisták csoportjához csatlakozva szobrászként és festőként is tevékenykedett. Számos neves művésszel kötött barátságot, voltak köztük festők, mint Pablo Picasso, Joan Miró, Salvador Dalí, Henri Matisse, szobrász: Alberto Giacometti, költő: Tristan Tzara, építész: Le Corbusier, valamint André Breton és Henry Miller amerikai író.

Eleinte magyar, francia és német újságoknak tudósított, cikkeit rajzaival, karikatúráival illusztrálta. 1925-ben egy barátja, Léopold Zborowski műkereskedő ismertette meg Eugene Atget fotóival, ezek annyira elbűvölték, hogy egész életében példaképének tekintette a párizsi fotógráfust. 1926-ban ismerte meg André Kertészt, az ugyancsak magyar származású fotóművészt, akitől sokat tanult. Kertész biztatására 1929-től már ő is fotózott. É miért? Erről így vall: „Nem fértek már el bennem a képek, annyit szedtem magamba, főleg az éjszakai csavargásaim alatt.”
Éjszakákon át csavargott Párizs utcáin fényképezőgépével és háromlábú fotóállványával, az expozíciós időt egy cigaretta elszívásához mérte. Korai képein a Montparnasse éjszakai életét mutatta be. A környék akkoriban művészek és bűnözők tanyája volt. Képei a Paris de nuit (Az éjszakai Párizs) című sikeres albumban jelentek meg 1933-ban, köztük a Bijoux a Place Pigalle bárban és az Utcalány című híres fotókkal. A kötetet a fotótörténet kivételesen fontos könyvének tartják, mert az éjjeli fotózásnak akkor még alig volt előzménye. Brassai hosszan exponált, majd a negatívra vakuval fotózta rá a figurát, kompozíciós készsége képzőművészi indulásáról tanúskodik.

Második albuma, a Voluptés de Paris (Párizs örömei) volt, ebben szerepel A két apacs című kép, amely 1935-ben komoly nemzetközi sikert aratott. 1935-től 1947-ig a magyar barátja, Charles Rado által alapított Rapho ügynökségnek dolgozott. 1937-től a Harper’s Bazaar amerikai női divatmagazin is munkatársának szerződtette, a témaválasztásban teljes szabadságot kínálva neki, Brassai képei negyedszázadon át jelentek meg a lapban.
1940-ben, Párizs német megszállása idején a Riviérára menekült, ám amikor meghallotta, hogy elrejtett negatívjait nedvesség fenyegeti, visszatért a fővárosba. Mivel a németek tiltották az utcai fényképezést, ismét rajzolni kezdett, szobrokat készített, verseket írt. Grafikái 1946-ban Harminc rajz címmel jelentek meg, Jacques Prévert verseivel.

A háború után ismét fotózni kezdte kedvenc városát. A tér és a formák kérdései foglalkoztatták, de továbbra is a statikus témákat, beállításokat kedvelte: a járdarészleteket, a málló épületsarkokat, a falfirkákat is emberi tartalommal tudta megtölteni.
1948-ban feleségül veszi Gilberte Boyer-t, aki munkatársa is lett, majd halála után gondozta hagyatékát.  

Az 1950-es években színpadi díszleteket, szőnyegeket tervezett, filmet is forgatott, a párizsi állatkertről készített alkotása 1956-ban díjat nyert a cannes-i filmfesztiválon.

1960-ban adta ki Grafitti de Brassai című könyvét. 1976-os, A harmincas évek titkos Párizsa című albumába azok a felvételei kerültek, amelyeket keletkezésük idején még Párizsban sem lehetett kiadni. 1982-ben jelentette meg Művészek az életemben című könyvét, amelyben művészekről, műkereskedőkről és a barátairól írt, fotókkal illusztrálva mondanivalóját.

1976-ban a Becsületrenddel, 1978-ban a Fényképezés Nemzeti Nagydíjával tüntették ki. 1984-ben, nem sokkal halála előtt adott interjújában mondta: “Soha nem arra törekedtem, hogy érdekes dolgokat fényképezzek le, a célom az volt, hogy magukat a dolgokat rögzítsem mozdíthatatlan végső formában”.

Harminc évvel ezelőtt, 1984. július 7-én hunyt el a dél-franciaországi Beaulieu–sur-Mer városban, nyughelye a párizsi Montparnasse temetőben található.

2001-ben Budapesten, a Ludwig Múzeumban láthatta a közönség a párizsi Pompidou Központban őrzött műveit, 2007-ben a Mai Manó Házban, majd 2009-ben szülővárosában, Brassóban nyílt kiállítása. Özvegyének halála után, 2006-ban 750 műve került kalapács alá: rajzok, grafikák, szobrok és fényképek. Szülőházán, a brassói Gács Major utca 6. számú házon 2009-ben leplezték le emléktábláját. 2013-ban a párizsi Városházán nyílt háromszáz felvételét bemutató nagyszabású kiállítás. Beszélgetések Picassóval (1968) és Előhívás – Levelek 1920-1940 (1980) című könyvei magyarul is megjelentek.

Forrás: MTI

Hozzászólások

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Az időszámítás előtti 200-100 közötti periódusból származó geoglifa ősibb lehet a térség többi alkotásánál.

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Képes-e a különböző hátrányos helyzetű csoportok iránti sajnálat cselekvésre motiválni a többségi társadalom tagjait – tették fel a kérdést kutatásukban a PPK kutatói.

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket