Edina, Viktor, Győző2021. február 26., péntek
Kultúra

Magyar formatervező sikere

2014.09.29.Admin
National Geographic Magyarország

Magyar tervező, a 31 éves Policsányi István nyerte meg az egyik legrangosabb formatervezési díjat a Red Dot Design Concept Award Best of the Best elismerését 2014. szeptember 26-án Szingapúrban.

Az ipari formatervezés világában a Red Dot (piros pont) Award jelenti a legrangosabb elismerést. A tervezők és gyártók, minden évben, három elkülönült versenyben mérkőznek meg egymással: az adott évben termelésbe és kiskereskedelmi forgalomba került termékek terén, a termékkommunikáció és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások, valamint a formatervezési koncepciók és gyártmánytervek kategóriájában. Az első két kategória díjait Németországban adják át (a díjat 1954-ben alapították Essenben), az innovációhoz és modern gyártáshoz kapcsolódó harmadikat viszont Szingapúrban, a Red Dot Award második otthonában kapják meg a győztesek.

Policsányi István ez utóbbi témakörben nyerte meg a legnépszerűbb és ezért legnépesebb kategória, a Mobility (mozgásban) fődíját. Ebbe az osztályba járművekkel és munkagépekkel lehet nevezni, 2013-ban például az Audi legújabb koncepcióautója és a Volvo teherautóterve volt a díjazott. Különösen értékessé teszi a mostani Best of the Best díjat, hogy ebben a kategóriában nagyon ritkán nyernek vízi járművek, ráadásul közösségi személyszállító hajó még nem kapott soha ilyen elismerést.

A benyújtott pályamű címe „New Voyage Experience Accessible to Everyone” (mindenki számára elérhető új utazási élmény), ez egy 80 személyes, balatoni közforgalmi hajózásra tervezett típus terve. A terv első változata a balatoni közcélú hajózási társasággal való egyeztetések alapján készült, de ők később más, gyorsabb megoldást kerestek az akkori hajóhiány orvoslására, így a mostani továbbfejlesztett koncepció megvalósításához Policsányi István tervező és mérnök társa Köves Gergely, az EMBER Industrial Design csapata új befektetőket keres – tudtuk meg a díjazottól.

A forma egyszerre ötvözi a modern gyártástechnológiával elérhető új vonalvezetést, a természettől ellesett formákat és a magyar géphajózás különböző koraiból átvett stíluselemeket. Külsejét egyszerre ihlette a vízi emlősök áramvonalas teste, a XIX-XX. század fordulójára jellemző klasszikus magyar vonalvezetés, és az 1950-60-as évek méltán világsikerű olasz motorcsónakjai. Ezáltal olyan forma alakult ki a tervezés során, ami stabilitást és erőt sugároz, ezzel együtt dinamikus és a jövőbe mutató. A formaterv mellett komoly hajózási számítások igazolják a hajótest ideális kialakítását: a törzs a Balatonhoz hasonló sekély tavakhoz optimalizált vízvonalat kapott és a belső bordázat segítségével a hajó sérülés nélkül elviseli a szűk kikötőkben szükséges hajózási manővereket, ilyen a kikötött hajóorr segítségével történő átfordulást. Mindemellett karbantartása is egyszerű, mert a hajómotorokat a hajófelépítmény megbontása nélkül ki lehet emelni a testből.

Az igazi újdonság azonban az utastérben található. A hajó teljes átjárást tesz lehetővé az utasoknak, így az utazás ideje alatt szoros ember-víz-jármű kapcsolat alakulhat ki. Innovatív rendszerek biztosítják, hogy a hajóra bármilyen vízállás mellett külső segítség nélkül felszállhassanak azok az utasok is, akik kerékpárral vagy babakocsival vagy kerekesszékkel érkeznek. A fedélzeten az utasszékek elrendezése az igények szerint egyszerűen átalakítható, például az utaslétszámnak megfelelően. Csak néhány mozdulat, és a babakocsi vagy a kerekesszék bárhol elfér a családtagok mellett. A fedélzeten akár egy egész kiránduló osztály is utazhat, és a bicikliknek is gyorsan kialakítható megfelelő tároló hely.

A hajó egyedi székrendszerének köszönhetően többfunkcióssá válik, mivel 5-10 perces átalakítás után a menetrend szerinti személyhajóból kényelmes turistahajóvá vagy rendezvényhajóvá válhat, ahol egyaránt lehet tárgyalásokat tartani vagy társas szórakoztató rendezvényt szervezni, táncolni, koncertet tartani. A görgős sínrendszerének segítségével a székek „elcsomagolhatóak” a középső zárt térbe, védve ezeket  az időjárás viszontagságaitól avagy, ha teherszállításra kívánják használni, mivel a hajó hátsó fedélzete üres, sík felületű.

A nyertes pályamű és vetélytársai megtekinthetők a Red Dot honlapján részletek pedig a tervező weboldalán olvashatók.

Forrás: ng.24.hu

Hozzászólások

Kihalt lúdfajt azonosítottak egy 4600 éves egyiptomi falfestményen

Kihalt lúdfajt azonosítottak egy 4600 éves egyiptomi falfestményen

A madár egy ma élő fajra is hasonlít kissé, ám mégsem lehet vele összetéveszteni.

Hatalmas kenguru látható Ausztrália legősibb sziklarajzán

Hatalmas kenguru látható Ausztrália legősibb sziklarajzán

A kutatók ősi darázsfészkek elemzésével tudták meghatározni az alkotás korát.

Szép magyar várak – Simontornya, a tolnai erődítmény

Szép magyar várak – Simontornya, a tolnai erődítmény

Az 1200-as évek végén, az eredetileg mocsaras-vizes terület egy szigetére építtette a Döröcske nembeli Salamon fia Simon alországbíró azt a tornyot, amiről a városka is kapta a nevét.

Részleteiben megcsodálhatjuk a bayeux-i falikárpitot

Részleteiben megcsodálhatjuk a bayeux-i falikárpitot

A falikárpit közel 70 méter hosszú, 0,7 méter széles

Csak pár száz éves a jégkorinak hitt ló csontváza

Csak pár száz éves a jégkorinak hitt ló csontváza

Az állat csontváza egy családi ház kertjében került elő, a felfedezés lázba hozta a szakértőket.

National Geographic 2021. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket