A Gerle-13 emlékére
Magyar fejlesztésű kisrepülőgéppel indul a Földközi-tenger körberepülése egy kétszemélyes expedíció.
81 évvel ezelőtt két jeles magyar egyszer már megtette ezt az utat. Bánhidi Antal repülőmérnök és pilóta 1931-32-ben megtervezte és a Budapesti Műszaki Egyetemen megépítette Gerle-13 nevű motoros repülőgépet. Célja a kor színvonalának megfelelő oktató, vontató és túrarepülőgép létrehozása volt. A berepülések során és a gyakorlati használatban várakozáson felüli teljesítményt kaptak, ezért Bánhidi, hogy a nemzetközi közvélemény előtt bizonyítsa a gép képességeit, egy rekord hosszúságú útvonalat tervezett Bisits Tibor pilótával: a Földközi-tenger körberepülését. 1933. február 19-én, a Gerle-13 nevű repülőgéppel neki is vágtak a 12 258 kilométeres útnak, és március 24-én érkeztek vissza a mátyásföldi repülőtérre. A több mint egy hónap alatt 100 óra 22 percet repültek.
81 évvel később, a korszerű technikai lehetőségeket kihasználva egy Magnus Fusion sportrepülővel teszik meg a Gerle útját. A repülőgép prototípusa elkészült, a földi és légi tesztek hamarosan befejeződnek, így a Magnus magyarországi összeszerelő gyárában hamarosan megindul a szériagyártás.
A Gerle és a Magnus közötti párhuzam adta az ötletet két kalandvágyó, hazája hírnevét öregbíteni kívánó magyar fiatalembernek, hogy az elődök emlékének és kimagasló teljesítményének adózva ismételjék meg e történelmi repülést. Az „Ég és Föld között – Fellegvándorok a világ körül” elnevezésű emlékexpedíció két tagja, Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán sajtófotós pilóta 2014 őszén indul, hogy 30 nap alatt körberepülje a Földközi-tengert.
A Gerle-13 emlékrepülésén az expedíció 13 országot fog érinteni: Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Algéria, Tunézia, Líbia, Egyiptom, Ciprus, Törökország és Görögország.
Forrás: ng.24.hu