Magnus Fusion
A Magnus Expedíció két tagja egy teljes egészében magyar fejlesztésű Ultra Light/LSA sport repülőgéppel indul a Földközi-tenger körberepülésére.
A repülőgép hamarosan menetkész, Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotóriporter pedig a lázas készülődés napjait éli.
Magnus Fusion létrejötte két cég együttműködésének köszönhető. A tervező, Corvus Hungary Kft. és a gyártó, Magnus Aircraft Zrt. alapkoncepciója volt egy olyan kétszemélyes kisgép elkészítése, ami nagyon alacsony üzemeltetési költség mellett, dinamikus versenygép vezetési élményét adja.
„A versenyrepülőgépeket nagy sebességű, nagy túlterhelésű profi műrepülésre tervezik (pl.Red Bull Air Race), a műrepülőgépek pedig a normál repülési manőverektől eltérő, akrobatikus repülés feltételeit biztosítják., A Magnus Fusion egy olyan repülőgép, amely az átlagember számára is elérhetővé teszi ezen repülési élmények megtapasztalását. – mondja Snaiker Sándor a Magnus Aircraft Zrt. főmérnöke, majd így folytatja: A Fusion elnevezés azért találó, mert egy kétszemélyes sport-túragép törzse és egy műrepülőgép szárnyának és vezérsíkjainak kombinációjából jött létre.”
Magnus Fusion
Fotó: Magnus Aircraft Zrt.
Az elképzelés valóban sikeresnek bizonyult, mert a 16-21 liter/órás fogyasztás (95-ös autóbenzin) mellett a repülőgép gyors, és rendkívül mozgékony. A 21. század követelményeinek megfelelően a gép teljes egészében szén kompozit technológiával készült, vagyis olyan különböző szerkezetű és makro-, mikro- vagy nanoméretben elkülönülő anyagkombinációkat használtak, melyeknél az anyagok legjobb tulajdonsága érvényesül. A szén kompozitot, ezt a könnyű és nagy szilárdságú anyagot, először a katonai repülőgépeken majd a polgári repülésben az utasszállító gépeknél alkalmazták.
„A Fusion alapszintű műrepülésre tervezett szerkezete az átlagos kisgépek +4/-2G üzemi terhelési határain felül +6/-3G -ig terhelhető. Ezek a számok azt mutatják meg, hogy egy adott testre ható erő hányszorosan haladja meg annak súlyerejét. A ’G’-vel jelölt érték lehet pozitív vagy negatív, például a +2G azt jelenti, hogy egy 80 kilogrammos ember ekkora pozitív túlterhelésnél 160 kilogrammal nyomja az ülést. Túlterhelés a repülőgép különböző manővereinél jön létre, úgymint gyorsítás, lassítás, körpályán való mozgás” – magyarázza Snaiker Sándor.
Pozitív túlterhelésnél a vér agyunkból a lábunkba siet, így az agy vérellátásának csökkenése miatt beszűkült tudatállapothoz következhet be, negatív G esetén a vér a fejünkbe szökik, a mellkasban pedig pangás lép föl, ami ún. ritmusvesztett szívműködést okoz.
A repülőgép műszerezettsége egy 10”-os színes kijelzős egyesített műszerből (Dynon 10” Skyview), integrált transzponderrel és GPS-szel, egy sebesség és magasság mérő műszerből, variométerből (függőleges sebességmérő) és egy mágneses iránytűből áll. A kommunikációt a levegőben egy Garmin SL 40-es rádió biztosítja. A repülőgép mind a két ülésből irányítható. A ülések mögötti csomagtartóra max. 20 kilogramm poggyászt lehet elhelyezni.
Fotó: Magnus Aircraft Zrt.
A repülőgép biztonságát egy saját mentőernyő adja, veszély esetén, a pilóta működésbe hozza, és az egész repülőgép biztonságosan ér földet.
A 90 literes üzemanyagtartály a repülőgép törzsében kapott helyet, ennyi üzemanyag 3,5-4 óra repülésre elegendő. A repülőgép autóbenzinnel és repülőbenzinnel is üzemeltethető, fogyasztás: 14-17 liter/óra normál üzemben.
Forrás: ng.24.hu