Melinda, Vivien, Aranka2020. december 02., szerda
Kultúra

Együtt vagy egymás ellen az utakon?

2015.02.18.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

Autózom, kerékpározom és gyalogolok is. Közlekedés szempontjából a célba jutás minden szintjét használom és tapasztalok. Amit legtöbbször látok, az az intolerancia.

 

Fotó: Profimedia

Autósként nem értem, hogy a kerékpáros miért tart bátorságpróbát egy keskeny kétsávos úton, ahol kikerülése csak a szembejövő sávban oldható meg. Akadályozza a forgalmat, miközben az autóúttal párhuzamosan ott fut a kerékpáros út. Biciklisként fogalmam sincs, hogy sok esetben miért nem engednek el az autósok egy kerékpárutat átszelő kereszteződésben, vagy ha lendületből átsuhanok, rám dudálnak és mutogatnak. Gyalogosként pedig ijesztő a járdán nagy sebességgel guruló vagány bringás, aki olyan közelségben szlalomozik a gyalogosok között, mint a műlesikló a karók mellett.

Tehát a tapasztalat az, hogy gyalogos, kerékpáros, autós egymás versenytársa, rivalizálásukkal veszélyes helyzeteket teremtenek. László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, erről korábban így nyilatkozott: „Az igazi veszély azonban az együttműködés hiánya a közlekedésben.” Véleménye szerint, azonban a problémának van egy másik összetevője is, mégpedig az, hogy „a közlekedéspolitika irányítói és persze a tervezők nem is terveznek olyan közlekedési rendet, amely segíti a közlekedő felek együttműködését, éppen ellenkezőleg, minden módon gátolják azt.”

A Kerékpárosklub készített egy kiadványt az együttműködő közlekedés megvalósítására. A lényege, hogy a kerékpározás egy integrált infrastruktúra keretében valósuljon meg, nem az autós közlekedéstől elkülönített módon, hanem vele együtt, költséghatékony megoldásokkal. Külön kerékpárutak helyett az úttestre felfestett jelzésekkel, ezzel is segítve a biztonságos irányváltást, a lámpáknál a biciklis elindulását, az autók megfelelő távolságtartását, vagy buszsávokban kialakított kerékpározási lehetőségeket ajánl.

Ez milyen módon és ütemben valósul meg a gyakorlatban? László János szerint minden az adott település vezetésétől függ: „Ha ők nyitottak arra a közlekedési filozófiára, mi szerint az út a járműveké, tehát nem csak az autóké, illetve fontos nekik, hogy kevesebb autó közlekedjen egy-egy időszakban, akkor elindulhat a gyakorlati megvalósítás.” Budapesten tapasztalhatók pozitív példák, vidéken Kaposvárt, Egert említi, ahol nyitottak egy átfogó fejlesztésre. A Kerékpárosklub direkt nem tud beleszólni a települések közlekedésfejlesztésébe, de tanácsokat adnak, konferenciákat, előadásokat szerveznek, és kiadványaikkal megkeresik az önkormányzatokat.

A másik fontos kérdés az, hogy mikor tudunk felzárkózni a nyugat-európai szemlélethez? Németországban például az autós és kerékpáros közötti nézeteltérés során minden esetben a kerékpárosnak van igaza, így intézkedik a kiérkezett rendőr, az autós pedig később a bíróságon bizonyíthatja ártatlanságát. „Mert ilyen a közlekedéspolitikájuk” – teszi hozzá László János és az ENSZ Bécsi Egyezményére hivatkozik, melyben benne van a védtelen védelme. Ez ugyanúgy vonatkozik a gyalogosokra is. „Hollandiában ezt még a jog is biztosítja, nálunk ellenben a jog arról szól, hogy a kerékpáros alapvető zavaró tényező az utakon” – mondja.

Az, hogy Magyarországon még nem érett meg a helyzet a szemléletváltásra, jól példázza, hogy a tavaly tavasszal indított Együtt közlekedünk! országos kampány nem igazán érte el a célját. A kezdeményezésben részt vett a Magyar Kerékpárosklub mellett a BKK, a MOL, az ORFK, a Magyar Autóklub. A legfőbb üzenet az volt, hogy ne egymás ellen, hanem együtt egymásért legyünk az utakon. Minél magasabb fokozatba kapcsolunk a közlekedésben, annál inkább kell felelősen figyelnünk azokra, akik a haladás nálunknál egyszerűbb módját választották. A Bringázz munkába viszont ennél sokkal sikeresebb kampány, olyannyira, hogy ennek csodájára járnak külföldről is. Természetesen 2015-ben is lesz, sok újítással, például mobil applikációt is terveznek, és hamarosan megjelenik a közlemény a honlapjukon.

Ne feledjük, hogy a hatékony közlekedés csak akkor valósul meg, ha visszafelé is működnek a dolgok. A gyalogosnak is toleránsaknak kell lenni például, ha kerékpárossal közösen használt útfelületen haladnak; körültekintően (az út egyik oldalán)kellene közlekedni. A kerékpárosok között megfigyelhető a rétegződés, megjelentek a szuperbicajok és néhányan legalább annyira erőszakosak két keréken, mint négy keréken. László János nem ebben látja a problémát, hanem sokkal inkább abban, hogy ez sajnos egy emberi attitűd és nem járműfüggő. Megemlíti, hogy a közlekedés világa akkor lesz jobb, ha a közlekedéspolitika és a szemlélet összehangoltan tud működni, mert belátható, hogy az egyik kevés a másik nélkül.

 

Hozzászólások

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményeit

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményeit

A Vezúv törmelékei közel két évezreden át védték a freskókat, felszínre kerülve azonban ugyanezen anyagok károsítják az alkotásokat.

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Az emberiség történetében kulcsfontosságú volt, hogy a kvázi egyenlőség alapú vadászó-gyűjtögető csoportokból kialakuljanak az első centralizált közösségek, a folyamattal kapcsolatban azonban rengeteg a kérdés.

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

A szakértők úgy vélik, hogy a norvégiai hegység tökéletes hely lehetett az őskori vadászoknak.

Az adventi koszorú története

Az adventi koszorú története

Honnan származik, és milyen szimbolikát közvetít az adventi koszorú?

Bronzkori sírok kerültek elő a tiszadobi Andrássy-kastély parkjában

Bronzkori sírok kerültek elő a tiszadobi Andrássy-kastély parkjában

Körülbelül 3000-3500 éves, a bronzkorból származó sírokat tártak fel a Jósa András Múzeum régészei a tiszadobi Andrássy-kastély udvarán.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket