Alajos, Leila2021. június 21., hétfő
Kultúra

Egy eltűnt világ és elfeledett művésze

2015.03.19.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

Még a körút forgatagából is messziről látom, nagyban folyik a munka a Falk Miksa utca sarkán álló galériában.

Molnos Péter művészettörténész az utolsó simításokat végzi a 2015. március 16-ai megnyitó előestéjén.
Fotó: Zalavári Tibor

A Kieselbach Galéria félhomályba burkolózó külső termeiben nagy a jövés-menés: a gróf Batthyány Gyula-kiállítást építik, közel száz képet helyeznek az új ruhát öltött falakra. A tárlat kurátora, Molnos Péter művészettörténész, egykori évfolyamtársam mosolyogva siet elém. A Barki Gergely művészettörténésszel végzett közös kutatások mellett az elmúlt három-négy hónapban ezen a rendhagyó kiállításon és új Batthyány-monográfiáján dolgozott.


A kiállítás építői a csaknem elkészült, történelmi témájú képeket bemutató helyiségbe helyezték át ideiglenes bázisukat. A háttérben a részben berendezett börtönterem.
Fotó: Molnos Péter

Körülöttünk egy eltűnt és elfeledett világ elevenedik meg: a II. világháború előtti Budapest és Európa arisztokratáinak elit társasági eseményei – megnyújtott alakok, barokkos fényhatások, hatalmas tömegjelenetek, portrék. „Batthyány Gyula a 20. századi magyar festészet történetének egyik legizgalmasabb alakja, elsőként főműveit láthatja az ideérkező, a kiválasztott alkotásokkal egyúttal életművének főbb témáit is felvonultatjuk” – avat be Péter a kulisszatitkokba. A különleges anyagok használatával, például az aranyfóliával vagy a Caroussel című festmény mögött elhelyezett ledsorral, és a színekkel az előkelők, az haute couture (nemes kivitelű, magas szintű szabászat), az art deco (az 1920-as, 1930-as évek művészeti irányzata) világát szeretnék felidézni. „Batthyánynak ez az egyik fő sajátossága, ez jelenik meg a képein – ősi grófi családból, olyan közegből érkezett, ahonnan senki más és olyan helyekre volt bejáratos, ahová művész soha nem tette be a lábát.”


Fotó: Molnos Péter

Talpunk alatt serceg a szőnyeget védő fólia, ahogy átlépünk a lóversenyek és egzotikus utazások pillanatait megörökítő festmények közé – egy részük még a földön várakozik, a világoskék színű falnak támasztva. Tekintetem egy csillogó női szempárral találkozik, lilában és vörösben tobzódó, már megvilágított hátsó szobákba hívogat, a bálok és fülledt éjszakai lokálok mondén világába: „A Hölgy fejdísszel címet viseli, elképzelhető, hogy egy revütáncosnőt örökített meg. Éppen azért helyeztük el ezeknek a tereknek a bejáratával szemben, hogy fölkeltsük az emberek érdeklődését. Batthyány életművének másik érdekessége, hogy képeit intenzíven átitatja az érzékiség” – mondja a kiállítás kurátora.


Hölgy fejdísszel – a kiállítás kurátorának egyik kedvenc Batthyány-festménye az 1930-as évek elejéről.
Fotó: Gáspár Ibolya

Gróf Batthyány Gyulának 1945 után nem volt önálló tárlata, teljesen kiradírozták a magyar festészet történetéből. A 20. század végén a műkereskedelem kezdte felfedezni és bár az 1990-es években 19 művét együtt állították ki, alkotásai mindeddig csupán egyenként szerepeltek, aukciókon. „A Szépművészeti Múzeum néhány darabja mellett a jelenlegi kiállításhoz a képek döntő többségét magángyűjteményekből kölcsönöztük, a legtöbbet mindeddig soha nem láthatta a nagyközönség. A bemutatott anyag legnagyobb részét első, 2007-es kötetem révén már ismertem, azonban tíz százalékuk csupán az elmúlt hónapokban került elő magángyűjteményekből, hagyatékokból” – feleli, miközben visszatérünk a központi terembe és az eddig lappangó, most kiállított képekről kérdezem. Ezek közé tartozik például Hatvany Lili írónő portréja: két hónappal ezelőtt bukkant fel, véletlenül – a tulajdonos éppen akkor küldte aukcióra, amikor már javában szervezték a tárlatot. Batthyányt a korabeli szépség szakértőjének tartották és – ahogy 1941-ben megjelent cikkében magát nevezte –, a „szépasszonyok festője” volt. Népszerűsége tetőfokán, az 1930-as években évi 30-40 portrémegrendelést teljesíthetett, ami akkoriban ritkaságszámba ment. A már majdnem teljesen berendezett Leading Ladies-teremben Molnos Péter igyekezett olyan korabeli hírességek reprezentatív portréit felvonultatni, akiket azonosítani lehetett.


34 alkotás, az elveszett Lappangó képek falára került, Batthyány Gyula művei közül. A korabeli reprodukciók összegyűjtése nyomán kiderült: a mintegy 130, fotón megörökített képből a kutatók közel 30 mű hollétéről tudnak csupán. Ugyanezt az arányt erősíti meg például az a fotóanyag, amely a művész első kiállításáról bukkant fel. A ma ismert képek tehát a Batthyány-életmű alig húsz százalékát teszik ki. A kutatók továbbra is keresik az eltűnt műalkotásokat, és remélik, nem semmisültek meg örökre a 20. század viharos magyar történelme során.

Kalapálás zaja hallatszik a szomszédból: ott kapnak helyet a festő történelmi tárgyú képei. Ahogy a művészettörténész meséli, Batthyány a negyvenes évek elején megcsömörlött a kortárs politikától: „Németellenes volt, royalista és a múltba menekült. Utolsó nagy művészi vállalkozásaként, szinte mániákusan, az emberiség világtörténelmét kívánta illusztrálni. Az aprólékosan kidolgozott kompozíciókon a múlt nagy alakjait, jelentős eseményeit próbálta – sajátos történelmi panoptikumként – a közönség elé tárni.” A vegyes technikával, papírra készített képsorozatból most kiállított nyolc mű, már a helyére került – többek között Amerika felfedezése, Hollandia történelme és a török elleni harc kel életre a több tucat szereplőt mozgató alkotásokon. „Kortársai szerint 150 ilyen lapot festett, egy-egy darabon körülbelül három hétig dolgozott. Amikor 1959-ben meghalt, nagy részük szétszóródott, de szó szerint: állítólag Polgárdi utcáin vitte a papírlapokat a szél.” Szerencsére azonban sok fennmaradt a művész hagyatékában, amelynek egy része elásva vészelte át a történelem viharait, és egyre több kerül elő magángyűjteményekből is.

Batthyány Gyula (1887-1959) – gróf Batthyány Lajos, az első független magyar kormány kivégzett miniszterelnökének dédunokája – Európa egyik legpatinásabb arisztokrata családjából származott. A pazar kastélyok és a fényes estélyek világát azonban 1945 után a teljes elszegényedés váltotta fel.


Gajdó Gyula restaurátor az 1933 körül készült, Asszonyok népviseletben című festmény keretének javítása közben.
Fotó: Gáspár Ibolya

Az utolsó terem most még ideiglenes raktárként szolgál, az asztalnál Gajdó Gyula restaurátor képek kereteit javítja. „Ez lesz a börtönterem: 1953-ban nyolc évre ítélték és a márianosztrai börtönbe szállították, ahonnan hajlott kora miatt 1956 nyarán szabadult.” – eleveníti fel Péter a festő utolsó éveit, közben fotókat készítek. A sarokban a földön egy ifjú portréja – Batthyány imádott fiát ábrázolja. „Ezt a festményt is itt állítjuk ki. Bálintot szintén letartóztatták, 1959-ben, koholt vádak alapján. Történelmi jellegű, úri ruhás arcképe szimbolikus: amikor apja megfestette, gazdag volt, de a II. világháború után már ő is nincstelen segédmunkásként élt. A kép a hagyatékkal együtt a föld alá került, majdnem tönkrement. Amikor megérkezett a kiállításra, igen vastag, megsárgult lakkréteg fedte, azonban Kemény Gyula restaurátor munkájának köszönhetően újra régi fényében látható.”


Lányosan finom arc, érzékeny tekintet. A festő fia ünnepi viseletben című, 1934 körül készült portré Batthyány Bálintról restaurálás előtt és után. A kép – több tucat festménnyel és közel száz rajzzal együtt – hosszú időn át a polgárdi kastélykert földjében feküdt. Ráadásul Batthyány Gyula – sok alkotásához hasonlóan – felületét olyan lakkal kezelte, amely az elmúlt évtizedek alatt jelentősen megsárgult és „meghamisította” az eredeti színvilágot. A kiállítás alkalmat adott néhány festmény megtisztítására – Kemény Gyula restaurátor munkájának eredménye még a szakembereket is megdöbbentette.
Fotó: Darabos György

A Kieselbach Galéria Igazságszolgáltatás sorozatának második kiállításával a szakembereknek az a szándékuk, hogy gróf Batthyány Gyula életét és művészetét is méltó helyre emeljék. Ugyancsak ebben a helyiségben áll majd a Lappangó képek fala, vagyis a Batthyány-életmű ma csupán reprodukciókról ismert festményeinek gyűjteménye. Molnos Péter kutatásának adatai szerint minden ma ismert festmény és rajz mögött legalább másik öt alkotás rejtőzik, a képek több mint 80 százaléka elveszett vagy örökre megsemmisült a történelem forgatagában.

A National Geographic Magyarország Vakmerők-rovatának 2015. márciusi számában interjút olvashatnak Barki Gergellyel és Molnos Péterrel.

Gróf Batthyány Gyula – Képek egy eltűnt világból című kiállítása 2015. április 16-ig látogatható.

Hozzászólások

Ókori táblát talált egy gazda a földjén

Ókori táblát talált egy gazda a földjén

A sztélé II. Uahibré fáraó idejéből származik.

Őskori kőtárgyakat találtak a víz alatt

Őskori kőtárgyakat találtak a víz alatt

A korszakban a vízszintek jóval alacsonyabbak voltak, ezért több lelőhely mára víz alá került.

Így táplálkoztak az iszlám kori Szicíliában

Így táplálkoztak az iszlám kori Szicíliában

A kutatók szerves maradványokat elemezve mérték fel, hogy mit ettek a korabeliek.

Egyedi sírokba is temettek pestisben elhunytakat

Egyedi sírokba is temettek pestisben elhunytakat

A pestisben elhunytakat, mivel a betegség a gyors

Ősi pszichedelikus tánc nyomára bukkantak

Ősi pszichedelikus tánc nyomára bukkantak

Úgy tűnik, a Juzsnij Olenyij-sziget kőkori lakói számára a jávorszarvasok fogai nem puszta díszként szolgáltak.

National Geographic 2021. júniusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

10 560 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket