Így mentette meg egy macska a kis vidéki vasútvonalat
Japán délkeleti részén található Kinokava, egy csendes, vidéki városka, vasútállomása tele turistával és sok-sok gyerekkel.
Sokan ki se teszik a lábukat a pályaudvarról, a következő vonattal már indulnak is vissza, csak a Kishi állomást akarják látni és az itt tanyázó négylábú állomásfőnököt.
Nitama egykedvűen fogadja a rajongókat, akik mind igyekeznek közös fotót készíteni vele. Az állomásfőnök a jegypénztárból kialakított üvegkalitkájában tölti az időt, heti öt nap reggel 9-től este 6-ig. Mint minden japán munkavállalónak, neki is heti két szabadnap jár, melyet szerdánként és csütörtökönként vesz ki.
Nitama nem tűnik túl boldognak egyenruhában ülve az üvegkalitkában, miközben turisták nyüzsögnek körülötte.
Első pillantásra Nitama is csak egy nagy, lusta kalikó (fekete-fehér-vörös színű) macska. De az ő elődje, Tama volt az, aki megmentette az állomást a csődtől.
A történet 2004-re nyúlik vissza, amikor a Nankai Electric Railway Company úgy döntött, bezárja az évi 5 millió jen veszteséget termelő Kisigava vonalat. A helybéli lakosok aláírásgyűjtésbe kezdtek, és kérvényt írtak a Wakayama Electric Railway Company cégnek, hogy mentse meg a járatukat. Kérésük meghallgatásra talált, és az új tulajdonos cég elnöke, Mitsunobu Kojima 2006 áprilisában végigjárta a vonalat. Kishi állomásra érve találkozott az ott élő Tamával, a helyi vendéglátóipari egységet vezető hölgy háromszínű cicájával. A cég elnöke, tudott róla, hisz a macska gazdája, Toshiko Koyama is a levélírók között volt, kérvényezve, hogy a nagy felszámolás során ne semmisítsék meg a macskának eszkábált faházat.
A macskafüles állomás épülete
Hogy a történet mennyire igaz vagy sem, azt már sose tudjuk meg, de a vasúttársaság marketingvezetője, Keiko Yamaki szerint Tama megbabonázta a vasúttársaság – egyébként kutyarajongó – elnökét, aki azonnal eldöntötte, a vonalat nem záratja be. Sőt, az egészet átalakítja macska-tematikájúvá, hátha ez fellendíti a forgalmat.
A gyerekek különösen imádják a cicavonatot
Barátságos belső, természetesen a cica nem hiányozhat
Az egyik kocsiban még egy minikönyvtár is helyet kapott
Az ország egyik legjobb ipari tervezőjét, Eiji Mitookát kérték fel a vasúti kocsik kialakítására, és nem csak a vonat, de az állomás is cicaformát kapott, csinos fülekkel. Tamát állomásfőnöknek nevezték ki, természetesen megfelelő egyenruhával és fizetéssel – ez utóbbit korlátlan macskaeledelben állapították meg.
Tama kiváló főnöknek bizonyult, ugyanis hírére az ország minden részéből megindultak a látogatók a Nishi állomásra. Az éves utasszám kétmillió fölé emelkedett. Ugyan még veszteséges a vonal, és az óriási nyereség még nem is látszik, de ha az utasok száma két és félmillióra növekszik, elérik a nullszaldót. A vasúttársaság erőteljes promóciós kampányba kezdett, hogy a vonal mentén lakó hetvenezer lakos mindegyike évente legalább négyszer utazzon a vasúton, és akkor egész biztos, hogy az nyereségessé válik.
A fentiek tükrében nem csoda, hogy 2007-ben Tama nyerte el a vasúttársaság legjobb állomásfőnöke címet. Plüssjátékokat és halat kapott, melyet maga az elnök személyesen adott neki át. De nem ez az egyetlen kitüntetése, ugyanis a prefektúra vezetője is elismerte munkásságát, amivel fellendítette a régió turisztikai forgalmát.
2015 júniusában, 16 évesen sajnos elhunyt Tama. Halálának hírére rajongók ezrei rótták le a kegyeletüket a cicának emelt sintó szentély előtt, ahol a mai napig megállnak egy rövid imára az utasok.
Yontama az egyik gyakornok éppen pózol, fönt a gondozója kezében, lent pedig a szolgálati kalitkájában.
Az állomás természetesen nem maradt főnök nélkül, ugyanis a vasúttársaság addigra kinevelt négy gyakornokot. Az ötven napos gyászidőszak elteltével Nitama („a második Tama”) lépett az elhunyt cica helyébe, míg egy másik utód, Yontama egy közeli városban, Idakiso vasútállomáson gyakorol. Szerdánként és csütörtökönként ő helyettesíti Nitamát, hogy a látogatók nehogy hoppon maradjanak a szabadnapokon. Nitama lakhelyét titokban tartják, ugyanis néhány éve egy rajongó el akarta lopni a cicát. Azóta egy percre nem hagyják felügyelet nélkül.
Az állomásépületben ma már minden a macskákról szól, az ajándéküzlet cicás cuccokkal teli, a kávézóban pedig macskamintájú tejhab díszíti a cappuccino tetejét.
A cicák által felpörgetett forgalom nem példa nélküli Japánban, már külön neve is van az erre épülő gazdasági csodának: Nekonomics, azaz macskagazdaság. A macskák népszerűségét nem csak a vasúttársaság használja ki, gondoljunk a Hello Kitty termékek népszerűségére vagy épp a maneki neko figurákra, azaz a mancsukkal integető, vendégcsalogató cicákra az üzletek és éttermek kirakatiban.
Mindez persze egy kívülállónak csak egy kedves, megmosolyogtató történet, de a Kishigawa vonal mentén élők számára igazi áldás – megmaradt a vonatjárat, ami könnyebbé teszi a mindennapi ingázást.
Írta és fényképezte: Kisgyörgy Éva – www.travellina.hu