György, Fidél, Debóra2025. április 24., csütörtök
Kultúra

Hogyan népesült be a Japán szigetvilág 30 ezer éve?

National Geographic Magyarország

Japán szigetvilágát legalább 30 ezer éve lakták be az emberek, a hogyan azonban kérdés, ezért korabeli technikát imitálva mai emberek megismételték a feltételezett egykori utat.

Forrás: National Museum of Nature and Science, Tokyo

Japán benépesítése régi kérdés, több elmélet is létezik, ám mára a régészeti leletek alapján a legvalószínűbb az, hogy Délkelet-Ázsia felől, vízi úton érkezhettek az első állandó lakók. Ezt a genetikai adatok is megerősítik, Okinava környékén talált csontleletek DNS-e is délkelet-ázsiai eredetre utal. 38-30 ezer évvel ezelőtt Tajvan és Kína szárazföldi összeköttetésben állt, azonban Tajvanról továbbra is csak a tengeren át lehetett Japánt elérni. Obszidián eszközöket használó vadászok már éltek 33 ezer éve Honsú szigetén, s szállították is az obszidiánt Honsúról Kozusima szigetére.

Nem ez az első olyan expedíció, amelynek során ősi technológiát felhasználva igyekeznek nagyon elhivatott emberek kideríteni, hogy egy-egy tengeri út lehetséges volt-e, miként és milyen vízi járművekkel lehetett egy pontból egy másikba eljutni. Japán abból a szempontból meglehetősen nehezen elérhető, hogy a szigetvilágot Ázsiától elválasztó tengeren, amerre a szigeteket megközelíthették az ősök, a Kurosio-áramlat igen erős sodrása komoly akadályt jelent.

A legkorábbi régészeti leletek helyszínei és kora (a szöveg japán, de a számokat értjük). A lila szalag a tengeren a Kurosio-áramlat.
Forrás: National Museum of Nature and Science, Tokyo

 

A korabeli valószínűsített útvonalat megismétlő expedíciót számos magáncég anyagi támogatásával a Tokiói Természet és Tudomány Múzeuma, valamint a Tajvani Történelem Előtti Kultúra Intézete közösen szervezte, több más kutató-, oktatási- és tudományos intézet közreműködésével.

Az expedíció ötlete Jouszuke Kaifu antropológus fejében született meg, s a tokiói múzeum révén ő indította el a szervezést még 2013-ban. A korabeli technológia nem nagyon maradt fenn, de az bizonyos, hogy vitorlázni még nem tudtak ekkor, így csak valamilyen evezős módszerrel lehetett a Tajvan hegyeiből egyébként látható Jonaguni-szigetre jutni. Többféle alapanyagból készült tesztjármű, például a kőkorban világszerte elterjed nádfonatokból összeállított csónak, illetve olyan bambusz tutaj, amelyet a tajvani amisz törzs hagyományos módszere szerint készítettek el (mindezeket természetesen kőeszközökkel, ahogyan 30 ezer éve is tehették az ősök). Ezekről azonban a kis távolságú próbautak során kiderült, hogy túl lassúak ahhoz, hogy az áramlaton át lehessen jutni velük.

A régészeti leletek alapján készített kőbalták, amelyeket a csónak készítése során használtak.
Forrás: National Museum of Nature and Science, Tokyo

 

A végleges döntés egy olyan, egyetlen fatörzsből kivájt kenura esett, amilyet 8000 éve is készítettek a japán és kínai régészeti leletek alapján (a hajók az alapanyaguk miatt nem igazán maradnak meg, így meglehetősen kevés a valóban régi lelet). A kenut olyan kőkori eszközökkel készítették el, amelyeket szintén a régészeti leletekből ismertek, kőbaltával vágták ki és szabták méretre a megfelelő fát, s szintén kőeszközökkel vájták ki belőle a kenut. A 7 méter hosszú, s 350 kilós jármű kellően könnyű volt, és a próbautak alapján 50 százalékkal gyorsabb, mint a korábban tesztelt két típus.

A navigációt a polinézek igen jól bevált, és hasonló ősi módszereket utánzó utazások során már bizonyított, maori navigátor vállalta el, aki a tengerjárás, a szél és a csillagok alapján tökéletesen tud tájékozódni a partoktól nagy távolságban is.

A Kurosio-áramlat miatt az út teljes távolsága több mint 200 km, mert a sodródásis figyelembe véve, jóval délebbről kell indulni, mint japán szigethez legközelebbi pont. Ehhez legalább 2 napra lesz szükség, s úgy tervezték meg az indulást, hogy június 25 és július 13 közt kell megtörténjen a kísérleti expedíció, olyan időben, amikor csendes a tenger és más szempontból is biztonságos az időjárás a várható átkelés időszakára.

2019. július 7-én váltak megfelelővé a körülmények az induláshoz, s az 5 edzett óceáni kenusból álló csapat kora délután indult neki az útnak. Mivel másfél nap után meglehetősen kifárasztotta őket a folyamatos evezés, a második éjszakájukat a tengeren pihenve töltötték, s különösen szerencséjük volt ezzel, mivel az áramlat sodrása közelebb vitte őket a célpontjukhoz.

Július 9-én 11:48-kor, 45 órás evezést követően végre elérték Jonaguni szigetét, így a hat éves munkát siker koronázta.

Ez természetesen nem egy igazán precíz tudományos kísérlet, hisz nem tudhatjuk, hogy valóban itt és ilyen módon jutottak-e el Japánba az őslakosok, azonban arra tökéletesen megfelelt, hogy bebizonyosodjon: képesek lehettek rá.

30 ezer éve a tengerszint lényegesen alacsonyabb volt a mainál, bár a Tajvan-Jonaguni közti tengerszakasz ugyanekkora volt, ám lehet, hogy a mainál könnyebb dolguk volt a kőkori evezősöknek, vagy épp egész más útvonalat választottak a japán szigetvilág meghódításához. Az azonban biztos, hogy sikerült nekik, és a kísérleti expedíciónak köszönhetően már azt is tudjuk, hogy a korabeli módszerekkel készített kenu tökéletesen megfelelt erre a célra.

Hozzászólások

Négy órán át készül ez a különleges tésztaétel

Négy órán át készül ez a különleges tésztaétel

Vizen úszó mécsesek, lampionokkal kivilágított UNESCO óváros, ahol egy régi mesterség utolsó képviselői élnek: ez Hội An, Vietnám gyöngyszeme, az egykori kikötő és kereskedőnegyed.

Ősi konfliktusról árulkodik ez a tömegsír

Ősi konfliktusról árulkodik ez a tömegsír

A nyughelyből 24 férfi, nő és gyermek csontjai kerültek elő.

Ókori herceg sírjára bukkantak

Ókori herceg sírjára bukkantak

A nyughely Vaszer-If-Ré egyiptomi herceg számára készült, és számos leletet tartalmaz.

A birodalomtól távol bukkantak római településre

A birodalomtól távol bukkantak római településre

A helyszín nagyjából 140 kilométerre feküdt az egykori limestől.

Elveszett, ókori várost találtak Egyiptomban

Elveszett, ókori várost találtak Egyiptomban

Elképzelhető, hogy a települést Tutanhamon apja, Ehnaton fáraó építtette.

National Geographic 2025. áprilisi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

22 200 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlapNational Geographic 2024. novemberi címlapNational Geographic 2024. decemberi címlapNational Geographic 2025. januári címlapNational Geographic 2025. februári címlapNational Geographic 2025. márciusi címlapNational Geographic 2025. áprilisi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket