Kultúra
Kiemelik a lapátkerekes gőzös roncsait Szegednél a Tiszából
2020.01.23.MTI
National Geographic Magyarország

Elkezdődött a Magyarországon épült legnagyobb lapátkerekes gőzös, a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza roncsainak kiemelése, 2020. január 23-án reggel Szeged-Tápén.

A Ganz-hajógyár újpesti üzemében 1917-ben épült és IV. Károly névre keresztelt, több mint 77 méteres kétkéményes gőzös 2012-ben süllyedt el és 2019 októberében hozták a víz felszínére.
Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba hajózási szakember.
Forrás: MTI/Ujvári Sándor

A 300 tonnásra becsült, erősen megrongálódott hajó egyenletes alátámasztása érdekében 15 felfújható ballont gyártattak.
Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Ezek a tíz méter hosszú és másfél méter átmérőjű ballonok, egyenként akár 80 tonna teherbírásúak is lehetnek, és a test alatt gördülve segítik a kiemelést.
Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A Ma-Hard Vízépítõ Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével vontatják partra a Szeged melletti tápéi öbölnél a több mint 77 méteres kétkéményes gőzöst.
Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A gőzös a második világháború alatt Ausztriába került, és csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra. 1950-ben a Felszabadulás nevet kapta, 1957-58-ban felújították és átépítették. 1976-ban kivonták a forgalomból, majd állóhajóként üzemelt a fővárosban. Két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a Tápéi-öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt.
Forrás: MTI/Ujvári Sándor

A parton földből rámpát építettek, a csigákkal és csaknem két kilométeres kötélzettel folyó kiemeléshez pedig bekötési pontokat alakítottak ki a hajótestben és a szárazföldön.
Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A hajó várhatóan január 24-ére kerül a szárazföldre, akkor következik az egész művelet legkritikusabb pontja, amikor a test végét a part fölé magasodó orrhoz emelik majd.
Forrás: MTI/Ujvári Sándor