Blanka, Bianka, Mór2020. október 25., vasárnap
Kultúra

Elindult az Úttörővasút a Széchenyi-hegyen

2020.07.31.NG
National Geographic Magyarország

„A hároméves terv évfordulójának méltó ünneplése lesz a csillebérci Úttörő Köztársaság és Európa legmodernebb gyermekvasútjának július 31-én történő felavatása.” - írta a Népszava 1948. július 30-án, és másnap átadták a fiatal nemzedéknek a tábort és az úttörővasutat.

Az Úttörővasút 1948-ból
Forrás: Fortepan/Gyöngyi

A budai hegyeken keresztül futó vonal első része 4 hónap alatt készült el, s a kis úttörők már az építkezés során segédkeztek. Ki ne szeretett volna gyerekként mozdonyvezető vagy masiniszta lenni? Ezért amikor elkészült a vasút első szakasza, Gerő „pajtás”, az akkori közlekedési miniszter, azonnal kis pajtásainak adományozta, hiszen nekik készült, és innentől kezdve az ő feladatuk volt az üzemeltetése is.

Nagy büszkeséggel számolt be a korabeli sajtó az úttörővasút 3,5 km hosszúságú első szakaszának rekord gyorsaságú megépítéséről. A vasút reggel 8-tól este 8-ig üzemelt, a vonatok 18 perces menetidővel közlekedtek.  Minden megállónál postaállomás működött, ahol szintén úttörők teljesítettek szolgálatot.  Eleinte 200 általános iskolás diákot képeztek ki a vasutas és postai feladatokra, de a felkészítés az oktatási intézményekkel együttműködve folyamatosan zajlott. Csak a jó tanulók kerülhettek be a képzésbe, ezért nagy érdemnek számított az úttörővasútnál dolgozni. (A szocialista rendszer idején működő úttörőmozgalomban az 5-8. osztályos gyerekeket avatták úttörővé, és 2-4. osztályig pedig kisdobosok voltak.)

A vasutat megnyitó ünnepségről a Szabad Szó tudósítása ezt írja: „Szombaton délelőtt 11 órakor napfényes, gyönyörű időben sokezer csillogószemű gyermek gyülekezett a Széchenyi-hegyen, hogy részt vegyen az Úttörővasút felavatásán. A gyerekek vasútjának állomására vezető úton az Úttörők álltak sorfalat, kezükben jelszavas táblákkal: A köztársasági kisvasút a jobblét felé visz.  A színpompás látványt nyújtó Széchenyi-hegyi állomáson zászlódíszbe öltöztetett tribünt állítottak fel és azon foglaltak helyet az Úttörő Köztársaság »idős pajtásai«, Dinnyés Lajos miniszterelnök, Rákosi Mátyás miniszterelnök-helyettes, Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter, Veres Péter honvédelmi miniszter, Erdei Ferenc, a Nemzeti Parasztpárt főtitkára, Nyárády Miklós pénzügyminiszter és más közéleti vezető férfiak.
Ott voltak ugyanakkor a vasút felépítésében résztvevő munkások, művészek is. A Himnusz hangjaival kezdődött a vasútavató ünnepség, majd Kovács Gábor, vasútépítő munkás átadta Gerő miniszternek az, úttörővasút kicsinyített mását a vasút dolgozói nevében. (…) Az ünneplő közönség és a kis úttörők lelkesedése, szinte tetőpontjára hágott, amikor Gerő miniszter-pajtás emelkedett szólásra, hogy átadja a gyermeknek ezt a nagyszerű játékot és ezt a kiváló tanulóeszközt. Gerő Ernő nyomatékosan rámutatott a vasútépítő munkások kiváló teljesítményére.”

Gáspár Ágnes úttörő vasutasnak jutott a megtiszteltetés, hogy az engedélykérés után az első útjára indítsa a vonatot. „S a vendégek felszálltak az ezüstösen, csillogó pazar kis vasúti kocsikba, hogy megtegyék az első utat a Széchenyi-hegyi úttörő vasúton. A felnőttek és a gyerekek együtt örültek a magyar újjáépítés és a magyar nevelés e gyönyörű találkozásán.”

Forrás: Fortepan/Gyöngyi

Az Úttörővasúttal további nagyszerű terveket szőttek. A megnyitott szakasz utolsó megállója az Előre (ma Virágvölgy) nevet kapta, ezzel is üzenve, hogy az építkezés folytatódik. Majdnem egy évre rá felavatták a következő részt, amely a Ságvári-ligettől (ma Szépjuhászné) a Széchenyi-hegy megállóig futott. A második szakasz, 1949. június 26-ai átadásánál ismét nagy volt a gyerekek öröme: „Száz és száz úttörő tapsától visszhangzott a hegy, amikor Gerő Ernő államminiszter és kísérete megjelent az új állomáson. (…) Karádi Gyula miniszteri osztályfőnök átadta a vasutat az Ifjúságnak: — Nem állomás ez, hanem csak egy megálló — mondotta beszédében. — Mert tovább építjük demokráciánkat, tovább építjük az Úttörővasutat” – írta a Népszava.

Az utolsó résszel, amellyel 11,2 km hosszúra nőtt az útvonal, végül 1950. augusztus 19-ére, az alkotmány ünnepére, készültek el. Így már összesen kilenc állomással működött az úttörővasút, és a teljes menetideje egy és negyed órára változott. Remek kirándulási lehetőséget kínált a családosoknak, és mindez gyönyörű természeti környezetben történhetett.

Az Élet és Tudomány írása a „törpevasút” pontos útvonalát ismertette meg olvasóival: „Az Úttörővasút amellett, hogy rajta az úttörő fiatalság nagy tömegei játszva tanulhatják meg a vasúti szolgálat fortélyait, fővárosunk legszebb kirándulóhelyeit teszi megközelíthetővé. A vasút a fogaskerekű felső, Széchényi-hegyi végállomásától 200 méternyire, 470 méter tengerszint magasságról kiindulva kitérővel érinti az Úttörő Köztársaságot. Innen a Szabadság- és János-hegy nyugati lejtőjén a legszebb tájakon keresztül, fokozatos magasságvesztéssel éri el és híddal keresztezi a Budakeszi utat, majd a Nagy-Hárs-hegyet megkerülve és egy csaknem köralakú fordulóalagúton keresztülhaladva éri el a hűvösvölgyi villamos végállomást, mely mintegy 220 méter magasan fekszik.”

Az Úttörővasút megállója Csillebércen
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr

 

Megnyíltak Úttörő Köztársaság kapui

A kisvonat, a szintén 1948. július 31-én átadott, Úttörő Köztársaságnál is megállt, ahol a Csillebérci Úttörő Nagytábor kezdte meg működését. 2000 gyerek befogadására tervezték, vidéki és külföldi pajtások üdülhettek itt évente a 46,5 hektáros erdős-ligetes területen. A tábor egy részének építését adományokból szerették volna fedezni, ezért 1948. július 2-3-án gyűjtést szerveztek, amelyről a Népszava így számolt be: „Ej, haj, száll az ének, zeng az ének, Ej, haj, úttörőnek lenni mindig jó! A fehéringes, kéknyakkendős, kis pajtások indulójukkal fogadják a Vörösmarty téren Tildy Zoltán köztársasági elnököt, aki az úttörők tevékeny munkájának rövid méltatásával nyitotta meg a kétnapos gyűjtést.” Budapest nagyobb terein, az Oktogonon, Kossuth és Vörösmarty téren zenész csoportok, például dobzenekarok perselyekbe szedték a hozzájárulásokat a tábor építésére. Kezdetben az Úttörő Köztársaság sátortáborként működött, de az 50-es évekre elkészültek a fapavilonok.

A megnyitás utáni napon a Pajtás – az úttörők hetilapja – nagy tette közzé, hogy itt megvalósult minden gyerek álma. „Mert minden van itt az égvilágon. Szabadtéri színház. Telefonközpont. Postahivatal. Rádióállomás antenna toronnyal. Papírfeldolgozó-üzem, szabóműhely, asztalosműhely, egészségház, nyomda, rádiólaboratórium, vas- és fémipari műhely, keskeny hangosfilm vetítő, lapszerszerkesztőség. Még vursli is van, hintával, körhintával, céllövöldével.”

A szocialista korszak kis úttörői közül sokan eljutottak kisvonatozni a Budai-hegyekbe vagy táborozni a nagy presztízsű csillebérci gyermekvárosba.
A vasút ma is üzemel Széchenyi-hegyi Gyermekvasút néven. A tábor jelenleg nem működik. A gyermekvasutat viszont 2015-ben Guinness rekordnak minősítették: ez a világ leghosszabb útvonala, amit napjainkban is a vonatozás iránt érdeklődő gyerekek működtetnek.

Írta: Ádám Eszter

Hozzászólások

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Mezoamerikában komoly hagyománya van egy speciális fürdőtípusnak, a verejtékfürdőnek.

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Az időszámítás előtti 200-100 közötti periódusból származó geoglifa ősibb lehet a térség többi alkotásánál.

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Képes-e a különböző hátrányos helyzetű csoportok iránti sajnálat cselekvésre motiválni a többségi társadalom tagjait – tették fel a kérdést kutatásukban a PPK kutatói.

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket