Az ország első pályaudvara
1877. október 28-án adták át a Budapesti pályaudvart, azaz mai nevén a Nyugati pályaudvart.
Az állomás története nem a ma ismert épülettel kezdődik, helyén a pesti indóház állt, azaz a gőzmozdonyok kiindulási helye (indul-indó-ház). 1846-ban az elsőként megnyitott Vác-Pest vasútvonal teher- és egyre növekvő személyforgalmát látta el az ekkor még a városszélen lévő végállomás. Az indóház a főváros gyors növekedésével azonban nem tudta tartani a lépést és a Nagykörút kiépítésének nagyratörő terveinek is útjában volt, pont a nyomvonalán helyezkedett el. Hosszú tárgyalások kezdődtek a vasút tulajdonosával, az Osztrák Államvasút Társasággal, és végül lehetőség nyílt egy új épület tervpályázatának kiírására.
Óriási csarnok és pavilonok
Sokan Eiffel munkájaként ismerik az állomást, ám csak annyiban köthető az párizsi Eiffel-torony tervezőjéhez, hogy a kivitelezést cége, az Eiffel és Társa, végezte. A terveket néhány melléképület kivételével August De Serres készítette el. A kor újítása volt az öntöttvas szerkezeten álló hatalmas építmény, a fém elemek nagy részét Párizsból szállították. A méreteinek csodájára jártak, hossza 146, szélessége 42, magassága pedig 24,81 méter, s ez lett az Osztrák Magyar Monarchia acélt és üveget ötvöző legnagyobb csarnoka. Az építkezés során különlegességnek számított, hogy a régi indóház közben üzemelni tudott, ugyanis az új csarnokot köré építették, és a belső régit csak fokozatosan bontották le, mikor már nem volt rá szükség.
A Vasárnapi Újság beszámolójából ezt olvashatjuk a fővárosi látványosságról: „Az egész épület külső és belső kiállítása igen díszes, és annyiban páratlan, mert a vas alkalmazása ily mértékben, mint itt, még sehol sem fordult elő. Kivéve a nagy csarnoknak két sarkpavillonját, melyek tömör modorban vannak előállítva, a fő épület nem egyéb, mint egy vasváz, mely a legszebb, különleges alakú és színű téglákkal van kifalazva. Az épület külseje meglepő és a magas manzard-alaku tetők a tervelők franczia eredetét már messziről hirdetik.”
Az eredeti felosztás szerint az állomás Podmaniczky utca felőli szárnya volt az indulási oldal, nem véletlen, hogy itt található a hatalma pénztárcsarnok, valamint a különböző osztályú várótermek és éttermek sora. A vasúti szállításhoz kapcsolódó szolgáltatások, mint posta vagy málha (poggyász) feladás és az étkezőhelyiségek az épülethez csatolva egy-egy külön pavilonban kaptak helyet. A Ceglédi váróként is ismert eredeti postaépület ma Kormányablakként üzemel, az étterem pedig 1990 óta a gyorséttermi lánc második legszebb éttermének ad helyet.
Talán a Nyugati pályaudvar egyik legtitkosabb helye a Váci út felőli oldalában a királyi váróterem, ahova máig nem lehet egyszerű utasként bejutni. A korabeli Vasárnapi Újság így mutatta be: „E pavillonban van egy nagy szalon, a királyné szalonja, két öltöző-szoba Ő felségeik részére, egy hadsegédi és szolga szoba. Ezek díszítése és bútorzása 50,000 forintba került. Az egész udvari pavillon egy tökéletesen elkerített kis parkban áll, hol a virágszőnyeg közepén szintén egy kis szökőkút csörgedez.”
Városközpontban a Nyugati pályaudvar
Budapestnek hamar egyik központi állomásává vált a Nyugati pályaudvar, mára közel 18 millió utast fogad évente. Mostani nevét talán 1891-ben kapta, mikor a Magyar Államvasutak megvásárolta a vállalatot az Osztrák Államvasút Társaságtól és az állomásról indult Pozsonyba, a nyugatra közlekedő vonat. A pályaudvart igencsak körbenőtte a város, ezért sokszor napirendre került már a kérdés, hogy van-e a központi fejállomásnak létjogosultsága itt a belvárosban. Sokféle tervet készítettek már átalakításáról, költöztetéséről, de máig egyik sem valósult meg.
Mindenesetre 2020 tavasza óta nagy a kopácsolás és sok a lezárás a pályaudvaron és környékén, egy időre a főcsarnokot is kivonták az utasforgalomból. Szeptemberre az épület megújult központi részét az utazó közönség újra használatba vehette. Többek között restaurálták a díszítő saroktortornyokat, és megjavították a rossz állapotban lévő tetőszerkezetet. Az épület többi részét várhatóan 2022 nyarára fejezik be, és egy felfrissült Nyugati pályaudvart köszönhet vissza ránk a körúton.
Írta: Ádám Eszter