Így forradalmasította a postai szolgáltatást a világ első bélyege
1840. május 6-án Nagy-Britanniában kiadták a Viktória királynő portréját ábrázoló fekete egypennys bélyegeket.
Egy egyszerű ötletnek tűnt, de tartós globális hatása volt. A viktoriánus bélyeg forradalmasította a postai szolgáltatást Nagy-Britanniában, majd az egész világon. Megfizethetővé tette a levelek küldését a hétköznapi emberek számára, akik ezzel a módszerrel biztosak lehettek abban, hogy a leveleik megőrzik a privát jellegüket és biztonságosan megérkeznek a címzetthez.
Azt, hogy Nagy-Britannia leghosszabb ideig hivatalban lévő uralkodójának, Viktória királynőnek a képével lássák el a bélyegeket, Benjamin Cheverton, korabeli szobrász és feltaláló javasolta, aki úgy gondolta, hogy egy portré esetleges meghamisítását könnyebb felismerni. A fejábrázolást William Wyon készítette egy medálhoz, aki az akkoriban 15 éves uralkodónő 1837-es trónra lépésének évéről és londoni látogatásáról emlékezett meg. A vázlatot Henry Cole rajzolta, míg a bélyegre kerülő mintát Charles és Frederick Heath ez alapján állították elő mélynyomású metszetben. Viktória királynő portréja egy fekete háttér elé került és az értéke egy penny volt: ezért kapta a Penny Black nevet. Ez lett a világ első öntapadó bélyege, amelyet nyilvános postai rendszerben használtak. Először 1840. május 1-jén adták ki Nagy-Britanniában, és öt nappal később, május 6-án került hivatalos használatba – írja a The Week online portál.
A bélyegek bevezetésének javaslata Sir Rowland Hilltől származott. Az angoltanár és feltaláló évekig kampányolt a postai szolgáltatás reformja mellett. Módosítani kívánt a már meglévő rendszeren, amely szerint a címzett általában úgy fizette a postaköltséget, hogy a levél küldés költsége a lapok számától és a megtett úttól függött. Ha például valaki Londonban élt és kétoldalas levelet kapott Skóciából, akkor két shillinget, mai árfolyamon több mint hét fontot, tehát átszámítva közel 3200 forintot kellett fizetnie. A postaköltségeket eddig a pontig a levél átvevője fizette, ám az értékbélyeg felragasztásával ezentúl a feladó rótta le a portót.
Az egységes filléres postaköltség bevezetése növelte a kereskedelmet, minden eddiginél többen küldtek levelet, képeslapot és karácsonyi üdvözletet. A bélyeg bevezetésének hatása óriási volt: 1840 végére több mint 160 millió levelet adtak postára, ami több mint a kétszeresét jelentette az előző évinek. A következő években több ország is bélyegeket bocsátott ki: Bajorország, Poroszország, Szászország, Svájc több kantonja, Belgium, Franciaország, az Amerikai Egyesült Államok, Brazília és Mauritius.
A Penny Black csak egy évig volt forgalomban, mert az azt érvénytelenítő vörös bélyegző színét meglehetősen könnyen el tudták távolítani, így többször lehetett felhasználni a bélyeget. A Penny Black helyére így a Penny Red került, amely nevéből adódóan piros hátteret jelentett.
A bélyeggyűjtők számára a Penny Black bélyegek igen értékesek: egy négy, fel nem használt 1840-es bélyegből álló készlet például 140 ezer angol fontért, azaz közel 64 millió forintért kelt el a piacon. Még a használt változatai is elérhetik a 870 fontot, tehát a mintegy 400 ezer forintot. A becslések szerint összesen 68,808 millió Penny Black bélyeg került forgalomba.