Levente, Irén, Iréneusz2022. június 28., kedd
Kultúra

Bangkok különleges piacai a sínek között és a vízfelszínen

2022.06.09.Balogh Boglárka
National Geographic Magyarország

Két hónapig tartó utazásomat hol is kezdhetném máshol, mint a méltán híres Maeklong vasúti piac sínjei közt az érkező vonatra várva.

A vonat 15km/h sebességgel halad át ezen a szakaszon.
Forrás: Balogh Boglárka

11:06 perc: hirtelen kürtszó hasít a forró levegőbe. Én még épp a síneken sétálok, mikor a thai árusok, mint egy vezényszóra, fürgén behúzzák a fejem felől a szivárványszínű ponyváikat, meg a lábam mellől a ládákba kipakolt portékáikat, mert a vonat átvágva a piacot, közvetlenül az orrunk előtt gurul el.

Forrás: Balogh Boglárka

A világ egyik legkülönlegesebb vására a Bangkoktól másfél órányira lévő Maeklong vasúti piac, ami Covid előtt a menetrendnek megfelelően naponta akár nyolcszor is átalakult, hogy a Wongwian Yai és Samut Songkhram között közlekedő szerelvény áthaladhasson rajta. Ma csak a 11:10-es járatot csodálhatják meg az ide érkezők.

A Thai-öbölben található piac 1905 óta működik, és mivel az itt élők egyik fő megélhetése a halászat, nem meglepő, hogy a legtöbb árucikk már a kezdetektől fogva a tengerhez köthető.

Mikor a 20. század elején a tisztviselők a vasútépítés mellett döntöttek annak érdekében, hogy a friss halak, zöldségek és gyümölcsök más tartományokba, így a fővárosba is könnyebben eljuthassanak, mindenki azt gondolta, hogy a helyi piac bezár, ám az annak ellenére megmaradt, hogy az új pályák átvágtak rajta.

A Maeklong vasút két külön szakaszban készült el. Az első vonalat Bangkokból Samut Sakhonba építették meg, amely nyolc állomással nyílt meg, később ehhez csatolták a 34 kilométeres Ban Laem szakaszt, 1907-ben pedig megalakult a Maeklong Railway Ltd. A társaság eredetileg saját áruinak szállítására használta a vonalat, amely Samut Sakhon és Samut Songkram halászkikötőiből hozta a termékeket a bangkoki piacokra.
A második világháború alatt a thai katonaság szerezte meg a vasút irányítását, és a vonalat 1946-ban a thai kormány államosította.

Forrás: Balogh Boglárka
Békák nyárson
Forrás: Balogh Boglárka

A vonat előtt fél órával érkezem meg a piacra. Besétálok a ponyvák alá a vasúti sínre, ahol zöldséget, gyümölcsöt, tintahalat, sőt, még nyársra tűzött tenyérnyi grillezett békákat is kínálnak 300 méter hosszan a pálya mellett. A fülledt, trópusi meleget itt még jobban érzi az ember. Virágillat és friss halszag terjeng a levegőben, valahol épp tojást sütnek, hangosan serceg a fehérje a serpenyőben, itt-ott árusok vitatkoznak, néhol pedig egy fürge gyerek cikázik el a lábam közt.

Az egyik asszony jó tenyérnyi rákokat pakol ki éppen, ollójukat gondosan összekötözte egy piros madzaggal. A mellette lévő csak zöld színű zöldségeket árul, olyan frissek és ropogósak a keserű uborkái, a koriander meg a hagyma, mintha csak most szedte volna le őket.

Ránézek az órámra, 11:00 múlt, így helyi vezetőm tanácsára egy olyan helyet keresünk, ahol be tudunk majd húzódni a vonat elől.

Forrás: Balogh Boglárka
Forrás: Balogh Boglárka

Épp hogy megállunk, amikor füstfelhő jelenik meg az égen, kürtszó hasít a zsibongásba, és a kanyarban kidugja fejét a 15 km/h sebességgel közeledő hatalmas, piros-sárga mozdony. Az árusok az utolsó pillanatban húzzák el útjából a ponyvát, néhány láda gyümölcs és hal marad a földön, azok még épp a szerelvény széle alá férnek.

Egyesével ugrálnak el a bámészkodók a vonat elől, én is kivárok, amíg lehet, majd ellépek időben. A mozdonyvezető teljesen kikönyököl, vígan integet, felém nyújtja a kezét, igazi vásári hangulatot kölcsönözve az eseménynek. Mikor az utolsó vagon is eldöcög, a ponyvák villámgyorsan kinyílnak, a zöldségek meg halak a helyükre kerülnek, senki nem mondaná meg, hogy itt bizony egy vonat haladt el.

Nem csoda, hogy a piacot a helyiek csak Talat Rom Hoop néven emlegetik, ami bezáródó esernyőt jelent. A síneken sétálni azonban csak egy része az piaci élménynek, a Bangkokból jövő vonaton ülni is nagyon látványos.

Damnoen saduak úszó piac 

Forrás: Balogh Boglárka

A vasúti piactól félórányi autóútra fekvő híres csatornához, a Klong Damnoen Saduakhoz tartunk. Thaiföld legegyenesebb és leghosszabb csatornája uralkodói kezdeményezésre épült, mivel IV. Rama király össze szerette volna kötni a Mae Klong folyót a kínai vizekkel, hogy ezzel is szorgalmazza a közlekedést és a kereskedelmet.

Az ásás több mint két évig tartott, a csatorna kiépítése végül csak utódja, V. Rama uralkodása alatt fejeződött be. A Klong Damnoen Saduak 32 kilométer hosszú, és több mint kétszáz ága van, a főrészén kialakult úszó piac 1971-1973 között tett szert igazi népszerűségre, amikor a folyó megtelt a csónakjaikon portékáikat árusító, rendkívül fotogén helyi gazdákkal.

1971-ben a Thaiföldi Turisztikai Szervezet a fő csatornában, a Lad Plee-ben, amely egy buddhista templomhoz csatlakozik, felismerte a páratlan bevételi lehetőséget, és a külföldiek számára turisztikai látványossággá alakította. Új utat építettek, a magánvállalkozók pedig létrehozták a mai Damnoen Saduak úszó piacot, ahol több száz csónakárus és part menti üzletek várták minden áldott nap a lelkes közönséget. Egészen 2020-ig.

Forrás: Balogh Boglárka

Behajózva a máskor nyüzsgő csatornák egyikén, most minden kiüresedett. Kapitányom olyan vadul szeli a vizet, hogy a dús, buja növényzet szó szerint elfut mellettünk a parton, csak akkor lassít, mikor a köveken napozó varánuszt megpillantjuk. A cölöpökre épített házakban lustán zajlik az élet, valaki épp a teáját készíti komótosan a lépcsőn, barátságosan felénk biccent. Ám rajta kívül alig látni embert, bár már délre jár, a legtöbb árus ki sem nyitotta  a boltját, minek, hiszen a napi több tízezres tömeget elvitte a Covid.

A világjárvány ugyanis rendkívül keményen sújtotta a thaiföldi gazdaságot. 2021-ben alig több mint négyszázezer külföldi látogató fordult meg az országban, töredéke a 2019-es negyvenmilliónak, amikor az idegenforgalmi ágazat több mint hatvanmilliárd dollár bevételt termelt. Bár a turizmus hiányát az ikonikus piac is megsínylette, van ebben a csendességben valami szépség és szívszorító. A turisták nélkül most látszik, milyenek is itt a csendes hétköznapok.

Míg két évvel ezelőtt a kanálisok labirintusában a gyakran hagyományos mo hom ruházatot, a kék farmeringet viselő, szalmakalapos női kereskedők vidám nevetése és alkudozása hallatszott, most mindössze néhány sampan, vagyis evezős csónak siklik mellénk. A hosszú orrú faladikokon frissen szedett mangót, ragacsos rizst, banánt kínálnak a fogatlan asszonyok.

Forrás: Balogh Boglárka
Forrás: Balogh Boglárka

Mivel az úszó piacot mindig is túlárazottnak tartották az ide érkezők, meglepődve állapítom meg, hogy két év kihagyás után semmi sem drágább, mint Bangkokban. Veszek egy köteg banánt, mire a partról minket figyelő árus fellelkesül, ravaszul előveszi kampós végű, jó méteres vasrúdját, és szó szerint a a csónakunkba akasztja, hogy odahúzzon minket maga mellé. Fogatlan mosolyával egy színes játék tuktukot emel fel. Száz baht vagyis 1000 forintot kér érte. Megrázom a fejemet, és visszamosolygok.

Forrás: Balogh Boglárka

De régen volt már, hogy alkudozni kelljen, mégis rögtön elememben vagyok. Semmi szükségem a szivárványos kistuktukra, de a móka kedvéért belefogok, jó negyed órát vitatkozunk, közben egy teát is megiszunk, míg végül 50 bahtban megegyezve, elégedetten, sűrű köszönömök közepette elválunk.

Forrás: Balogh Boglárka

Bár sokan kifogásolják, hogy az úszó piacból hiányzik a kulturális hitelesség, az autentikusság, hiszen az egymással harcoló turistahajók a szűk kanálisban valóban kiábrándítók, nekem szerencsém volt. Az ország lassú nyitása után egy soha nem látott arcát ismerhettem meg Damnoen Saduaknak, ahol a mini kókuszos palacsinta mellett a csónakban, nyílt láng fölött sütött pad thait is megkóstolhattam anélkül, hogy folyton küzdenem kellett volna a helyért és az itt töltött időért.

Hozzászólások

Megtalálták a legmélyebben nyugvó hajóroncsot, videó is készült róla

Megtalálták a legmélyebben nyugvó hajóroncsot, videó is készült róla

A USS Samuel B. Roberts a második világháború idején süllyedt el.

Ókori nekropoliszt találtak a Gázai övezetben

Ókori nekropoliszt találtak a Gázai övezetben

A térségben a régészet messze nem olyan hangsúlyos, mint Izraelben.

Történelmi város az Ipoly völgyében

Történelmi város az Ipoly völgyében

A 13. század elején még faluként említik  a települést, a 14. században már mezővárossá nőtte ki magát.

Egy norvég épület, mely megjárta Amerikát

Egy norvég épület, mely megjárta Amerikát

Az 1890-es évek fordulópontot jelentettek Norvégiában. Még mindig unióban voltak a norvégok Svédországgal, de erős politikai és nemzeti erők dolgoztak azon, hogy Norvégia külön királysággá váljon.

Teknős és tojásának maradványai kerültek elő Pompeji területén

Teknős és tojásának maradványai kerültek elő Pompeji területén

A 2000 éves tojás egy szárazföldi teknős páncéljával együtt került elő a város egy korabeli üzlete alatt.

National Geographic 2022. júniusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 600 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket