Sak Yant, Thaiföld misztikus tetoválása
Valahol Chaing Mai külvárosában kanyargunk, annak a buddhista szerzetesnek az otthonába tartunk, aki Sak Yantot ( สักยันต์ ), vagyis varázslattal feltöltött szent tetoválást fog készíteni alkalmi útitársamnak, Sina-Marie Oechsnernek.
Talán Angelina Jolie világsajtót bejárt, egész hátát beborító mintáit nem sok embernek kell bemutatni, kevesen tudják azonban, hogy azok is Sak Yantok, melyek a hiedelem szerint talizmánként védik a színésznőt a gonosztól, személyiségének pozitív tulajdonságait még hangsúlyosabbá teszik, ráadásul életcéljában is megerősítik. Legalábbis a thai kultúra szerint.
Sak ( tetoválni ) Yant (mantra, ima) a thai elnevezése annak az ősi technikának, amellyel egy buddhista szerzetes vagy brahmin férfi a szent írásokat geometriai minták formájában a bőrre tetoválja, miközben varázserejű imákat mormol, és áldást oszt. A felvarrandó rajzok között szerepelhetnek thai, ősi khmer vagy lanna nyelven írt buddhista zsoltárok, sámán imák, ún. khaták de sokszor olyan szimbolikus állatok is, mint a tigris.
A Yant az évszázadok során több különböző vallási filozófia hatására alakult ki, a hindu Indiából indult hódító útjára. A thaiok ezeket a korábban már létező yantra terveket akkor adaptálták, amikor a buddhizmus hozzájuk is megérkezett. Ám az új vallás elterjedésével az animizmusba és a természetfelettibe vetett évezredes hit nem szűnt meg, inkább beépült a frissen formálódó buddhista hitrendszerbe, majd a Sak Yant művészetébe is.
Bár ezt a fajta tetoválást nem használják a thai buddhizmus minden ágában, a legtöbb szerzetes elismeri annak varázserejét és érvényességét.
A hiedelem szerint a Yant egyrészt megvéd a veszélyektől, a betegségtől, a rossz szellemektől, a balszerencsétől, és a fekete mágiától, ugyanakkor erősíti a személyes tulajdonságokat is pl. a legyőzhetetlenséget, vonzást és karizmát, de képes akár a sorsunk alakulását is pozitívan befolyásolni.
A thai és khmer harcosok több száz éven keresztül vonultak büszkén a védelmet ígérő tetoválásaikkal a csatába, így remélve sértetlenséget az ellenség nyilaival szemben, míg a második világháborúban, illetve a koreai és vietnami összecsapások alatt a szövetséges erők csak Taharn Phee-nek vagyis szellemkatonáknak nevezték őket a Sak Yantokra utalva. Nem csoda, hogy ma nem egy muaj thai bokszoló keresi azokat a legyőzhetetlenséget biztosító erőket, amelyeket a tetoválások ígérnek.
A 19. századig ez a fajta testfestés csak a vidéki közösségek és a veszélyes munkát végzők körében volt népszerű, Európában szinte nem is hallottak róla. Ám Angelina Jolie-nak köszönhetően aztán Thaiföld spirituális Sak Yantjait az egész világ megismerte, és beindult az országban egy soha nem látott tetoválóturizmus.
Bár ma már az összes thai szalon boldogan ajánl minden hátizsákos fiatalnak Yantot az elcsépelt szuvenírek helyett, a buddhista templomokon kívül készült tetoválásoknál épp a szertartás legfontosabb része marad el, mégpedig a varázslattal való feltöltés. Ugyanis nem csak a személyre szabott minták tervezése és felvarrása a döntő, hanem az is, hogy azt képzett Sak Yant mester végezze el, aki áldást is mond a művelet közben.
A művészet kitanulása évekig tart, azért, hogy meglegyen a tetováló megfelelő szakértelme és képessége, a titkos ősi szövegek hosszú tanulmányozása szükséges.
A Sak Yant mesternek elsősorban el kell sajátítania a pálit, a szent buddhista nyelvet, az ősi khmer ábécét, a yantra terveket és a hozzájuk tartozó áldásos énekeket. Észak-Thaiföldön sokan megtanulják és használják a korábbi sziámi királyság nyelvét, az ősi lannát, ebben a régióban megannyi tetováláson ez köszön vissza a khmer stílus helyett.
A hiedelem szerint a Sak Yant ereje a Sak Yant mestertől származik, aki meditációs technikákon keresztül fejlesztette tökélyre a varázslatot, amit az áldáskor továbbad. A tanoncok csak miután mestereik úgy érzik, hogy készen állnak, kapják meg a Ruesi-álarcot, ami azt jelzi, hogy tanulóból mesterré váltak.
A Sak Yant Chiang Mai alapítójával, Nanával beszélgettem éppen, amikor a stuttgarti Sina a barátnőjével belépett a boltba azzal, hogy délután két órára van tetoválási időpontja Roong buddhista mesterhez. Kapva-kaptam a soha vissza nem térő alkalmon, és megkérdeztem, velük tarthatok-e, hogy dokumentáljam a Sak Yant lépéseit. Így indultunk el a templom helyett a Samnak, vagyis a szerzetes otthona felé négyen. Nők ugyanis nem kaphatnak tetoválást buddhista szentélyben, nehogy az erotikus kisugárzásuk kísértésbe ejtse a mestert.
Ahogy Nana magyarázza, vállalkozása a híres bangkoki Wat Bang Phra templom mintájára készült, ami a helyi Sak Yant mesterek szövetkezete, nem pedig egyetlen tetováló bolt, amely mellékszolgáltatásként hagyományos tetoválásokat is végez. A Sak Yant Chiang Mai az egyetlen olyan ügynökség Észak-Thaiföldön, ahol a szerzetesek és a rendből kilépett buddhista papok, az ajarnok fogtak össze, hogy egységes szolgáltatást nyújtsanak a turisták számára kettős árstruktúra nélkül.
A vállalkozás ötlete 2016 elején született meg, amikor Nana Boonkoomot egy jól ismert utazó blogger, Amy Truong azzal kereste meg, hogy segítsen neki egy Sak Yant tetoválás elkészítésében. Nana több napot töltött a felkészüléssel, különböző szerzeteseket és templomokat látogatott meg, majd Amyt elvitte a kiválasztott mesterhez. A blog megjelenése után nem sokkal Nana vendégei annyira megszaporodtak, hogy hat hónapon belül megalapította a Sak Yant Tours-t, amelynek szolgáltatásait hónapokkal előre le kellett foglalni.
Akkoriban Nana csak egyike volt azon utazási irodáknak, akik túrákat kínáltak Sak Yant szerzetesekhez illetve ajarnokhoz, ám ami igazán megváltoztatta és valóban eredetivé tette a vállalkozását, az az volt, hogy maguk a buddhista papok és ajarnok szerettek volna vele együtt dolgozni adomány fejében, köszönhetően a mindig udvarias viselkedésének, és annak az alaposságnak, amivel a tetoválásra vágyókat felkészítette.
Harminc perc kocsikázás után bekanyarodunk az egyik földútra. Dús pálmák szegélyezik az udvarokat, jól táplált fekete kutyák rohangálnak előttünk, mikor egy tágra nyitott kapun Nana váratlanul behajt.
– Megérkeztünk- mosolyog az izgatott Sinára a visszapillantó tükörből. Készen állsz?
– Igen – mondja a 21 éves medikusnövendék és megigazítja vállán a kendőt.
Egy családi ház udvarán vagyunk, a buddhista szerzetes Roong Samnakja az udvaron épült fel. A bejárathoz helyezett oltár elé térdelünk, és mielőtt találkoznánk mesterünkkel, Nana segítségével elgyakoroljuk a helyes köszöntési módot. Kezünket összetesszük, orrunkhoz érintjük, fejünket meghatjuk, majd térdünkre hajolva letesszük a földre. Ezt ismételjük háromszor.
Mikor belépünk Roong Samnakjába, azonnal észreveszem a mesterétől kapott Ruesi álarcokat, legalább négy oltárt, és a régi lanna szövegeket is.
Miután szertartásosan meghajoltunk, a fiatal szerzetes magához inti Sinát, aki az egyik legnépszerűbb alap Sak Yantot, a Ha Taew vagyis öt sort szeretné kicsit módosítva, három sorként magára tetováltatni.
Sinához hasonlóan legtöbben a három Mester Yant egyikét (Ha Taew- öt sor, Gao Yord-Buddha csúcsai és Paed Tidt-nyolc irány) választják, mert az ezekhez fűződő vágyak és áldások az emberek kívánságainak 95 százalékát lefedik.
Mikor Roong lefertőtlenítette a német lány vállát, elkezdődik a szertartás. Tollal és vonalzóval nagyjából felrajzolja a három kért szót: egészség, védelem, kedvesség. Mikor készen van vele, előveszi a tetováló pálcát, ami az ősi bambusz helyett ma már fém, összecsavarható fejjel. Összerázza a tintát, majd belemártja a tűfejet.
Bár engem nem tetovál, mégis megengedi, hogy a lábaihoz üljek, csupán annyit mond, hogy az arcát nem fényképezhetem.
Gumikesztyűs ujjaival még egy steril törlőt felcsippent, majd alulról kezdi el a munkát. Keze olyan gyorsan böködi Sina vállát, hogy szinte nem is látom a tűt. Halkan varázsimákat mormol, néha megáll, letörli a maradék festéket, majd újra kezdi a procedúrát.
– Fáj? – súgom Sina fülébe a kérdést, miközben ő magához szorít egy párnát, hogy vállán a bőr kifeszülhessen.
– Annyira nem, kibírható – mondja mosolyogva, látom rajta, mennyire örül, hogy végre itt lehet.
Alig telik el 15 perc, és a Sak Yant már készen is lesz. Roong megtörli Sina kivörösödött vállát, mikor közelebbről megnézem a mintát, az apró tűnyomok jól kivehetőek.
Mielőtt elindulnánk, mindannyian letérdelünk, háromszor újra meghajolunk, míg Roong ismét imákat mormol, ezúttal áldást oszt, de már mindannyiunk védelmére.
Bár a Sak Yant az utóbbi húsz évben semmit sem veszített népszerűségéből, Thaiföld jelenlegi buddhista vallási vezetője eltökélte, hogy nem engedélyezi többé a szent tetoválás templomokban való elvégzését, hisz az közvetlenül nem a buddhizmus része.
A szerzetesek ellenállása egyelőre töretlen, ám nem lehet tudni, mikor jön el az a nap, amikor már csak Samnakokban lehet autentikus Sak Yantot kérni.