A prágai Károly híd építésének különleges dátuma
1357. július 9-én tették le a prágai Károly-híd alapkövét.
A Moldva első állandó hídját a folyó egyik gázlója fölé emelték. Prága kihagyhatatlan látnivalója rejtélyes és izgalmas történelmi háttérrel büszkélkedhet.
IV. Károly német-római császár a prágai hidat egy régi, 1342-ben elárasztott és nagyrészt elmosott Judit híd helyére építtette, ami 1170-ben fából és kőből készült. Ebből a hídból csak víz alatti oszlopok és egyik védelmi tornya maradt meg, amelyet ma múzeumként használnak. A Judit híd előtt egy fahíd állt a területen, amely szintén megsérült az 1157 körül pusztító árvíz miatt. Az uralkodó és építői a prágai híd tervezésekor az egykori híd történetét tartották szem előtt, és igyekeztek árvízállóvá tenni.
A legenda szerint IV. Károly maga rakta le a híd első kövét 1357. július 9-én, hajnali 5 óra 31 perckor. A Moldva folyót átívelő híd építése kezdetének legmegfelelőbb időpontját a király tudósai és asztrológusai számolták ki: ha a dátumot és az időpont egymás után írjuk, akkor egy palindromot kapunk, ami oda-vissza ugyanaz a számsor (1357. év 9. nap 7. hónap 5 óra 31 perc, tehát 135797531.). Az uralkodó – aki a numerológia híve volt – úgy gondolta, hogy ezek a számok majd megerősítik a hidat. A híd eredeti tervezője Otto mester volt, Petr Parler jeles építőmester pedig 1360 körül vette át a projekt fejlesztését. Az építkezés 45 évig tartott, az állandó árvízveszély és a számtalan építési probléma, valamint az erőforrások hiánya miatt. A történészek úgy vélik, hogy a régi Judit híd megerősített víz alatti pilléreire épült az új híd – írja a study.com online tudományos portál.
A Károly-híd több száz éves története során többször pusztította árvíz. Az 1367-es árvíz nagy részét elpusztította, számos más özönvíz tovább károsította, köztük egy 1432-ben a híd három szakaszán is súlyos károkat okozott. Később, a 18. és 19. században mind a jégtorlódás, mind az árvizek további problémákat okoztak. Az erősítési technikák idővel javultak és lehetővé tették a híd általános biztonságának növelését: pilléreit és íveit többszörösen új megerősítették.
A híd hossza 520 méter, szélessége majd 10 méter, 16 pillér tartja, anyaga csehországi fehér mészkő. A prágai polgárok lakta Óvárost és a várba vezető Kisoldalt köti össze, rajta vezetett a híres királyi út, a cseh királyoknak Vysehradtól a Hradzsinba tartó koronázási menete. A híd díszítésére 1683-tól 1928-ig harminc szent szobrát helyezték el.
1870 óta hívják Károly-hídnak, addig Prágai-híd vagy Kő-híd volt a neve.