Vilma, Ünige, Csaba2022. december 05., hétfő
Kultúra

Nélkülözhetetlen útitársként aposztrofálta termékét a rágógumikirály

2022.09.30.Jeki Gabriella
National Geographic Magyarország

1861. szeptember 30-án született ifjabb William Wrigley.

1930-ban Wrigley az üdvhadsereg rendelkezésére bocsátotta a chicagói tulajdonában lévő hatemeletes gyárépületet, hogy a munkanélküliek szállásaként használhassa.
Forrás: Wikimedia Commons

Ha hirtelen meg kéne neveznünk egy rágógumi márkát, akkor valószínű, hogy a Wrigley-t mondanánk, bár keveset tudunk a cégről és annak történetéről, amely az 1890-es évek óta létezik. Pedig a történet lenyűgöző: az ifjabb William Wrigley szappanárusként kezdte pályafutását, de gyorsan a fogyasztói gondolkodás úgymond csodagyerekévé vált. Rágógumit adott el az amerikaiaknak, miközben annak az egészségre jótékony hatásáról papolt.

Az ifjabb William Wrigley Philadelphiában született 1861. szeptember 30-án, édesapja a Wrigley Manufacturing Company nevet viselő vállalkozás alapítója és elnöke volt. A cég fő terméke akkoriban a Wrigley’s Scouring Soap, azaz a súrolószappan volt. Az ifjabb William már egészen fiatalon elkezdett érdeklődni apja vállalkozása iránt, ezért elkezdett neki dolgozni. Tíz éves korában került a szappanfőzdébe, ahol azt a feladatot kapta, hogy lapáttal keverje a szappantartályokat: napi tíz órát dolgozott, amiért csupán heti másfél dollárt kapott. Egy év elteltével a fiút édesapja előléptette és az értékesítési személyzet tagjai közé került. Tizenhárom évesen így már önállóan ügynökölt szerte az országban a szappanokkal, amiket Philadelphia utcáin árult – írja a SnackHistory online portál.

Az ifjabb Wrigley a harminchoz közeledve Chicagóba költözött feleségével, Adával és kislányukkal, Dorothyval. Minden ekkor kezdődött. Hamarosan kiderült, hogy Wrigley ösztönös reklámszakember: termékeit azzal tette vonzóvá, hogy különböző kis ajándékokat csomagolt melléjük. Vásárolt például 65 ezer darab olcsó, piros esernyőt, amelyeket a szappan mellé kínált. A tapasztalatok egyre inkább azt erősítették benne, hogy az ajándék mindig jó ötlet és hatékony értékesítési támogatást jelent.

„Mindenki szeret valami extrát kapni a semmiért” – mondta az ifjabb Wrigley, aki később sütőport kínált prémiumként a szappan mellé. Ekkor vette észre, hogy előbbi lassan népszerűbb, mint az utóbbi és a vásárlók jobban érdeklődnek iránta. Ezért úgy döntött, hogy áttérnek a sütőporra. 1892-ben azonban ismét megváltoztatta üzleti irányvonalát: szódabikarbónát kezdett árulni, és ajándékként rágógumit kínált. Hamar kiderült, hogy az grátiszként adott rágógumi érdekesebb és népszerűbb, mint a sütőpor, így a cég ismét profilt váltott. Ezzel viszont kezdetét vette egy új szokás, a rágógumizás korszaka.

Üzletük egy év múlva már két különböző rágógumi fajtát kínált a vásárlóknak: az egyiket „Juicy Fruit”-nak, a másikat „Wrigley’s Spearmint-nek” nevezték el. A rágógumi gyártása az 1800-as évek végén növekvő iparágnak számított, és már akkor is rendkívül versenyképes üzletágként tört be a piacra. Az ifjabb William Wrigley tudta, hogy meg kell találnia a módját annak, hogy versenyképesebb legyen a többieknél. Úgy döntött, befektet a reklámokba az eladások fellendítése érdekében. Évente több mint egymillió dollárt költött rá, de megérte. Még az 1907-es gazdasági válság idején is nagy kockázatot vállalt és minden tulajdonát elzálogosította, hogy hatalmas reklámkampányt indítson. Bejött neki.

Wrigley fodormentás rágógumija 1910-től kezdve hosszú évtizedekig a legnépszerűbb rágónak számított Amerikában, ami főként a töméntelen mennyiségű, hatékony reklámnak volt köszönhető. Az üzletember egy ízben például ingyen mintát küldött minden amerikai telefon-előfizetőnek, ám akadt olyan is, hogy egy másfél kilométer hosszú hirdetőtáblán vagy promóciós körúton hirdette, hogy a terméke nélkülözhetetlen útitárs. A hatékony reklámról úgy tartotta: tömören mondd és minél többször. A kampányok segítségével egyre közelebb és közelebb kerülhetett a célközönséghez, így fontos szerepet játszott az emberek mindennapi életében. A cégnek ekkor már gyárai voltak az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában, Nagy-Britanniában és Új-Zélandon.

Az ifjabb William Wrigley 70 éves korában, 1932. január 26-án hunyt el Phoenixben, a saját kastélyában; 34 millió dollárt hagyott örököseire.

Hozzászólások

Hölgy a kanapén

Hölgy a kanapén

Madame Récamier a napóleoni idők lélegzetelállító szépségű szalondámája volt, ám nevét egy róla elnevezett jellegzetes, kárpitozott heverőtípus őrizte meg.

Tróodosz-hegység régi temploma

Tróodosz-hegység régi temploma

Cipruson a történelem nemcsak kettős kultúrát hozott magával, a szigeten, ahol görögök és törökök éltek, hanem genovaiak és velenceiek, majd angolok és franciák (luzinyánok) is. Így a vallások, hisz jelen van az iszlám, a katolikus és a görög-katolikus is és az építési stílusok is.

Játékok lehettek a bagolyfigurák, nem istenségek

Játékok lehettek a bagolyfigurák, nem istenségek

Mintegy 5000 éves, palába vésett bagolyfigurák ezrei kerültek elő az Ibériai-félszigeten, sokáig úgy vélték, valamilyen istenséget, esetleg holtakat képviselhettek.

Aki a postabélyeggel bizonyította be, hogy sok kicsi sokra megy

Aki a postabélyeggel bizonyította be, hogy sok kicsi sokra megy

December 3-án emlékezünk Sir Rowland Hillre, akinek a postai bélyeget is köszönhetjük.

Egy 16. századi, beteg nő arcát rekonstruálták

Egy 16. századi, beteg nő arcát rekonstruálták

Nem tudni, hogy mi okozta a nő halálát, de a szifilisz egészen biztosan sok szenvedést okozott neki.

National Geographic 2022. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

13 200 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket