Teréz, Aranka2024. október 15., kedd
Kultúra

Izgalmas körülmények között állt forgalomba az első csuklós busz Budapesten

National Geographic Magyarország

Ma már nehéz elképzelni, de előbb készült el a tényleges busz, és csak utána a sorozatgyártáshoz szükséges műszaki tervrajz.

Csuklós Busz Budapesten, egy 1964-es fotón.
Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

 

1960 novemberében a budapestiek csodálatos ajándékot kaptak: az 1-es busz vonalán megjelent a forgalomban az első csuklós busz. Egykori hírlapbeszámolók szerint onnantól kezdve a megállókban a gyerekek valósággal nyaggatták a szüleiket, hogy várják ki, amíg végre befut a „harmonikás busz”, mert csak arra szerettek volna felszállni.

Budapesten akkoriban egyre nagyobb igény volt a tömegközlekedés fejlesztésére, amelyet a régi kisebb befogadóképességű járművek már nem tudtak kielégíteni. A járműtervezés brit irányvonala a jó térkihasználás érdekében a függőleges bővítést preferálta (emeletes buszok és vonatok), ám ezt a magyar szakemberek elvetették: „a megállóhelyeken az utascsere sok időt vesz igénybe, a magasra helyezett súlypont miatt a kanyarokba óvatosan kell behajtani a jármű stabilitásának megőrzése érdekében. Az utazási sebesség átlaga alacsony, a kocsi nem zsúfolható, álló utasokat csak az alsó szinten lehet szállítani, belső térkihasználása kedvezőtlen stb.” – sorolta Rózsa László mérnök a Közlekedéstudományi Szemle 1961. márciusi számában az emeletes busz hátrányait. Ő ugyanis Lassú Gábor és Színi Béla munkatársával 1960. június 1-én nekifogott egy csuklós busz prototípusának elkészítéséhez a Fővárosi Autóbuszüzemben (FAÜ). Tették mindezt annak fényében, hogy az ipar csak a hatvanas évek közepére ígérte a csuklós autóbuszok sorozatgyártását, ám ők úgy érezték, lépni kell a folyamat gyorsítása érdekében.

A prototípusként szolgáló kocsit két jármű összeépítésével készítették el: a gépes kocsi egy 1954-ben gyártott Ikarus 60-as autóbusz, utánfutója egy 1950-es MÁVAG Tr. 5. típusú autóbusz. „Mind a gépes kocsi, mind az utánfutó a megtett teljesítmény miatt egyébként is főjavításra szorult ; ezt az átalakítás keretében végeztük el. Az átalakításhoz szükséges alkatrészeket iparunk korábban is gyártotta, a gumiabroncsok kivételével, amelyeket a Ruggyantaárugyár megértő előzékenységgel soron kívül készített el” – írta Rózsa.

Magyarán: levágták az Ikarus-60-as végét és a Tr. 5-ös elejét, és a két részt egy rakodódömper forgózsámoly elemével kapcsolták össze, amit a Vörös Csillag Traktorgyártól kaptak. Ezáltal biztosították a 15 méter hosszú jármű fordulékonyságát. A két kocsitestet pormentes, gumírozott vászonharmonika kötötte össze, az utasterek közötti átjárást a forgókorong tette lehetővé. A csuklósbuszban 33 ülőhelyet alakítottak ki, zsúfoltság esetén 117 állóhely volt engedélyezett, azaz összesen 150 utast tudott szállítani, két és félszer annyit, mint az Ikarus 60-as, amely 24 ülő és 37 álló (összesen 61) utas szállítására volt képes. Az ITC-600-as típusnak elnevezett csuklósbusz sorozatgyártásához szükséges végleges terveket a Műegyetem munkatársai és hallgatói készítették el a műhely falára felfirkált skiccek, a mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján.

Csuklós busszal nemcsak több utast lehetett szállítani, hanem megoldást jelentett az egyre égetőbb kalauzhiányra is. Akkoriban ugyanis még kalauzok adták a jegyet a buszokon és mikrofonjukon keresztül tájékoztatták is az utasokat. Az új csuklós busz leghátsó ikerajtaja szélesebb volt a másik kettő ikerajtónál: itt lehetett felszállni, majd a pótkocsi közepében kialakított kalauzülésnél lehetett jegyet venni. A kalauz középre helyezésével kevésbé torlódott fel a felszálló utastömeg az ajtónál. A középső ajtónál szállhattak le azok, akik rövidebb távra utaztak, az első ajtónál a távolabbra utazók.

A csuklós busz november 5-én gördült ki a műhelyből, és másnap, vasárnap reggel 8 órakor GA 12-00 rendszámmal állt szolgálatba a Hősök terén. Az első, kivételesen díjmentesen igénybe vehető úton az utasok között a FAÜ mérnökei is részt vettek, és milyen jól tették: a busz éppen a Lánchídon haladt át, amikor a fékkel vagy a kuplunggal támadhatott valami hiba, mert égett gumiszag kezdett terjedni a belső térben. A főmérnök előreszalad. „Először csak az egyes sebességet. Aztán kapcsoljon rá, fokozatosan — ad utasítást a vezetőnek. Ezután már nincs is semmi baj, s akadálytalanul, simán futunk be a kelenföldi végállomásra. A menetidő: 26 perc. Annyi, mint a „normál buszokon. Mindenki vidám, megelégedett. A próbaút sikerült” – számolt be másnap a Hétfői Hírek tudósítója az izgalmakban bővelkedő utazásról.

Hozzászólások

Száztíz év magány: így kutatták fel az elveszett cirkálót

Száztíz év magány: így kutatták fel az elveszett cirkálót

A skót Lost in Waters Deep búvárcsapat kutatói Steve Mortimer vezetésével 2024. augusztus 11-én, vasárnap találtak rá az 1914. október 15-én elsüllyedt HMS Hawke brit védett cirkáló roncsainak mindaddig ismeretlen lelőhelyére az Északi-tengeren, Skócia partjaitól 130 km-re keletre.

3D-s modell készült Sir Ernest Shackleton hajójáról

3D-s modell készült Sir Ernest Shackleton hajójáról

Az Endurance roncsát 2022-ben találták meg a Weddell-tenger mélyén.

Meglepő eredményt hozott Kolumbusz Kristóf genetikai vizsgálata

Meglepő eredményt hozott Kolumbusz Kristóf genetikai vizsgálata

Egy új vizsgálat a híres felfedező zsidó és spanyol származását tárta fel, ám sokan kritikusak a kutatással kapcsolatban.

Kiderült, miért oly népszerű Vermeer híres festménye

Kiderült, miért oly népszerű Vermeer híres festménye

A Leány gyöngy fülbevalóval című Vermeer-alkotás a világ egyik legkedveltebb festménye, egy különös kutatás feltárta, mi ennek az oka.

Felszínre hoznák az ókori hajóroncsot és értékes rakományát

Felszínre hoznák az ókori hajóroncsot és értékes rakományát

A hajó egy, az ókorban igen értékesnek számító rézötvözetet szállított.

National Geographic 2024. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket