Egy hónapig utaztak az Égei-tengeren egy ősi hajó másolatával
Kutatók egy csoportja 500 kilométeres távot tett meg a tengeren egy újkőkori hajó másolatával.
Radomír Tichý, a Hradec Králové-i Egyetem munkatársa és a Všestary Archeopark igazgatója kísérleti régészekből álló csapatával egy őskori hajó másolatát használva utazott az Égei-tengeren – számol be az Arkeonews. A kutatók 1995-től kezdődően több tengeri expedíciót is szerveztek fahajókkal, az idén nyáron befejezett út a Monoxylon IV. nevet kapta.
A megnevezés a görög monokszülon szóból származik, (rövidítve monokszül), ez egy egyetlen fatörzsből kivésett, egyszerű hajót jelent. A monokszül az egyik legrégebbi dokumentált hajótípus, használatát régészeti leletek igazolják a kőkorszak óta, egyes természeti népcsoportok pedig még ma is készítenek ilyen járműveket.
Tichýék tengeri expedíciói szorosan összekapcsolják a kísérleti régészetet és a tengeri hajózást. Tichý szerint a csapat célja ezúttal az volt, hogy fényt derítsen a Földközi-tenger 9000 évvel ezelőtti mezőgazdasági kolonizációjának jellegére.
A 20 evezősből és egy kormányosból álló csapat a nyílt vízen teljesítette a 17 szakaszra osztott, összesen 500 kilométeres útvonalat. A Törökország partjainál fekvő görög Szamosz szigetéről indulva különböző szigeteken navigáltak át, mielőtt elérték a görögországi Peloponnészoszt. A legénység az útba eső szigeteken éjszakázott.
Az expedícióban használt jármű egy újkőkori hajó pontos másolata, az eredetit 1994-ben fedezték fel a Róma melletti Bracciano-tóban. A monokszül 3 tonnát nyom, 11,5 méter hosszú, legszélesebb részén 1,2 méteres. A másolatot tavaly készítették el egy kelet-csehországi erdőben egy közel 300 éves tölgyfa törzséből, a hajó nagyobb, mint a korábbi expedíciók során használt fából készült csónakok.
Az expedíció számos kihívás elé állította a résztvevőket, többek között a rendkívüli hőség okozott gondot. Az út legnehezebb szakasza az Amorgósz szigetére vezető 11 órás, széllel szembeni átkelés volt.
A csapat 100 óra evezéssel, 5 kilométer per órás átlagsebességgel hódította meg a teljes 500 kilométeres útvonalat. Az eredményekkel sikerült igazolni az ősi hajótípus jó használhatóságát.