Dacol a lavinával és ökotudatosságot hirdet a Gleccser Expressz
Jól szervezett infrastruktúra biztosít fenntartható utazást a svájci vonatúton.
A környezettudatosságra és fenntartható fejlődésre összpontosít a svájci Alpok legszebb tájain keresztül haladó Glacier Express (magyarul Gleccser Expressz) vonata. Sokan a világ egyik legfestőibb vonatozásaként emlegetik, ami különösen azért is lett egyre népszerűbb, mert az utazók manapság keresik a módját annak, hogy lelassíthassanak és igazán élvezzék a természeti környezetet. A kilátás vitathatatlan: a vonat hegyeken, szurdokokban, viaduktokon, szőlőültetvényeken és völgyekben kanyarog, miközben képeslapra illő falvakat és városokat, középkori kastélyokat és templomokat tár az utazó szeme elé. De a Glacier Express turisztikai vonzereje mögött hihetetlen infrastruktúra, technikai újítások, ökotudatos gondolkodás és a lokalitáshoz való feltétlen ragaszkodás rejlik.
„Figyelmet fordítunk arra, hogy hogyan befolyásoljuk a környezetünket mindennapi döntéseikkel és viselkedésükkel. Ez magában foglalja az energiafogyasztás csökkentését, a megújuló energiaforrások használatát, az újrahasznosítást, valamint az alacsony környezeti terheléssel rendelkező termékek előnyben részesítését. A Glacier Express konyhájára csak és kizárólag helyi termékek kerülnek: minden svájci, minden friss és teljesen unikális. A jól megszervezett infrastruktúrának köszönhetően megvannak a helyi beszállítóink, akik a vonat különböző állomásaira érkeznek és ide hozzák a friss árut, amit aztán begyűjtünk és már megy is a konyhára, ahol minden adott egy étteremhez méltó ebéd elkészítéséhez. A helyi farmerek hozzák a tejet és a húsárut, a helyi termelők a bort, a sajt az ország különböző régióiból érkezik, így lesz változatos a kínálat, miközben a helyi gazdaságot támogatjuk. Szerencsénk van, mert a vonat Svájcban több kantonban is megáll, így St. Moritztól Zermattig sokféle helyi terméket tudunk begyűjteni, így lesz igazán változatos a kínálat” – mesélte a vonaton ülve Jessie Den Harder, a Glacier Express kommunikációs és marketing referense, aki elkísért minket egy hosszabb szakaszon.
Itt szembesültünk azzal a kevésbé ismert ténnyel is, hogy az alpesi országnak saját kávémárkája is van. A Café Badilatti ráadásul Európa legmagasabban fekvő kávépörkölő üzeme, ami 1716 méteres tengerszint feletti magasságban fekszik, és ahol 1912 óta pörkölnek szemes kávét a legújabb technológiával. Ahogy megtudjuk, a pörkölési folyamat így tovább tart, mert a forráspont minden 300 méteres magasságban egy fokkal alacsonyabb.
A régió vasúthálózata a tervezés és a hatékonyság megdöbbentő bravúrja: a vonatok 290 hasadékon átívelő hídon és 90 alagúton keresztül dübörögnek át, és könnyedén másznak fel meredek, gleccserszegélyes hegyi hágókon, ahol minden hópihe a havas végtelenbe hullik. Ha kell fogaskerekeket használnak, és egyszer mozdonyt is cserélnek az energiahatékonyság, illetve a lóerő érdekében. Az UNESCO 2008-ban a Világörökség részévé nyilvánította a Suchis és Tirano közötti szakaszt.
A Glacier Express végighalad a vadregényes és romantikus Kipfen-szurdokon, a vonat egyik legfestőibb szakaszán. A vasúti vonal és a Vispa folyó azonban közel egymás mellett futnak, ahol az áradások és lavinák komoly károkat okozhatnak. A Vispa áramlását ezért szabályozták, és a vasúti sínt ma már egy kőfal védi a további károk elkerülése érdekében.
A svájci hatóságok kiemelt gondot fordítanak a turisták és az utazók biztonságára, így szakemberek és technikai intézkedések segítik a lavinaveszély kezelését a vonatút mentén. Ezekkel minimalizálják a lavinák által okozott károkat és megakadályozzák a vonatot és az utasokat veszélyeztető helyzetek kialakulását:
- Lavinafalak és hálók: a vonatút mentén lavinafalakat és hálókat építenek, hogy megfogják és megállítsák az esetleges lavinát.
- Lavinagátak: azokon a szakaszokon, ahol fokozottan magas a lavinaveszély, lavinagátakat telepítenek, amelyek megakadályozzák a lavina lezúdulását a vonatútra.
- Megfigyelő és riasztó rendszerek: a hegyvidéki területeken elhelyezett megfigyelő és riasztó rendszerek folyamatosan figyelik a lavinaveszélyt; fenyegetést esetén azonnal riasztják a vonatvezetőket és a vasúti hatóságokat, akik azonnali intézkedéseket hoznak a vonatok és az utasok védelme érdekében.
- Tisztítás és karbantartás: a vonatút mentén folyamatosan tisztítják és karbantartják a lavinaveszélyes területeket. Ez magában foglalja az esetleges hó és jég eltávolítását, valamint az infrastruktúra ellenőrzését és karbantartását a biztonságos közlekedés érdekében.
- Előzetes robbantás: azokon a területeken, ahol a hófelhalmozódás jelentős, egy ellenőrzött robbantás segítségével váltanak ki lavinát, mielőtt az természetes okokból bekövetkezne. Ennek eredményeként csökkenthető a potenciális veszély és minimalizálhatók a lavinák által okozott károk.
Az 1928 óta üzemelő vonat 290 kilométeren halad át a svájci Alpokon, St. Moritztól és a Bernina-hegységtől délkeleten, Zermattig és a Matterhornig délnyugaton. Vagy fordítva. Az út közel nyolc órát vesz igénybe, de az „expressz” kifejezés téves elnevezés. A világ egyik leglassabb vonatúján évente mintegy 230 ezer utas utazik, ám amit látnak, az részben mindig az időjárástól függ. A magas Alpokban ez akár hóviharokat, felhőket vagy ködöt is jelenthet.
Az infrastrukturális háttér, a magas színvonalú technikai megoldások és a látnivalók azonban nem változnak: Celerina a 11. századi kis templomával, az egykori római településként ismert Samedan, Engandine házai falfestményekkel és mély ablakvonalakkal, faházakból álló kis falu egy lejtőn, a Landwasser-viadukt a vad és sziklás Landwasser-szurdok fölött, Suchis felett a Hohenratien-kastély romjai, az aprócska Reichenau falu az őskori Rajna-szurdok kezdeteként, Brigben a fantasztikus hagymakupolás, Niederwald lejtője (ami Cesar Ritz, a szállodatulajdonos szülőhelye), a középkori óvárosáról híres Chur, az Oberalp-hágó vagy Disentis hihetetlen horizontja, az Európa legmagasabb szőlőültetvényei közé tartozó Visperterminen, és persze a teljesen autómentes Zermatt.