Kígyóbűvölőket kerestem Marrákes utcáin
Az ezeréves hagyomány, amely az egyiptomi varázslóktól és gyógyítóktól ered ma már erősen vitatott turistalátványossággá lett Marrákes UNESCO Világörökséghez tartozó terén.
Épp csak kilépek Marokkó egykori fővárosának szűk sikátoraira, a medinában már hangosan zajlik az élet. Az utcai árusok rikácsolása az állandó dudálással vegyül, frissen sütött bárányagy serceg a hatalmas vasedényben.
Átvágok a szőnyegeket és lámpásokat áruló szoukok, azaz bazárok egyikén, a kézzel készült mesterművek ezer színre festik az ősi város vörös falait. A Dzsema el-Fna tér felé veszem az irányt, bár pontosan nem tudom, merre induljak el, ahogy az árusok mondják, minden utca arra vezet.
A kígyóbűvölőket keresem, nem kell sokáig várnom, már akkor meghallom a fúvóshangszerük, a pungi különös dallamát, amikor épp hogy kiérek a hatalmas térre, és bevetem magam csecsebecséket, fűszereket, és alternatív orvosságokat kínálók közé.
A kultúra szerves része
A kígyóbűvöléssel, azaz a kígyó fúvós hangszerrel való „hipnotizálásával”, már az ókori Egyiptomban is találkozunk, de ma ismert formáját és elterjedését Indiának köszönhetjük. Az ottani bűbájosok tanulmányainak ugyanis szerves részét képezte a hüllőkkel való gyakorlat, a képzés keretében nem csak azt tanulták meg, hogyan kell kezelni a kígyómarást, ám azt is, hogy bánjanak szakszerűen az állatokkal.
A mesterség a kalbélia törzs hivatása lett, a kobra cigányok a rádzsasztáni kultúra szerves részét alkották évszázadokig.
Nevüket ősi foglalkozásukról, a kobrák kereskedelméről kapták, ugyanis a hüllők nemcsak szent állataik voltak, de azok mérgével házaltak is.
A kalbéliák érzéki táncmozdulatai – amelyek a szellemi világörökség részét képezik – mai napig a kobrák mozgását utánozzák, hangszereik pedig, hitük szerint, szintén a kígyót csábítják.
A kígyóbűvölés az Indiához közeli régiókban is elterjedt, majd végül elérte Észak-Afrikát, Dél- és Délkelet-Ázsiát is. A 20. század eleje hozta el a gyakorlat aranykorát, amikor a kormányok országuk turizmusának népszerűsítése céljából kígyóbűvölőket küldtek a tengerentúlra, hogy azok kulturális fesztiválokon és magánvendégek házaiban lépjenek fel.
Bár India az állatvédők lobbijának köszönhetően 1972-ben betiltotta a kígyóbűvölést, a falvakban, a vásárokban csak úgy, mint itt, Marokkóban, sokan a mai napig gyakorolják.
Apáról fiúra száll
Megállok egy csapat kígyóbűvölő előtt, egyre többen sereglenek köréjük. A földre terített szőnyeg előtt három egyiptomi kobra tekereg, fekete nyakukon meg-megcsillan az esti lámpák fénye. Leguggolok, onnan figyelem őket.
Mikor az egyik férfi rákezd a pungira, a hüllők felegyenesednek, innen is jól látom, mintha megbabonázta volna őket a zene, ide-oda hajlongani kezdenek. A fehér lepelbe öltözött férfi árgus szemmel figyeli a tömeget, hogy ki készít képet, a kattintásért ugyanis fizetni kell.
Egy fiatal francia fiú lép a körbe, odaad néhány dirhamet, mire a bűvölők azonnal egy vizikígyót tekernek a nyaka köré. „Nem mérges” – vigyorog az egyik fogatlan sármőr észrevéve a fiú megrökönyödött arckifejezést az egzotikus sálat látva.
Abdullah és társai az Észak-Afrikában őshonos etnikai csoporthoz, a berberekhez tartoznak. Ahogy a férfi meséli, bár 64 éve alatt más munkát is végzett, 17 éves kora óta kígyóbűvölő.
A mesterség apáról fiúra szál, ő is így tanulta.
Marokkóba több mint 500 évvel ezelőtt érkezett meg ez a foglalkozás, amikor Szidi Mohammed Ben Aissza, az andalúz szúfi megalapította az aisszavasz néven ismert vallási rendet a közép-marokkói Mekneszben.
Az aisszavák gyógyítók és a helyi növény- és állatvilággal kapcsolatos ismeretek őrzői voltak, akik mindig is használták a kígyókat a hagyományos orvoslásban. A szoukokban évszázadok óta találkozik velük az utazó, hiszen ők nyerték ki és adták el a marás esetén használatos ellenméreg anyagot.
Madarak buktatták le a kobrát
Egyre több turista áll minket körbe, Abdullah, hogy kígyóit bosszantsa, meg-megrángatja a farkukat, ahogy mondja, ez is a műsor része, ezzel ingerli a kobrákat. Mikor megkérdezem, hol fogja a kígyókat, megrántja a vállát:
„A környező falvakban meg a Szaharában. A kulcs az, hogy olyan helyen keresse őket az ember, ahol sok a patkánylyuk, mert a kígyók leginkább a rágcsálókra vadásznak, és sokszor ezekből a járatokból a legegyszerűbb őket kihúzni. Igaz, az első kobrámat a madaraknak köszönhetem” – Abdullah körbenéz, leteszi ölébe a pungit, és elégedetten bólint a tömeg láttán.
Egy pillanatig csönd van, de a húsz méterre lévő másik csapat azonnal rákezd a fúvóshangszerrel a kígyóbűvölésre. „Amikor először mentem ki vadászni apámmal, kígyónyomokat kezdtünk el keresni, viszont csak a hatalmas madarakat láttuk körözni a fejünk felett, amik egyre közelebb repültek a földhöz” – mondja, majd int az egyik emberének, hogy vegye ki a viperákat a zsákból.
„A ragadozók sokszor követik a kígyót, amikor az mozog.
Elindultunk a madarak után, meg is találtuk a kobrát.
Nem sokat tudtam még akkor arról, hogyan kell őket elfogni, de apám mindenre megtanított. A kígyót egy lyukba tereltük, majd amikor újra kibukkant, hátulról elkaptam, a botot a fejére szorítottam, a szabad kezemmel megragadtam, és a táskába dobtam. Azóta lépek fel velük.”
Kitépik a méregfogaikat
Dzsema el-Fna téren tetőfokára hág a hangulat, a mecset az esti imát harsogja, az állandó alapzajba most szenegáli muzsikosok tánca és kurjongatása vegyül. A kobrák, mikor Abdullah újra a pungin játsszák, vigyázzba vágják magukat.
A tévhittel ellentétben, bár a kígyó nem süket, mégsem a zenét hallja, nem arra mozog, egyszerűen követi a fúvóshangszer és használójának mozdulatát. Mivel mindkettőt fenyegetésnek tekinti, úgy reagál, mintha az ragadozó lenne, és veszélyt hozna rá, azaz védekező pozícióba helyezi magát.
Megpróbálok közelebb húzódni az állathoz, ami vadul a nyelvét nyújtogatja, de nem tudom megállapítani, hogy vajon a szokásnak megfelelően, bevarrták-e a száját.
Ráadásul a műsorokban felhasznált viperák és kobrák folytonos védekező pozíciója állandó stresszforrás, az pedig, hogy gyakran piszkos dobozokban tartják őket, önmagában is a fertőzések gyors terjedésével jár. Nem csoda, hogy ezek a kígyók sokszor a befogásukat követő néhány hónapban elpusztulnak, helyüket frissen fogott példányokkal kell helyettesíteni.
Marokkó fajokban gazdag hüllőfaunával rendelkezik, köztük 27 kígyófaj található az országban. A kígyóbűvölésre általában az egyiptomi kobra (Naja haje) és a puffogó vipera (Bitis arietans) a legalkalmasabb, az IUCN Természetvédelmi Világszövetség mindkettőt a sebezhető kategóriába sorolta.
Bár korábban a bűvölő egyetlen bevételi forrása a kígyói voltak, ez manapság már kevésbé igaz, hiszen sokuk amuletteket és ékszereket árul, vagy magánpartikon lép fel, hogy megéljen.
Ám a vidéki területeken még most is gyakran hagyományos gyógyítóknak és mágusoknak tekintik őket, akikhez bármilyen üggyel fordulhatnak a helyiek. Jogszabályok ide, állatvédelmi törvények oda, hogy az állatok kizsákmányolásának mikor lesz vége, még sokáig kérdés marad.