Mária, Adrienn2024. szeptember 08., vasárnap
Kultúra

Így lett Torino az olasz csoki fellegvára

2024.08.17.Sáfár Zsófia
National Geographic Magyarország

Torino történelmi központjában patinás kávézók, kézműves csokoládékülönlegességeket kínáló üzletek és kirakatukban legendás édességek széles választékát felvonultató cukrászdák várják az ínyencségek kedvelőit, míg a város külső kerületeiben és vonzáskörzetében csokoládéfeldolgozó üzemek és laboratóriumok árulkodnak a piemonti csokoládékészítés és -fogyasztás csaknem fél évezredes hagyományáról.

Forrás: Sáfár Zsófia

Torinóban és környékén évente több mint 80 ezer tonna csokoládét állítanak elő, ami az országos össztermelés 40 százalékát biztosítja. A Bianchini, a Leone, a Pernigotti, a Venchi, a Peyrano, a Feletti, a Streglio, a Stroppiana vagy a Ferrero csak néhány a legendás csokoládékémárkák közül, amelyek Piemontban születtek – nem véletlenül nevezik Torinót Olaszország csokoládéközpontjának.

Szerelem első kortyra

Torinóban a csokoládéfogyasztás szokása az 1500-as években alakult ki, miután a maják által „istenek eledeleként” emlegetett Theobroma cacao a spanyol hódítók hajóin Európába került. A kakaóbabból kinyert értékes csemegét azonban a 18. századig kizárólag forró ital formájában fogyasztották – többnyire az arisztokraták.

A Santuario della Madonna Consolata bazilika és Mária-kegyhely szomszédságában található Caffè Al Bicerin eredetileg egy cédrusszirupból készült, limonádészerű üdítőitalokat árusító vendéglátóhely volt, amelyet Giuseppe Dentis nyitott meg 1763-ban.
Forrás: Sáfár Zsófia

A spanyol nemesség körében népszerű „folyékony csokoládé” kortyolgatása Európa más királyi udvaraiban és főúri szalonjaiban is hamar kedvelt szokássá vált. Piemontban a Savoyai-ház révén terjedt el azután, hogy Emánuel Filibert savoyai herceg és spanyol szolgálatban álló hadvezér 1560-ban a hercegség fővárosát áthelyezte Torinóba. Felesége, Ausztriai Katalin Michéla javaslatára az ünnepségen egy különleges italt, gőzölgő forró csokoládét szolgáltak fel a város polgárainak, ami egy csapásra sikert aratott.

Forrás: Sáfár Zsófia

Az étcsokoládéból és vízből készült egzotikus nyalánkság, amely a torinói királyi palota lakóinak alapvető fogyasztási cikkévé vált, további kísérletezésre ösztönözte  a cukrászmestereket. Hamarosan megszületett a diablottino (piemonti nyelvjárásban diablutìn), egy étcsokoládéból, cukorból és vaníliából készült csokoládékorong, amelyet a világ első rágható csokoládéjaként tartanak számon. Az udvari nemesség édesszájú tagjai a tizenegy órai ebéd és a délután négykor elköltött vacsora között tartott „merenda reale” (királyi uzsonna) során a forró csokoládé mellé különféle kekszeket, süteményeket és diablottinót falatoztak.

Máig megőrzött elegáns kávéházi színezetét a faburkolattal, a vörös bársonnyal borított padokkal, valamint a márványpulttal -és asztalokkal 1856-ban kapta Carlo Promis építész tervei alapján.
Forrás: Sáfár Zsófia

A 18. században divatossá vált bicerin arról a kis talpas pohárról kapta a nevét, amelyben felszolgálták az italt. Az eredeti recept három variációja közül a pur e fiur egy tejhabos kávé volt, míg pur e barba alatt a kávé és a forró csokoládé elegyét értették. A vendégek kedvence azonban a „mindenből egy kicsit” (‘n poc ‘d tut); a kávé, a forró csokoládé és a tejszín elkülönített rétegéből álló változat volt, amelyet a bicerin bölcsőjében a mai napig az eredeti recept alapján készítenek el.

Az 1763-ban megnyílt Caffè Al Bicerin a Santuario della Madonna Consolata bazilikát látogató hívők körében is nagy népszerűségnek örvendett: „A szentáldozásra böjtöléssel felkészülő hívők a mise után előszeretettel csillapították éhségüket a templommal szemben épült cukrászdában, és nagyböjt idején is tiszta lelkiismerettel bicerinezhettek, hiszen a frissítő és laktató finomság nem számított ételnek” – árulta el Alberto Landi, a kávézó egyik tulajdonosa.

A királyi palota beszállítójaként tevékenykedő csokoládékészítő mesterek és alkalmazottaik ekkoriban már naponta mintegy 350 kilogramm fogyasztásra kész csokoládét állítottak elő, hogy kielégítsék a kékvérűek kívánalmait.

A fáradságos munka során a megpörkölt és a héjától megtisztított kakaóbabot az úgynevezett prae asztalon, egy gabonaőrlésre használt kézi malomkőből kialakított, redőzött felületű és alulról parázzsal fűtött homorú szerkezeten péppé zúzták. Az így keletkezett kakaómassza volt az alapja a Savoyaiak kedvenc csemegéjének. A 19. század végére azonban már nem csak a gazdagok kiváltsága volt ez a szokás; a környéken dolgozó utcai árusok is megengedhették maguknak, hogy egy pohár, tizenöt centesimóért kapható bicerinnel indítsák vagy dobják fel a napjukat.

A Caffè Al Bicerin falai között, az 1760-as években látott napvilágot a bicerin, amelyet ma is az eredeti recept alapján készítenek el. A három rétegből, kávéból, forró csokoládéból és tejszínből álló italt az összetevők ízének teljes kiélvezése érdekében felkeverés nélkül ajánlott fogyasztani.
Forrás: Sáfár Zsófia

A Caffè Al Bicerin egy időben azon kevés vendéglátóhely közé tartozott, ahol a hölgyek férfiak társasága nélkül vendégeskedtek.

Az pedig, hogy a kávézó a mai napig megőrizte otthonos báját és egy letűnt kor hangulatát, annak köszönhető, hogy „több mint egy évszázadon át szívvel-lélekkel dolgozó nők működtették. Feleségemmel igyekszünk ennek az elhivatottságnak a szellemében folytatni az elődök munkáját” – fűzte hozzá Landi.

2 fotó megtekintése

„Ínségből” ínyencségek

A 19. század elején a csokoládékészítés mesterségét űzők és az előállítás fejlesztésében potenciált látó vállalkozók új mechanizmusokkal kísérleteztek a kakaó, a cukor és a vanília képlékeny masszává keverésére. Mindeközben azonban a napóleoni háborúk ellehetetlenítették a barna aranyhoz való hozzáférést Európában, ami komoly kihívás elé állította a csokoládé piemonti fellegvárát.

Amikor Nagy-Britannia kormánya 1806-ban a francia partokat is érintő tengeri blokádot vezetett be, Bonaparte Napóleon kontinentális zárlattal vágott vissza: miután megtiltotta a brit gyarmatáruk behozatalát a Franciaországgal szövetséges és attól függő európai országokba, számos értékes nyersanyag, mint a kávé, a cukor, a dohány és a kakaó, elérhetetlenné vált Olaszországban. A megcsappant kakaókészlet miatt a piemonti csokoládémestereknek alternatív megoldást kellett találniuk, hogy továbbra is ki tudják elégíteni megrendelőik igényeit – anélkül, hogy a változtatás a színvonal rovására menne.

Kifundálták, hogy a kakaó egy részét a Langhe vidékén termő, kiváló minőségű Tonda Gentile Trilobata mogyoróval helyettesítik. Ebből a koncepcióból született meg a ma világszerte ismert európai nugátkrémek elődje, az úgynevezett gianduia, és még számtalan népszerű cukrásztermék, amelyeket Torino történelmi kávéházaiban, cukrászdáiban és csokoládéboltjaiban érdemes keresni. Merci beaucoup, Napóleon!

A Caffarel torinói üzlete a Via Carlo Alberto 12. alatt található.
Forrás: Sáfár Zsófia

A svájci Ticinóból származó Giacomo Martino Bianchini, egy kevésbé ismert csokoládémester forradalmi találmányának köszönhetően 1819-től egyre nagyobb tételben és költséghatékonyabban lehetett Torinóban csokoládét előállítani. Miután Károly Félix szárd-piemonti királytól tíz évre kizárólagos jogot kapott az általa feltalált, hidraulikus meghajtással működő szerkezet használatára, Bianchini kibérelt a Pó-folyó mentén egy korábban bőrgyárként működő épületet, és megnyitotta Torino első csokoládéüzemét.

A gyárépület rövidesen Bianchini egyik alkalmazottja, a valdens Paul Caffarel tulajdonába került, aki Bianchini 1837-ben bekövetkezett halála után az üzletet is átvette. Caffarel szerint Bianchini vállalkozása a magas üzemeltetési és karbantartási költségek miatt nem volt kellőképpen jövedelmező, ezért hogy fellendítse azt, Genovában vásárolt egy szintén vízmeghajtású gépet (egy bizonyos Bozzelli találmányát), amelynek segítségével naponta több mint 300 kilogramm csokoládét tudtak előállítani.

Van miből csemegézniük azoknak, akik a Torinóban szerzett csokoládés élményeket másokkal is megosztanák.
Forrás: Sáfár Zsófia

Az egyre növekvő kereslet és a kakaó importjának korlátozása a kreativitásnak is teret adott: Michele Prochet csokoládégyáros – aki testvére házassága révén rokoni, majd üzleti kapcsolatba került a Caffarel családdal – egyike volt azoknak a szakembereknek, akik a kakaó egy részét finomra őrölt piemonti mogyoróval kezdték el helyettesíteni. Így született meg a 30 százalékban mogyorót tartalmazó gianduia nugát és az abból formázott gianduia nugátrúd, valamint a világ első csomagolt csokoládéja, a gianduiotto, amelyeknek receptjét Caffarel és Prochet 1852-ben szabadalmaztatták.

A gianduia titka a minőségi alapanyagokban, a megfelelő arányokban és a mogyoró lassú, 150-180 fokos hőmérsékleten történő kíméletes pörkölésében rejlett.

Ízesítő gyanánt kerülhetett bele vanília, és a felhasználástól függően más fűszerek.

A Stratta cukrászda az évszakokhoz és ünnepekhez igazodóan változtatja kirakata megjelenését és kínálatát a kandírozott földicseresznyétől és gesztenyétől a színes zselés cukorkákon és ibolyavirágból készült desszerteken át a csokoládétortákig vagy a gianduia krémmel és mogyoródarabkákkal töltött Gioie di Cavour desszertig.
Forrás: Sáfár Zsófia

A fordított bárka alakú, aranyszínű alufóliába csomagolt Gianduiotto, amelyet az 1865-ös torinói karneválon árusítottak először, az olasz commedia dell’arte archetipikus piemonti karakteréről, a jókedélyű és borkedvelő Giandujáról kapta a nevét. A csokoládéfalat látszólag véletlenszerűen kialakított formája a gyerekeket a karneválon cukorkákat osztogató Gianduja jellegzetes kalapjára emlékeztette, míg a felnőttek szivarcsikként emlegették a népszerű édességet. Az egyedi külcsínt azonban nemcsak a karnevál apropója inspirálta; a kicsi és puha, könnyen olvadó csokoládéfalatokat az állag megőrzése és a jobb eltarthatóság érdekében csomagolták be egyesével.

Legyen szó egy kiadós reggeliről, egy könnyű ebédről, merendáról (délutáni falatozás, uzsonna) vagy a vacsorát megelőző aperitivózás szokásáról, Olaszországban megadják a módját az étkezéseknek.
Forrás: Sáfár Zsófia

A kakaó és a finomra őrölt pörkölt mogyoró ötvözésének gondolata sok más csokoládégyártót megihletett. Egyesek a gianduia nugátmassza sokszínű felhasználásában láttak fantáziát, ezért különféle cukrásztermékek és péksütemények alapanyagaként hasznosították azt, míg mások újabbnál újabb csokoládés receptekkel álltak elő, hogy lenyűgözzék első számú megrendelőiket, a királyi házat és a főúri családokat.

A Stratta kínálatában sushinak látszó csokoládékülönlegességek is kaphatók.
Forrás: Sáfár Zsófia

A kor áhított és tekintélyes „A királyi ház beszállítója” címével büszkélkedhetett többek között az 1836-ban megnyílt Stratta cukrászda is, amely nemcsak Európa legszebb kávézói közé tartozott, de egyike volt azon üzleteknek, ahol már gázlámpával világítottak. A Palazzo Solaro del Borgo árkádjai alatt ékeskedő Stratta desszertkülönlegességei, hidegtáljai és saját készítésű vermutja nagyszabású társadalmi és politikai rendezvényeken, banketteken és bálokon is sikert arattak. A történelmi cukrászda nyújtotta gasztronómiai élményekbe ma már bárki belekóstolhat, a helybeni értékesítés és a cateringszolgáltatások mellett ugyanis a Stratta legkelendőbb termékei online is megvásárolhatók.

A páratlan piemonti csokoládé sok olasz művészt megihletett: A Torinóban játszódó Addio, giovinezza! című film zeneszerzőjének, Giuseppe Pietri Cioccolatin, cioccolatin című duettjét a diablottino inspirálta; Giovanni Camerana, 19. században élt költő Cioccolato di Torino című versében a torinói forró csokoládét és csokoládétrüffelt méltatta; Guido Gozzano olasz költő pedig a Baratti & Milano kávézóban írta Le golose című híres versét.
Forrás: Sáfár Zsófia

A legrangosabb olasz édességmárkák közé tartozó Baratti & Milano híres specialitása – a Caramella Classica néven szabadalmaztatott cukorkák mellett – a háromrétegű cremino kocka, amelynek klasszikus változata gianduiából és piemonti mogyorókrémből készül, míg modernebb variációiban pisztácia-, mandula-, kávé-, vagy citromkrém alkotja a középső réteget.

2 fotó megtekintése

Alapítói, Ferdinando Baratti és Edoardo Milano 1858-ban nyitották meg likőröket, előételeket és kézműves édességeket árusító üzletüket a mai Via Garibaldin, majd 1875-ben átköltöztek az akkor újonnan épült Galleria Subalpina bevásárlóközpontba. A II. világháborúban a Baratti & Milano gyárának egy részét és a kávézót is lebombázták, a felújítások során azonban a tulajdonosok gondoskodtak róla, hogy ugyanazt a hangulatú és art nouveau stílusú kávéházat élesszék újra, amelyet eredetileg megálmodtak.

A Baratti & Milano elegáns csomagolásai a részletgazdag illusztrációkkal és az aranyozott, dombornyomott fémdobozokkal nemcsak a bennük rejlő ínyencségek kiválóságát tükrözik, de önmagukban is olyan kuriózumnak számítanak – főleg ha limitált kiadású termékről van szó –, amelyeket a műgyűjtők is nagyra értékelnek.

A bunet egy piemonti csokoládés pudingdesszert, amelyet vízfürdőben gőzölnek és amaretto mandulás keksszel tálalnak.
Forrás: Sáfár Zsófia

Tradíció és innováció találkozása

A múlt század elején, a Porta Nuova vasútállomás közelében nyitotta meg kapuit a bajor-piemonti származású Gustavo Pfatisch cukrászdája, ahol a kezdetektől fogva a torinói hagyományok és az innovatív megoldások ötvözésének jegyében zajlik az ételkülönlegességek előállítása. Az épület alagsorában kialakított csokoládéfeldolgozó üzemben Pfatisch és utódai a remekül bevált Lehmann- és Bühler-gépek mellett saját tervezésű cukrászeszközökkel kísérletezve fejlesztették ki finomabbnál finomabb termékeiket.

Sokszínű kínálatukban az édességek mellett több mint 80-féle sós sütemény; perecek, kreatív szendvicsfalatok és minihamburgerek is helyet kapnak, amelyekkel a szakma elismerését is kivívta a cukrászda: a Gambero Rosso gasztronómiai magazin 2023-ban „Olaszország legjobb sós süteményeket készítő cukrászdája” címmel tüntette ki a Pfatischt.
4 fotó megtekintése
A Pfatisch egykori laboratóriuma és műhelye 2024 júliusa óta egy minden érzékszervre ható, interaktív csokoládémúzeumnak ad otthont, ahol a 20. század elején használt – és a mai napig működő – gépekkel együtt mintegy 700 használati tárgyból álló gyűjtemény mesél a kakaótermesztés- és feldolgozás mikéntjéről, valamint a csokoládéfogyasztás európai és piemonti történetéről.

A kreatív játékok mellett egy élő műhely is várja a múzeumba látogatókat, ahol a csokoládékészítő mesterek a Pfatisch frissen készült ínyencségeiből kínálnak kóstolót.

3 fotó megtekintése

A Slow Food mozgalom és a fenntartható csokoládégyártás elhivatott képviselője, az idén hatvan éves Guido Gobino olyan legendás termékeket dobott piacra újragondolt formában és korszerűsített csomagolásban, mint a gianduiotto vagy a cremino. A Slow Food mozgalom 1986-ban, a piemonti Bra városából indult útjára a gyorséttermi kultúra és az iparosodott élelmiszertermelés elleni reakcióként. A hagyományos főzési módszereket, a helyi élelmiszerek fogyasztását és a fenntartható mezőgazdaságot népszerűsítő kezdeményezés azóta egy nemzetközi szervezetté nőtte ki magát, amely a „jó, tiszta és méltányos módon előállított” élelmiszerek fogyasztására ösztönzi az embereket.

A Tourinot a klasszikus Gianduiotto kisebb, ám – az alacsonybb cukor- és magasabb mogyorótartalomnak köszönhetően – intenzívebb ízélményt nyújtó változata, a Cremino al Sale pedig egy csipetnyi tengeri sóval és extra szűz olívaolajjal felturbózott réteges praliné. Az ünnepi alkalmakra egyedi kollekciókat készítő Guido Gobino a hagyományos ízek mellett merészebb kombinációkkal is kísérletezik; mangós, gyömbéres, sáfrányos és más egzotikus gyümölcsökből vagy fűszerekkel készült csokoládékülönlegességei nagy sikert aratnak a vásárlók körében.

3 fotó megtekintése

A négyfős vállalkozásból nemzetközi hírű csokoládégyártóvá nőtt La Perla di Torino története is jó példája annak, hogy hogyan válhatnak a korlátok ígéretes lehetőségekké. A cukrászcsaládban nevelkedett Sergio Arzilli a cöliákiája miatt kezdett el a ‘80-as évek végén gluténmentes édesipari termékek gyártására koncentrálni, és miközben elsajátította a csokoládékészítés csínját-bínját, megalkotta azt a két csokoládétrüffelt, amelyek hamar hírnevet szereztek a La Perlának.

4 fotó megtekintése

A családi cukrászüzletben szerzett tapasztalatok, valamint a glutén- és tejmentes édességek megalkotása iránti szenvedély vezette el Sergio Arzillit és lányát, Valentina Arzillit olyan egyedi finomságok szabadalmaztatásához, mint a szicíliai ízvilág inspirálta citromlikőrös-habcsókos csokoládétrüffel; a calabriai édesgyökér, a piemonti mogyoró és a fehér csokoládé hármasából született tartufo; a kókusztej alapú vegán csokifalatok; a hajdina-, kukorica- vagy kenderlisztből készült csokoládés kekszek, vagy a hagyományos olasz ünnepi kalácsok (colomba, panettone) csokoládédarabokkal és trüffelkrémmel töltött kiadásai. Az elmúlt néhány évben a La Perla több mint egy tucat díjat nyert innovációival.

3 fotó megtekintése

A La Perla laboratóriumában és üzemében újgenerációs gépekkel és száz százalékban megújuló energia felhasználásával zajlanak a munkálatok – a kakaóbabszemek rostálásától kezdve a pörkölésen, őrlésen, finomításon, konsírozáson és temperáláson át a formába öntésig; végső megjelenésüket pedig a gondos gépi vagy kézi csomagolás után nyerik el az édes csemegék.

Mitől (nem) fenntartható egy csokoládé?

A kakaóban található értékes ásványi anyagok és vitaminok egy rakás jótékony hatással vannak az emberi szervezetre. Már egyetlen falat csokoládé is növeli a jó közérzetetért felelős szerotonin, endorfin és fenil-etil-amin szintjét, ám sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mennyi keserűséget és szenvedést rejthet magában ez a falat attól függően, hogy milyen körülmények között állították elő.

Az ipari csokoládék zöme kizsákmányolás, erdőirtások, gyermekmunka és jelentős környezeti károk árán kerül forgalomba, miközben a kakaó származási helyéről és az ellátási láncról szinte semmilyen információt nem kap a fogyasztó.

  • A világ kakaóbab-termelésének 70 százaléka négy nyugat-afrikai országban; Elefántcsontparton, Ghánában, Nigériában és Kamerunban zajlik (Elefántcsontpart és Ghána együtt a világ kakaóexportjának több mint feléért felel), de Indonézia, Pápua Új-Guinea és a dél-amerikai országok, például Brazília és Ecuador is nagy mennyiségben exportál kakaót.
  • A kakaó több mint 90 százalékát 6 millió gazdálkodó termeszti, akik 1-5 hektáros vagy annál kisebb családi gazdaságot üzemeltetnek, míg a nagy ültetvényekről a csokoládé nyersanyagának mindössze 5%-a származik. Az érintett családok megélhetése a kakaóbab termesztésétől és értékesítésétől függ, márpedig bevételük gyakran a termelési költségeket sem fedezi.
  • A globális kakaópiacot évi 15 milliárd dollárra becsülik, a csokoládégyártásból és -értékesítésből származó össznyereségnek pedig csak kis része, 5-6 százaléka jut az alapanyag előállítóihoz, míg a nyereség 80 százaléka a kakaóbab átalakításával és a feldolgozott termékek forgalmazásával foglalkozó multinacionális cégeknél marad.
  • Alacsony bérezésük miatt a helyi gazdálkodók fiatalkorúak foglalkoztatásával igyekeznek csökkenteni a termelési költségeket, miközben környezetkárosító gyakorlatokkal próbálják növelni a terméshozamot.

Az 1990-es évek végén terjedtek el az első jelentések kiskorúak kakaóültetvényeken zajló dolgoztatásáról, különösen Afrikában. A nagy multinacionális vállalatok az ellenőrzések és a felügyelet fokozásával próbáltak ellensúlyozni, ez a stratégia azonban nem járt sikerrel. A National Research Center NORC (Chicagói Egyetem) felmérése szerint körülbelül 1,56 millió, 5 és 17 év közötti gyermek dolgozik Elefántcsontpart és Ghána kakaótermesztő területein, ebből 1,48 millióan végeznek veszélyes tevékenységet, például machetéket és mezőgazdasági vegyszereket használnak.

A NORC által gyűjtött adatok szerint az olyan cégek, mint a Mars, a Hershey és a Nestlé azon célkitűzése, hogy 2020-ig 70 százalékkal csökkentsék a gyermekmunka alkalmazását, kudarcot vallott, ami rávilágít arra, hogy az iparág képtelen egy erős stratégiai jövőképet megfogalmazni. A nagyvállalatok inkább a felszínes fenntarthatóságra helyezik a hangsúlyt – költséges marketinggyakorlatokkal –, ahelyett, hogy a kizsákmányolás elleni küzdelembe fektetnének erőforrásokat.

Egy kilogramm csokoládé előállításához 20 kakóhüvelyre/800 gramm kakaóbabra/600 gramm nyers csokoládémasszára van szükség.
Forrás: Sáfár Zsófia

Az etikai szempontokon túl a kakaótermesztésnek jelentős környezeti hatása is van. Elefántcsontpart védett területein számos illegális kakaóbetakarítási tevékenység zajlik, és miután az esőerdők területe 1960 óta több mint 80 százalékkal csökkent, félő, hogy a csokoládé iránti növekvő globális kereslet miatt 2030-ra nem lesz többé erdő az országban. Egy olyan országban, ahol a lakosság többsége annyira szegény, hogy egy falat csokit sem engedhet meg magának.

Elszegényedésük miatt a gazdálkodók nem tudnak befektetni a kakaófák fenntartásába, ezért az öreg vagy beteg fák lecserélése helyett erdőirtással bővítik az ültetvényt, a védett területekre vagy nemzeti parkokba ültetett kakaófák terméshozamát pedig többek között úgy próbálják növelni, hogy közvetlen napsugárzásnak teszik ki a növényeket. Ez azonban a hozamnövekedés mellett a gyomok elburjánzását és a növénybetegségek kockázatát is maga után vonja, a gyomirtók és növényvédő szerek széles körű használata pedig nemcsak a dolgozók egészségét károsítja, de a talajt és a helyi vízkészleteket is szennyezi.

A kakaó közvetítőkön keresztül jut el a csokoládégyárakba, az ellátási láncban történő tranzakciók sokasága miatt azonban gyakran a felvásárlók számára sem egyértelmű, hogy pontosan honnan származnak az alapanyagaik.

Mind a gyártóknak, mind a fogyasztóknak óriási felelőssége van abban, hogy megbizonyosodjanak az általuk vásárolt nyersanyag vagy késztermék előállításának körülményeiről. Fogyasztóként elsősorban azzal járulhatunk hozzá a csokoládéipar fenntarthatóságához, hogy az átláthatatlan hátterű csokoládék helyett méltányos kereskedelemre utaló tanúsítvánnyal (pl. Fairtrade, UTZ certified, Rainforest Alliance Certified, Cacao-Trace) ellátott termékeket vásárolunk.

A Choco-Story Torino múzeum a fenntartható csokoládékészítésről szóló ismeretek átadasára is nagy hangsúlyt fektet.
Forrás: Sáfár Zsófia

A Fairtrade egy nemzetközi szervezet, amely találkozási pontként működik a kistermelők, a vállalatok és a fogyasztók között a fenntartható és etikus kereskedelem globális rendszerében. Célja a fejlődő országok mezőgazdasági termelőinek segítése, életkörülményeik javítása az alábbi alapelvek mentén: méltányos ár biztosítására való törekvés; a gyermekmunka tilalma és az emberi jogok tiszteletben tartása; becsületes munkakörülmények biztosítása; tisztességes bér biztosítása; hosszú távú kereskedelmi kapcsolatra törekvés; a helyi közösségek fejlesztése, támogatása a Fairtrade prémiumából; a környezet kiemelt védelme; valamint a fogyasztói tudatosság növelése.

A Fairtrade programhoz való csatlakozás egy tőzsdei spekulációktól független, stabil minimálár garanciáját jelenti a kistermelők számára. A gazdálkodók Fairtrade bónuszt is kapnak, amelyet közösségi szolgáltatásokra vagy a termelés fejlesztésére fordíthatnak.

A Cacao-Trace az egyetlen fenntarthatósági program, amely a kakaóbab minőségén alapul, és 100%-os minőségi bónuszt garantál a gazdáknak. A tanúsítási program alapelvei a következők:

  • Minőség a mennyiség helyett. Ha a gazdálkodókat arra kényszerítik, hogy többet termeljenek, fennáll a többlettermelés veszélye, ami miatt csökken a kakaó piaci ára, és ennek következtében a gazdálkodó bevétele is.
  • Kakaó vásárlása kistermelőktől a Cacao Trace szabványai alapján a helyi piaci árnál magasabb áron.
  • A kakaó és a csokoládé árréséből származó haszon egy részének megosztása a gazdálkodóval „csokoládébónusz” formájában, valamint a bónusz kifizetésével járó költségek átvállalása.

A csokoládé ünnepe Torinóban

2025 februárjában 22. alkalommal rendezik meg Torinóban a CioccolaTò vásárt és fesztivált, ahol rengeteg olasz és nemzetközi csokoládégyártó várja ínyencségeivel és érdekes programjaival a gasztronómiai kalandok, a művészetek és a történelem kedvelőit. A rendezvényen nemcsak megkóstolni lehet a kézműves termékeket, de műhelyfoglalkozások, játszóházak, interaktív kiállítások és ismeretterjesztő előadások keretében a készítésük mikéntjébe is bepillanthatnak a látogatók.

A CioccolaTò a piemonti csokoládé gazdag múltja előtt tisztelegve és a Slow Food szellemében ösztönzi az embereket a tudatos fogyasztásra és a fenntartható előállításra, hogy még sokáig élvezhessük a valódi csokoládé jótékony hatásait.

Felhasznált irodalom:

Gigi Padovani – Clara Vada Padovani: Storie di cioccolato a Torino e in Piemonte (2023)

Pietro Semino: L’arte culinaria del cioccolato. Storie e ricette (2015)

Mauro Silvio Ainardi – Paolo Brunati: Le fabbriche da cioccolata. Nascita e sviluppo di un’industria lungo i canali di Torino (2008)

Clara Vada Padovani – Gigi Padovani: Cioccolatorino. Storie, personaggi, indirizzi, curiosità (2010)

Franco Angeli (szerk.): Il cioccolato. Industria, mercato e società in Italia e Svizzera (XVIII-XX sec.) (2007)

Manuela Viglione (szerk.): Baratti & Milano. Una grande storia del gusto a Torino (2019)

Orlando Perera: Torino al Cioccolato – Storia e ricette del cacao sotto le Alpi e un incontro con Guido Gobino (2008)

Ókori ezüstkincset rejtett egy sziklában lévő hasadék

Ókori ezüstkincset rejtett egy sziklában lévő hasadék

Az Izraelben végzett feltárás során különböző korú érmék kerültek elő.

80 éves hajóroncsok bukkantak elő a Dunából

80 éves hajóroncsok bukkantak elő a Dunából

Ismét láthatóvá váltak a Gabriella-szigetnél nyugvó maradványok.

Felújítják és múzeummá alakítják William Blake egykori lakóházát

Felújítják és múzeummá alakítják William Blake egykori lakóházát

A 18. századi angol romantika jeles költője, képzőművésze és nyomdásza egykori lakóháza siralmas állapotba került mára, egy alapítványnak sikerült a felújításhoz szükséges összeget előteremtenie.

Török kori építményt tártak fel Tolnán

Török kori építményt tártak fel Tolnán

Eddig kevés fürdőt sikerült feltárni az egykori hódoltsági területen.

Középkori települést tártak fel Debrecenben

Középkori települést tártak fel Debrecenben

A kutatók az egykori Szepes falu maradványait találták meg.

National Geographic 2024. augusztusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket