Miksa, Rezső, Edvin2024. október 12., szombat
Kultúra

Kihalóban lévő mesterség a szikvizeseké

2024.09.20.Sarusi István
National Geographic Magyarország

Ki nem oltotta még a szomját egy pohár gyöngyöző vízzel, pláne egy forró nyári napon? Bánffi István szikvizessel beszélgettünk.

Forrás: Sarusi István

„Mióta 2013 óta Hungarikum a szóda, avagy szikvíz, azt csak szifonfejes palackban lehet forgalomba hozni” – mutat rá rögtön az elején Bánffi István szegedi szikvízüzemében a hozzánk legközelebb eső termékre.

Ettől eltérő esetben csupán szénsavval dúsított ivóvízről beszélhetünk, szikvízről semmiképp

– teszi hozzá. E fontos kritérium híján könnyűszerrel összekeverhetnénk a kettőt.

Szinte mindnyájunknak hétköznapjainak részei az asztalon, kredencen (konyhaszekrényen) kézközelben tartott szifonfejes szuszogók. De hogyan lettek Bánffi István mindennapjainak meghatározói ezek az eszközök?

„Dédnagymamám kezdte a szikvízgyártást Kisteleken, 1907-ben: kocsmája mellé létesített egy kisebb üzemet, egyetlen géppel” – mondja. Mint a kisiparos hozzáteszi: tisztelettel tölti el női felmenőinek bátorsága, akkoriban egy kicsiny faluban bevezetni a kor újdonságát, nem mindennapi kurázsira vall.

„Nagymamám azért volt bártor, mert az ’50-es években az italmérő és az üzem államosításakor nem félt levelet írni a Szegedi Tanácsnak. Abban arra kérte az államot, engedjék meg, hogy visszavásárolhassa saját szikvízgépét, és újra gyárthasson szikvizet. Hihetetlen módon visszakapta jogos tulajdonát” – hallgatom meghökkenve az érdekességet. Édesapja és az ő öccse jártak Kistelekre István nagymamájához szikvizet készíteni, egészen 1972-ig folyt ilyetén a munka, mikor apja elhatározta, hogy másodállásban viszi tovább a céget: ekkor nyitotta meg Szegeden szódaüzemét.

Akkortájt (a szocialista érában) a városban az állami egység mellett még egy maszek dolgozott rajtuk kívül. Ma már meglepően hat az akkori reklámkampányuk: éjjel juttatták a környékbeliek postaládájába az írógéppel és indigóval létrehozott szórólapokat, mert nem tudták, joguk van-e ilyesmihez.

Jöttek a multik

István életútjának keresése során a ’80-as években társult édesapjához. Öt esztendővel később egy személyes tragédiából kifolyólag Istvánra maradt az üzem, ezzel megtörte a családban addig fennálló női ágon való mesterség öröklését: immáron apáról fiúra szállt a tudás.

Újabb ijedelmet hozott a rendszerváltás utáni időszakban a két globális kólagyártó vállalat hazai megjelenése. Nem volt alaptalan az aggodalmuk, hiszen a világcégek rámenős üzletpolitikája miatt olyan szerződéses viszonyok keletkeztek, miáltal a kisiparosok kiszorultak a vendéglőkből. Esetenként egy szódagéppel pótolták a korábbi termékeket, csakhogy az minőségében messze alul múlta az addigi színvonalat – ez meg is látszott a fröccsfogyasztási mutatókon.

Három-négy év leforgása alatt gyakorlatilag senkinek nem kellett a borra engedett, furcsa ízű – széndioxidszegény – víz. „Bár üveges szódát forgalmaztunk, de a boltok nem díjazták a palackokat: sem terjedelmük, sem pedig súlyuk miatt” – árnyalja tovább a képet a szegedi szikvizes. Ám a kiutat sem tartja titokban: Nagy Lajos, egy püspökladányi vállalkozó ötlete nyomán 1992-ben indult hódító útjára Magyarországon a flakonos szóda.

Forrás: Sarusi István

Tegyük hozzá: akkor még a maihoz képest töredéknyi frissítőből lehetett válogatni. Egészen az EU-s csatlakozásig (2004-ig) töretlenül ívelt felfelé az ágazat, mármint ami a kisipari szikvízkeresletet illeti. Egyikőjük sem tudta a multik által elvárt mennyiséget előállítani, ezért esélyük sem maradt a legnagyobb élelmiszer-áruházláncok polcaira kerülni.

Üveggolyók

„Sokan elcsodálkoznak rajta, milyen szép ipar volt a miénk” – nosztalgiázik István, aki ilyenkor példának mindig megemlíti: az üdítőt is szikvizesek gyártották először Magyarországon.

Az 1800-as évek végén a Zwack cég azzal hirdette magát, hogy készít mindenféle ízesítésű terméket (málna, citrom narancs stb.).

A szikvizesek többnyire úgynevezett golyós üvegbe töltötték az üdítőt, melyet Hiram Godd angol feltaláló szabadalmaztatott 1872-ben: az üvegbe a gyártás során lényegében egy üveggolyót raktak, és ez zárta le a palackot. Fejjel lefelé helyezték a töltőbe és a nyomás hatására záródott a golyó az üveg szájához.

Odahaza a fogyasztók benyomták a golyót, miáltal megszűnt a nyomás, így téve lehetővé az ital kitöltését. Úgy alakították ki az üveg nyakát, hogy kiöntéskor a golyó ne essen vissza palack szájához.

Mielőtt a fenti gondolatmenetet folytatnánk, rátérünk a technológiára, az üveggolyók bűvkörénél leragadunk még pár szóra. Jól tudjuk A Pál utcai fiúk óta, milyen értéket képviselt egy-egy parányi üveggolyó. Amikor az anyuka elküldte fiát a szódáshoz szikvízért és üdítőért, útközben összetörte az üveget és kivette belőle a golyót a gyerek. Zsebében szerzeményével, az üvegtörmeléket hazavitte, ahol balesetre hivatkozva panaszkodott.

„Ezzel három legyet ütött egy csapásra a ravasz kölyök. Övé maradt a golyó, zsebpénzre is szert tett a szóda kifizetetlen árából. Végül, de nem utolsósorban féltő édesanyja innentől kezdve a családfőt küldte el helyette a kisiparoshoz, megmenekítve fiát a veszélyes feladattól” – szúrja közbe Bánffi István.

Így készül

Zárt technológiában készül a szóda, ez azt jelenti, hogy a csomagoláson kívül kézzel sehol nem érnek hozzá. Tehát a bejövő vizet szén-, UV-, mechanikus és csírátlanító szűrőn engedik keresztül, utána lehűtik az előkezelt vizet.

„Aki ezt elmulasztja, nem tudja kellően elnyeletni a vízben a széndioxidot. A vevő, ha otthon lehűti, rázás nélkül nem tudja kiengedni a palackból a szikvizet. Emiatt fordulhat elő, hogy az első és utolsó korty íze között számottevő különbséget fog tapasztalni a fogyasztó” – figyelmeztet István.

Maradva az eljárásnál: egy előtéttartályba megy tovább a szűrt, hűtött víz. Innen a vizet a szikvíztartályba egy szivattyú nyomja, itt elegyíti a berendezés a széndioxidot a vízzel. Fejjel lefelé helyezik a töltőpultba tett flakont.

„Ebben az esetben a berendezés nyomja fel a szifon karját, ezzel biztosítva a palacknyitást” – taglalja a szikvizes. A tartályban lévő nyomás hatására indul el a széndioxiddal dúsított víz a palackba.

Forrás: Sarusi István

Amikor kiegyenlítődik a gép tartályában és a palackban a nyomás, akkor nem megy bele több szikvíz. Annak érdekében, hogy ne félig telt csomagolásban hozzák forgalomba termékeiket, az úgynevezett csapatásos módszerrel érik el, hogy a palack felső részében csökkenjen a nyomás. Mivel a cső még ekkor is a gáztérben van, amikor ismét elengedik ezt a csapot, újra nyílik a gép és a palack közötti szódaáramlás, kellő mértékig telik a palack szikvízzel. „Ezért fontos, hogy a kezelő ismerje a töltőcsap kezelését” – magyarázza István.

A szikvíz hazája

Óriási divattá vált az 1800-as évek végén a fröccsfogyasztás, nem véletlen tehát, hogy a fellegekbe emelkedett a szikvizesek aránya.

A világon ezért Magyarország szikvízgyártásban nagyhatalom.

„Régen a vendéglősök rájöttek, hogy nem érdemes mindegyikőjüknek külön-külön szikvízüzemet fenntartani. Inkább összefogtak és alapítottak részvénytársaságot. Bárki, a fogadóstól a vendéglátósig termelői áron jutott szódához a szövetkezetből, de mivel a lakosságot is kiszolgálták, év végén osztalékhoz juthattak a részvényes tagok a kedvező árú szódán túlmenően” – vázolja Bánffi István a szerinte ma megvalósíthatatlan egység lényegét.

Sokkal inkább Tömörkény István író Makói harc című művében megjelenő helyzet tendál közelebb a valósághoz. Eszerint: a helyi vasútvonal elkészülte után az egyik szódás a sínpár egyik oldalára, a másik pedig a túloldalra került. Egyikőjük szépen felújította az üzemét és 6 krajcárért adta a frissítőt. Hiába várt, távol maradtak a vevők, mígnem megtudta, kollégája 5 karajcárért méri a szódát.

Némi gondolkodás után 4 krajcárra kényszerölt leszorítani az árat, így a vevők is visszatértek hozzá. Egy ideig, míg versenytársa nem 3 krajcárt kért az innivalóért, addig-addig, mígnem valamelyikük 1 krajcárig jutott. Nem volt mese, ingyen kellett volna adni a buborékos vizet. Itt jegyezte meg Tömörkény: különös termék a szóda, ha még így is akad rajta haszon.

Valójában az történt, hogy szövetséget kötöttek, ők is közös üzemet hoztak létre és 8 krajcárért szolgálták ki a betérőket. „Sosem tagadtam, hogy van értelme a versenynek, csak ne az árakkal történjék!” – vallja a szegedi szikvizes.

Veszélyben a szakma

Meglehet, egyre kevesebb lehetőségük adódik a szódásoknak – a jó értelemben vett – vetélkedésre, ha a tetemes adminisztráció és a nehéz fizikai munka miatt a következő generációban nem alakul ki vonzó kép a szakmájukról, megszűnik az utánpótlás. „A mai fiataloknak nem tetszik ez az életmód, amikor alkalmasint kézben kell becipelni a boltokba a nehéz rekeszeket” – osztja meg velem István. „Idősebb kisiparos társaim azért hagynak fel ezzel, mert nyomasztja őket a bürokratikus teher, vagy egész egyszerűen kiöregedtek. Gyermekeik meg nem hajlandóak folytatni eleik küzdelmes mesterségét” – teszi hozzá.

Bánffi István sejtése szerint ugyan elképzelhető, hogy az élelmiszeripari szakközépiskolákban megemlítik a szikvíz-készítést, de attól még nem tudja, nem tudhatja a frissen végzett diák, hogyan kell megjavítani egy szifonfejet. „Pedig nagy figyelmet igényel a nyomás alatt lévő palackkal való bánásmód” – erősít rá a szakember.

Bánffi István számára e szakma szépsége az emberekkel való foglalkozás és az üzemi légkörben rejlik. Már az alkalmazottak felvételekor is figyel arra, hogy a szakmai alkalmasság mellett emberileg is jól összeillő társaság dolgozzon együtt. „Mindegyikőjüket megkérem rá, hogy úgy adjanak ki a vevőnek palackokat, ahogyan ők is szívesen látnák a cég termékeit a család ünnepi asztalán” – villantja fel mentalitását a vezető. Szerinte a jó szódás ismérve humánuma a szakmai tudása mellett.

Okos megoldások tolvajok ellen

Alapvetően kétféle álláspont létezik az „üti, mint szódás a lovát” szólásban, egyik a szikvizeseké, másik a laikus kívülállóké. Bánffi István kifejti a kevesek által ismert változatot: „Amikor a szódás még menet közben ráköszönt a kapuja előtt álló vevőre, a ló – okos állat lévén – tudta, hamarosan meg kell állnia. Ha viszont üvegcsere nélkül ismerősökként üdvözölte egymást a szódás és az járókelő, a ló akkor is meg akart állni. Ezért mielőtt a szikvizes köszönt, jelzésszerű ostorcsapással sarkallta továbbhaladásra az állatot. Ebből persze az ismerős annyit látott, hogy a szódás üti a lovát. A ló a szikvizes munkatársa volt, és egy rendes iparos nem emel kezet a kollégájára.”

Forrás: Sarusi István

Tehát mint látjuk, valamikor lovaskocsival szállították házhoz a szódát. Kolompoltak, kiabáltak: „halló itt a szódás!” – itt, Szegeden legalábbis ez járta. Ha netán nem tartózkodott otthon a vevő, egész egyszerűen a kapu előtt hagyták a frissítőt.

A tolvajoknak szemet szúrtak a gazdátlan üvegek.

Mit lehetett csinálni az enyveskezű szomjazókkal?  Bánffi István frappáns megoldásról számol be: „Gyárilag írták rá a palackra: Budapest területén kívül ez az üveg lopottnak tekintetik. Ettől kezdve hiába tértek be a vele akár a legelkisebb falu szikvizeséhez is, nem tudták eladni. Ezt a módszert átvették a szocializmusban is. Az üvegre homokfúvásos technikával például az egyik felírat a következő volt: a salgótarjáni üveggyárból loptam. Ilyen felirattal aligha lehetett vonzó a gyári munkások védőitalát tartalmazó üveget haza vinni.”

Mi lesz az üzemmel?

Bánffi István számtalan szakmai díj tulajdonosa, mind közül talán a 2012-ben elnyert MAMD, vagyis a Magyar Agrárgazdasági Minőségi díjra a legbüszkébb. Érdemei felsorakoztatása helyett a szódás itt ragadja meg a lehetőséget, hogy megossza velem kollégái iránti háláját: „Mindegyikőjükre nagyon büszke vagyok, mert egytől egyig nagyszerű emberek. Boldog vagyok arra, hogy évek hosszú során velük dolgozhatok!”

Hasonlóan vészterhes víziói vannak a szegedi kisiparosnak a jövőt illetően, lévén egyre többen hagynak fel a tevékenységgel, újak nem igazán érkeznek. Helyzetükben segítséget jelenthet az, hogy a szikvízzel egyetemben szűrt vizet is palackoznak – amolyan második láb gyanánt.

„A fiam 14 éve dolgozik itt, de pszichológia szakon jelenleg a mesterképzést végzi. Ha pszichológus lesz, akkor nem biztos, hogy számára is ez lesz a jövő.

De abban maradtunk, mivel nagy múltja van Szegeden a családi szódaüzemüknek, bármi történjék is, nem engedi el ezt a szálat sem.

Ki tudja, unokámat, Líviát merre sodorja a sors? Esetleg nem ő lesz-e, aki majd a családi hagyományhoz hűen, nőként viszi tovább vállalkozásunkat” – fejezi be Bánffi István szegedi szikvizes a riportot.

Felszínre hoznák az ókori hajóroncsot és értékes rakományát

Felszínre hoznák az ókori hajóroncsot és értékes rakományát

A hajó egy, az ókorban igen értékesnek számító rézötvözetet szállított.

Képeken az ikonikus Las Vegas-i hotel felrobbantása

Képeken az ikonikus Las Vegas-i hotel felrobbantása

A Tropicanát egy ünnepség keretében semmisítették meg.

Dél-koreai írónő kapja idén az irodalmi Nobel-díjat

Dél-koreai írónő kapja idén az irodalmi Nobel-díjat

Han Kang intenzív, a történelmi traumákkal szembenéző és az emberi élet törékenységét feltáró költői prózájáért részesül a díjban.

Kivételes kincsre bukkantak a Somlón

Kivételes kincsre bukkantak a Somlón

A több ezer éves ékszer már megtekinthető.

Ókori aranymaszkokat sikerült lefoglalni

Ókori aranymaszkokat sikerült lefoglalni

A csempészeket pont a műkincsek eladása előtt sikerült elkapni.

National Geographic 2024. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket