Villő, Orfeusz, Adelaida2025. június 13., péntek
Kultúra

Hogyan lehet közlekedni egy velocipéddel?

2025.05.24.Sarusi István
National Geographic Magyarország

Bordányban a falszélen nem kurta kocsma, hanem bringaszerelő műhely van, ez már önmagában elegendő ahhoz, hogy megérje elutazni a Szegedtől 21 kilométerre található, háromezer-néhányszáz lelkes településre.

Forrás: Sarusi István

Megérkezvén a műhelybe több óriáskerekű canga fogad – ezzel már az első pillanatokban is teljes a múltidézés. Rögvest fel is vetem a bringaszakértőnek azt a fejtörőt, amely idefelé foglalkoztatott:

  • Angliában Penny-farthing néven ismeretes – két, egymás mellé helyezett pénzérméről akár biciklikerekekre is lehet asszociálni;
  • Amerikában már a sokkal következetesebb „high wheel” jelzőt használják, ami szó szerint magas kereket jelent.
  • Ugyanez Németországban Hochrad.

Így hát felmerül a kérdés, vajon helyesen használjuk-e idehaza a velocipéd szót? „Nem, mert az igazi velocipéd még két egyforma méretű, vasabroncsos fakeréken futott, amelyek vasvázzal egészültek ki” – teszi helyre a nyelvi anomáliát Kisapáti Zsolt velocipédépítő.

Visszaforgatjuk a bringatörténelem óriáskerekét

„Idén közel kétszáztíz esztendős a kerékpár őse, a futógép, amelyet Karl Friedrich Drais von Sauerbronn német báró (1785-1851) talált fel. Még nem volt rajta pedál, tehát aki ráült, lábbal hajtotta úgy, mintha futott volna.”

Ezzel máris belecsöppentünk a bringatörténetbe, amelynek a következő fázisáig, 1839-ig kellett várni, mikor is Kirkpatrick Macmillan (1812 – 1878) skót kovács feltalálta a pedált, ámbár ezzel már kerékpárrá avanzsált az addigi faló, lévén hajtását mechanikus szerkezettel oldották meg. Az ősbicikli hátsó kerekét meghajtó rudas konstrukció azonban olyan gyenge hatásfokú volt, hogy hamar eltűnt a technikai fejlődés süllyesztőjében.

Mi jelentett megoldást? „1861-ben egy Pierre Michaux (1813 – 1883) párizsi kocsikészítő pedált szerelt falovának első keréktengelyére, ami azt hajthatóvá tette. Ezzel megszületett a velocipéd. Michaux találmánya olyan népszerűvé vált, hogy az ilyen típusú járgányok néhány év leforgása alatt megjelentek az európai városok utcáin” – írja Chris Sidwells A nagy kerékpárkönyv című kötetében. Kisvártatva, 1869. május 31-én a párizsi Pare de St-Cloudban megrendezték az első velocipédversenyt.

Pontosan ez, mármint a versenyszellem hívta életre a velocipédek első kerekének mindinkábbi növekedését, ugyanis minél nagyobb a kerékátmérő, annál gyorsabban lehet haladni. „Egészen 56 colig eljutottak kerékátmérő terén. Átszámolva 56 col 147,5 cm-es kerékátmérőt jelent (1 col = 2,634 cm) – kapcsolódik be Kisapáti Zsolt. Jellemzően városi közlekedési eszköz volt a bicikli a középosztálybeliek, és a tőlük magasabb társadalmi rangú polgárok számára.

Pontosabban nem csak közlekedési-, hanem szabadidős célt is betöltött a kerékpározás: klubok alakultak.

Ott, azokban a városokban, többek között Budapesten és Bécsben, ahol a rendőrkapitány is tag volt, megengedték, hogy velocipéddel lehessen közúton közlekedni, mert egyébként zavarták a lovakat. Sok probléma adódott abból, hogy a nagyobb sebességgel közlekedő gép elhaladt a ló mellett.” Ellenpéldának ott van Torino, ahol csak a kijelölt helyen lehetett kerekezni.

11 fotó

Száguldozásból biztonság

Persze kellő elővigyázatossággal és jó egyensúlyérzékkel alacsonyan lehet tartani a „tángálásindexet”. Félve kérdezem a bicikliszakértőtől, pontosan mennyi az annyi. „Tizennégy éves korom óta tudok ilyen biciklivel menni. Bő harminc év alatt ötször-hatszor estem.”

Tehát arányaiban nem rosszabb a helyzet, mint egy normál bringánál. Megint más, ha az ember versenyzik, mert az üléspozícióból adódóan eszméletlenül instabil tud lenni a szerkezet. Nem csoda, hogy a megmérettetéseken rengeteg volt a bukás és a sérülés, mindazonáltal, hogy közlekedésre, túrázásra és versenyzésre is használták a velocipédeket, tulajdonképpen technikai zsákutcát jelentenek.

Annál is inkább, mert a kerékpáros testmagasságához kell igazítani az első kerék átmérőjét, hogy elérje a pedált. Ez azt is magával hozza, hogy nem feltétlenül a fizikai erőn, hanem a kerékméreten is múlik a végsebesség – ez versenyszituációban lényeges igazán.

„Hogy a kerékpározás ne csak a bátrak kiváltsága legyen, az angol James Starley (feltaláló, 1830-1881) kifejlesztette az úgynevezett biztonsági kerékpárt” – fedi fel könyvében Chris Sidwells. A velocipéd akár másfél méteres első kerekével szemben ennek a típusnak két 76 cm átmérőjű kereke volt, így irányítása lényegesen egyszerűbb és biztonságosabb lett.

Az áttétel növelését, így a megfelelő sebesség elérését lánccal oldotta meg. Ezzel együtt a kormányzás az első keréken maradt, a hajtás viszont már a maihoz hasonló módon a hátsó kerékre összpontosult.

Hétköznapok és velo

Hagyománytiszteletből elkövetett vakmerőségből, vagy vakmerő hagyománytiszteletből szokás manapság velocipédezni? – kérdezem Kisapáti Zsolttól. „Akik kicsit többre vágynak, mint egy sima bringa, ők velocipédeznek.”

Akár munkahelyük és otthonuk között is eme régimódi, de tagadhatatlanul stílusos bringafajtával közlekednek. Halápi Sándor (1958-) személyében még egy kétszeres velocipéd-világbajnokot is tisztelhetünk. Sokunk számára sem a világversenyek, de még talán az 52 km/órás sebesség sem realitás, amit Halápi úr elért.

Urbánus közegeben is bőven akad mire odafigyelni. „Városban haladva fel kell készülni arra, hogy az emberek biciklist és csodabogarat is látnak bennünk: azt gondolják, hogy ugyanannyiból tart megállni, mintha normál biciklivel lennénk. Ezekből nagyon könnyen hihetetlenül kínos esetek is lehetnek. Erre figyelni kell.

Nem különben a közlekedési lámpákra, mert ha úgy van, bizony meg kell állni, ami természetszerűleg leszállást von maga után, majd amikor zöld következik, felszállva lehet továbbhaladni.

Ha nincs szerencsénk, akkor két másodperc múlva szabad jelzést kapunk, lendületet kell venni, felugrani a nyeregbe és menni tovább, az iménti kis tornagyakorlatot követően. Szerencsésebb esetben elég lassítani, gurulni kicsit, kibekkelni a pirosat és leszállás nélkül tovasuhanni. Ugyanúgy lehet vele haladni a forgalomban, mint egy normál kétkerekűvel. Simán lehet tartani azt a 15-20 km/órás sebességet, mint egy átlag bringás. Edzettebbek, bátrabbak akár 40-nel is száguldhatnak.  Én magamon is érzem, hogy nagyobb lett az önbizalmam, magabiztosabb vagyok, mióta így is közlekedem” – szögezi le a velocipédépítő.

Csak a retro!

Kisapáti Zsolt számára mára nem a forgalomban való lavírozás, a túrázás jelenti a legnagyobb izgalmat, hanem az, miként tudná hűen, hitelesen reprodukálni eme járműkülönlegességeket. Mint mindenkinek, neki is megvan saját története.

„Igazán nem is a velocipédes-, hanem a veterános világba csöppentem, amikor édesapám, nagybátyáim a ’70-es években elkezdtek veterán járművekkel foglalatoskodni. Kisgyerekként apuval elmentem gyűjteni, találkozókra, majd 1984-ben hozzánk került ez a velocipéd. Jóval később, 2001-ben született meg a gondolat, hogy le kéne másolni ezt a masinát. Abban az évben felnikészítésig jutott az ügy, utána évekig pihentettem a dolgot: motorrestaurálás és egyéb elfoglaltságok miatt.

Tizenkét éve, amikor nagybátyám éppen egy velocipédet újított fel, ismét előkerültek a parlagon hagyott felnik, azzal a céllal, hogy véghezviszem a küldetést.

Addig ötleteim sem nagyon voltak, hogyan kéne elkészítenem a ’84-ben idekerült kerékpár replikáját, másolatát. Pusztán már az alkatrészek gyártásához szükséges szerszámok elkészítése is kihívást jelentett.”

Kísérletezéssel, kutatómunkával sikerült eljutni odáig, hogy nem csak szerszámokat, de már alkatrészeket is tud készíteni a bringaépítő.

Nyeregből a gépek mellé

Három hónap alatt épül meg egy kerékpár, de praktikus okokból – ha már beállította marógépét – több alkatrészt is legyárt, ilyetén pedig két-három kerékpárt is tud építeni párhuzamosan. Lehető legnagyobb mértékben kézzel készülnek a cajgák, persze, a fémmegmunkáláshoz használnak gépeket: maró-, eszterga- és présgépet egyaránt.

13 fotó

„Tévedés, hogy annak idején is kézzel készültek a velocipédek, mert hatalmas gyárakban rakták össze őket, ahol varrógépek szintúgy készültek. Akkortájt, a századfordulón már komoly gépekkel dolgoztak, ezek lehetővé tették öntött vázak elkészítését, akár olyanokét is, amelyek körkeresztmetszetből oválisba mennek át” – egészít ki a szakember.

Ha már elkészült régi-új velocipédünk, irány az utca! „Félreértés ne essék – kezd bele Kisapáti Zsolt, vélhetően újabb tévhit-eloszlatásába.

Attól, hogy valaki tud normál biciklivel tekerni, nem valószínű, hogy ezzel is, mert azt a kereket kormányozzuk, amelyet hajtunk is.

Ezt nyilvánvalóan meg kell szokni, azzal együtt, hogy 1,2-1,5 méter magasan ülünk. Mivel eleve nagyon magasan van a súlypontunk, a fékhasználatot nagyon sokára lehet megszokni. Legalább fél, maximum egy óra alatt meg lehet tanulni egyenesen előre haladni külső segítség, tartóember közbeavatkozása nélkül. Ha idáig eljutottunk, jöhet a kanyarodás gyakorlása, majd a legvégén a fékhasználat elsajátítása.”

Nem elég nyeregbe pattanni, elindulni, meg is kell állni. De hogyan, ha a fékhasználat külön művészet? Mivel örökhajtós (kerékpáros szlengben: fixi) biciklikről van szó, ezért lassításhoz elég, ha nem visszatartjuk a tekerést, és mikor még gurul a gép, de már nem túl gyors, a hátsó lábtartóra téve bal lábunkat leszállunk a magasból.

Kellő mennyiségű gyakorlás után több mint ajánlott közösségi élménnyé nemesíteni a velocipédezést. „Magyarországon nem nagyon van kultúrája, noha azért akad törekvés. Ilyen az a túra is, amely a budapesti Vajdahunyad várától a gödöllői Grassalkovich-kastélyig tart. Ezen az egynapos kiránduláson nem csak veterán biciklik, autók és motorok is részt vesznek, de ettől szép ez az egész: mi veteránosok együvé tartozunk” – lelkendezik Kisapáti Zsolt.

Önmagában nem tűnik nagy dolognak a velocipédesek beavatási szertartása, mert csak fel kell pattanni egy járgányra, amit valaki megtart mindeközben. Első két nekirugaszkodásom kudarcba fullad, majd miután mégis fellendülök, jutalmul a szakember egy pillanatra elengedi a vázat.

Miután ismét stabilizálja az ingatag gépezetet, megkér, induljak el – ha már a nyeregben vagyok. Engedelmeskedem. Döcögve megteszek pár métert, amiről fotó is készül, de azt inkább csak baráti körben publikálom az arckifejezésem miatt.

Régi mesterségeket bemutató sorozatunk további részei itt érhetők el.

Mesterséges intelligencia segíthet megérteni a Biblia eredetét

Mesterséges intelligencia segíthet megérteni a Biblia eredetét

A szakértők azt próbálták felmérni, hogy kik alkothatták a Biblia egyes részeit.

Több száz évnyi történelem veszhet oda Parajdon

Több száz évnyi történelem veszhet oda Parajdon

A katasztrófa miatt felkapott sóbányának gazdagabb múltja van, mint gondolnánk.

Rabszolgák építették ezt a hatalmas hálózatot

Rabszolgák építették ezt a hatalmas hálózatot

Az Irak területén húzódó komplex mezőgazdasági rendszer több mint 1000 éves.

Ólommérgezés okozhatta az ókori ikerpár halálát

Ólommérgezés okozhatta az ókori ikerpár halálát

Anyjuk a mérgezés miatt valószínűleg nem tudott táplálékban gazdag anyatejet termelni.

Bejártuk A Keresztapa szicíliai helyszíneit

Bejártuk A Keresztapa szicíliai helyszíneit

Szicília dramatikus tájai nemcsak az olasz filmművészet olyan látványos mesterműveinek, mint a Cinema Paradiso vagy A párduc szolgáltak hátteréül, hanem Francis Ford Coppola ikonikus trilógiájának, A Keresztapának az itáliai jelenetei is itt játszódnak.

National Geographic 2025. májusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

22 200 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlapNational Geographic 2024. novemberi címlapNational Geographic 2024. decemberi címlapNational Geographic 2025. januári címlapNational Geographic 2025. februári címlapNational Geographic 2025. márciusi címlapNational Geographic 2025. áprilisi címlapNational Geographic 2025. májusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket