Töréstestek
Arca merev, tekintete üres: nem lehetnek érzelmei. Nagyon fontos kísérlet a mai. Sziréna bőg fel, megfeszül az acélkábel. Autó és sofőrje nekilódul, ám tíz másodperc múlva megtorpan – irtózatos erővel csapódik egy 45 tonnás betontömbbe. Fülsiketítő csattanás, műanyagdarabok, mindenütt.
Írta: Kovács Miklós
…Az 1950-es évekig csak állatokon és önkénteseken végeztek törésteszteket. Hosszú ideig senkinek sem ötlött eszébe, hogy már 1949-ben porondra lépett a kívánatos főszereplő, csak éppen a légierőnél szolgál. Sierra Sam, az első töréstesztbábu napjait 1000 km/óra sebességgel robogó sínpályás rakétákra kötözve vagy katapultülésen zuhanva töltötte, a vele dolgozó szakembereknek így már volt némi fogalmuk a hirtelen ütközések természetéről. Sierra Sam végül a General Motors kísérleti laboratóriumában is alkalmazást nyert; a vele szerzett tapasztalatok nyomán 1971-ben elkészült az első, már kifejezetten autóipari kísérletek céljaira kifejlesztett töréstesztbábu: a Hybrid I.
Az elsőt követte a második, továbbfejlesztett széria, majd 1976-ban színre lépett a Hybrid III.család. Ez a típus a mai napig hűségesen szolgál, különféle változataiban világszerte a legelterjedtebb, leginkább használatos töréstesztbábu.
A teljes cikket elolvashatja a magazin 2012. novemberi lapszámában.