Döntő első évek
A csecsemőnek szeretetre és figyelemre van szüksége ahhoz, hogy agya megfelelően fejlődjön, értelme kibontakozhasson.
Írta: Yudhijit Bhattacharjee
Fényképezte: Lynn Johnson
Hogyan lesz a jóformán mozgásképtelen, még alig látó újszülöttből beszélő, bicikliző, rajzoló, képzelt barátjával pompásan eljátszadozó ötéves? A nyelvi képességek, a számolási készségek és az érzelmek fejlődésére irányuló kutatások azt bizonyítják, hogy az elképesztő kapacitású gyermekagy fejlődése sokban rajtunk, azaz a szülőkön múlik.
Az élet csodája, hogy a sejtcsomónyi embrió csecsemővé fejlődik; ám az sem kisebb csoda, hogy a csetlő-botló apróságból beszélni, járni tudó kisgyerek válik, aki a lefekvés idejéről is nekiáll alkudozni a szüleivel. Jómagam elbűvölten figyeltem kislányom szellemi és érzelmi képességeinek kibontakozását: az éhséget csupán szívszaggató sírással jelezni tudó pólyásból akaratos hároméves lett, aki csak akkor hajlandó elindulni otthonról, ha fölveheti a kedvenc napszemüvegét. Kétéves korában már tökéletesen értette: a járdán nem kell a kezemet fognia, az úttesten viszont csak kézen fogva kelhetünk át. Ekkortájt jött rá arra is, hogy ha pici talpával eldugaszolja a lefolyót, zuhanyozás helyett pancsolást rendezhet a kádban. Háromévesen már eltársalgott a felnőttekkel, és mindenféle kis rigmusokat költött.
Sok évezred gyereknevelési tapasztalatai után sem tudjuk igazán, miként teszi meg a gyermek ezeket a nagy-nagy lépéseket, miként ismeri meg környezetét, tanul meg gondolkodni, beszélni, érvelni, tervezni. Első éveiben, miközben rohamtempóban fejlődik, idegrendszerében áramkörök összetett hálózata szövődik. Agya már újszülöttkorában közel százmilliárd idegsejtet tartalmaz – ugyanannyit, mint a felnőtteké. Miközben fejlődik, rengeteg inger éri, ennek hatására agyi idegsejtjei újabb és újabb kapcsolatokat építenek ki egymással. Hároméves korára a kisgyermek agyában több százbillió új idegi kapcsolat jön létre. Ha valamely inger ismétlődik, a kialakult kapcsolatrendszer megerősödik. A gyakran működő idegnyúlványok körül megvastagszik a szigetelő mielinburok, így a rostokban gyorsabban halad az elektromos impulzus. Abban az áramkörben viszont, amely nem jön működésbe újra meg újra, elhalnak a kapcsolatok (ez a jelenség a „szinaptikus metszés”). Egy- és ötéves korunk között, majd kamaszkorunk első időszakában agyunk hálózatrendszere különösen erőteljesen formálódik, élményeink kulcsszerepet játszanak az idegi áramkörök megszilárdításában.
A teljes cikket elolvashatja a magazin 2015. januári lapszámában.