Guruló falatok

Hogyan lett gasztromozgalom egy Los Angeles-i szakács eszement ötletéből?

Írta: David Brindley
Fényképezte: Gerd Ludwig
Mozgóbüfék régóta üzemelnek a nagyvárosok utcáin, már évtizedek óta kínálnak olcsó harapnivalót a forgalmas csomópontokban. Ám mert a műfaj kétes hírnévnek örvendett abban az időben, a koreai tacót kínáló büféfurgon eszméje kezdetben eszement ötletnek tűnt, írja L. A. Son („Egy kölök Los Angelesből”) című önéletrajzi kötetében a Kogi BBQ alapítója, Roy Choi.
Choi 45 éves, Koreában született, kétévesen költözött családjával az Egyesült Államokba, Los Angelesbe. A nagy hírű vendéglátó-ipari iskolát, a Culinary Institute of Americát elvégezve rukkolt elő a nagy ötlettel – a szülőföldje és Mexikó ízvilágát ötvöző gyorsétellel, a dupla kukoricalepényre tett, csípős salsaszósszal ízesített, roston sütött, fűszeres marhaoldalassal. A „koreai taco” egyszerű, mégis forradalmian új receptjével Choi bebizonyította: a konyhaművészet sem kulturális, sem etnikai határokat nem ismer.
Voltaképpen a Kogi azért tudott olyan villámgyors sikert elérni a gasztropiacon, mert Choijó érzékkel használta ki az akkoriban kibontakozott közösségi médiumokat. Az első időkben még a Sunset Boulevard-on, éjszakai mulatóhelyek között szédelgő, kapatos vendégeknek kínálta ételeit – nem sok sikerrel. De aztán eszébe jutott a Twitter, pontosabban, hogy rövid, folyamatosan frissített üzenetekkel tájékoztassa reménybeli vásárlóit „kajáskocsija” hollétéről. Guruló konyhája – ahogy a Newsweek hetilap fogalmazott: „Amerika első vírusmarketinggel népszerűsített büféje” – pár hónap múlva már naponta több száz vendéget szolgált ki. Ma már 132 ezren követik a Twitteren Choi mozgóbüféit. A Kogi BBQ járműparkja ugyanis immár négy mozgó kocsit számlál; az ötödik fix helyen, a Los Angeles-i nemzetközi repülőtér mellett árulja étkeit.
A teljes cikket elolvashatja a magazin 2015. júliusi lapszámában.