Laura, Alida, Alina, Szabolcs, Adolf, Bató2021. június 17., csütörtök
Magazin

Örök rajongásunk tárgya a Mars

2021.03.08.NG

Noha az űrszondák és robotjárművek már seregnyi titkát föltárták, a vörös bolygó ma is, mint immár hosszú évszázadok óta, fogva tartja képzeletünket.

57 FELVÉTELBŐL ÖSSZEÁLLÍTOTT MOZAIKKÉP
Forrás: NASA/JPL/MICHAEL RAVINE, MALINE SPACE SCIENCE SYSTEMS, EGYESÜLT ÁLLAMOK

ÍRTA: NADIA DRAKE
FÉNYKÉPEZTE: CRAIG CUTLER ÉS SPENCER LOWELL

A ember ősidők óta kémleli az eget. A Mars szeszélyes pályáját már az ókor nagy kultúráiban is figyelték az asztronómusok. Az i. e. III. évezredben a sumérok úgy emlegették az égbolton végigszáguldó vörös bolygót: „vándorló csillag”, és mert színét baljós ómennek látták, azt mondták: az égi tünemény a gonosz Nergal, a döghalál és a háborúk istenének megtestesülése. A Mars égi pályája és fényváltozásai alapján jövendölték meg a jósok az uralkodók halálát, a bőség és ínség idejét, a sorsdöntő csaták kimenetelét.

A hosszú árnyékokat húzó reggeli fények és a kevéssé oxidált homok anyagai teszik, hogy szürkének tűnnek a dűnék a Curiosity panorámaképén.
Forrás: 14 FELVÉTELBŐL ÖSSZEÁLLÍTOTT MONTÁZS, NASA/JPL/ MALIN SPACE SCIENCE SYSTEMS

A kezdeti próbálkozások sokszor balul sültek el, de aztán a Pathfindernek 1997-ben végre sikerült landolnia és útjára bocsátania a legelső kerekes marsjárót, a Sojournert. A kutatórobot a Mentőexpedíció című filmben is fontos szerepet kapott.
Forrás: NASA/JPL

Mars színe Ausztrália őslakóinak is feltűnt. Úgy hitték, lángol, vagy talán a pirosfarkú gyászkakaduhoz van köze. A maják aprólékos gonddal figyelték, hol áll éppen a csillagokhoz képest, és mozgását az évszakok változásához kötötték.
Az ókori görögök Arésszal, a háború istenével hozták kapcsolatba, az antik rómaiak pedig már úgy is nevezték mítoszaikban a háború istenét: Mars. „Bár csak egy van belőle, a Mars jószerével minden kultúrkörben mást jelent, más szimbolikus tartalommal párosul” – fejtegeti Denning.
A 19. század közepére aztán a távcső a mítoszok világából a való világba emelte át a vörös bolygót. Kiderült, hogy van időjárása, változik a domborzata, pólusait a földiekhez hasonló jégsapka fedi.
„Először láthatta az ember a Mars képét távcső okulárján át. És lassanként felfedezte, hogy nem
is mindig ugyanolyan” – mondja Nathalie Cabrol, a SETI Intézet veterán Mars-kutatója, aki hosszú évtizedek óta tanulmányozza a bolygót.

A Gale-kráter látképe a Sharp-hegy oldalából. A nagy felbontású, igen részletdús panorámaképet ezernél is több felvételből rakta össze a Curiosityt irányító csapat.
Forrás: 1139 FELVÉTELBŐL ÖSSZEÁLLÍTOTT MONTÁZS, NASA/JPL/ MALIN SPACE SCIENCE SYSTEMS

Kalifornia államban, Pasadenában a NASA Sugárhajtás-kutató Intézetének (JPL) mérnökei csíramentes környezetben állítják be a Perseverance 23 fedélzeti kameráját. Minthogy a marsjáró az élet nyomait kutatja majd, mindennél fontosabb, hogy véletlenül se vigyen életet magával, ne szennyezze földi mikrobákkal a bolygót.
Forrás: SPENCER LOWELL

Ahogy mind jobbak lettek az eszközök, a felszín változásait is vizsgálni kezdték az asztronómusok.
A Viktória-kor csillagászai már rajzokat is készítettek. Váltig állították, hogy a színtiszta valóságot ábrázolták, de képeiken még megmutatkozott a kor térképészeinek „csőlátása”. Világszerte roppant izgalmat keltett Giovanni Schiaparelli 1877-ben közreadott, igen részletgazdag Mars-térképe. Az itáliai csillagász határozott kontúrokkal érzékeltette a domborzatot, és többtucatnyi csatornát is feltüntetett. A kor szokásaival szakítva, a görög–latin mitológiából merítve nevet is adott a  domborzati elemeknek.
„Bátor, szinte arcátlan megoldás volt. Mintha világgá akarta volna kürtölni: a régiekhez képest annyi újat fedeztem fel, hogy már nem használhatom azokat az avítt neveket” – véli Maria Lane, az Új-mexikói Egyetem geográfiatörténésze.

Schiaparelli térképét tudományos berkekben is azonnal elfogadták, és mértékadónak tekintették, folytatja Lane. Aztán kitört, és vagy harminc évig eltartott a Mars-mánia. Végül már senki sem ütközött meg azon, hogy különben szavahihető, sőt mértékadó illetők azt kezdték hangoztatni, hogy a Marson értelmes lények építettek csatornákat. A Mars iránt megszállottan érdeklődő különc arisztokrata, bizonyos Percy Lowell volt az egyik ilyen illető.

A teljes cikket elolvashatja a magazin 2021. márciusi lapszámában.

Cipellő és Réka

Cipit tréfásan hajdúsági akitaként emlegetik rajongói, utalva ezzel védencük tömött bundájára és jellegzetesen kunkorodó, bájosan rövidke füleire.

Kitinparádé

Kitines külső vázuk és ahhoz tapadó izmaik közreműködésével az ízeltlábúak tökélyre fejlesztették a mozgás képességét, és mászva, sprintelve, úszva, repülve milliónyi élőhelyet meghódítottak.

Deszkások

A Dél-Kaliforniából indult utcai szórakozás, a gördeszkázás néhány évtized alatt világszerte elismert sport lett, olyannyira, hogy Tokióban idén nyáron már olimpiai számként debütál.

Csak egy vonal a hegyek ölén

Egy amerikai kormányhivatal kicsit átrajzolta a térképet, mire India és Pakisztán egymásnak esett a világ legmagasabban húzódó csataterén.

Szójaháború

Mézelő méheiket féltő maja indiánok és génmódosított szóját termesztő, termésüket permetszerekkel védő mennoniták vitáznak egymással Mexikóban.

National Geographic 2021. júniusi címlap