Online hátrányban

A jövő a digitális oktatásé. De mi lesz azokkal, akik számára a laptop méregdrága luxuscikk, az internet pedig alig elérhető?

ÍRTA: KOVÁCS ANDREA
FÉNYKÉPEZTE: STILLER ÁKOS
„Elment nyáron dolgozni az apukájával, hogy ki tudja fizetni a laptopot meg a mobilnetet” –
meséli a robotika iránt érdeklődő, egyetemre készülő Imre édesanyja. A fiú azon a laptopon
tudott végül kapcsolódni a digitális tanórákhoz. Grafikusnak tanuló húga kapott ugyan gépet
az iskolából, ám a szükséges programokat már a családnak kellett megszereznie. A szolgáltatók
által kínált ingyenes internet rajtuk nem segített, mert mint mondják, abban a nyársapáti utcában, ahol laknak, csak műholdas internet van, az meg időjárás-érzékeny, rossz időben nem is működik. (A kormányrendelet szerint nemcsak vezetékes, hanem „helyhez kötött internet-hozzáférési szolgáltatásra is vonatkozott a kedvezmény, csak hát ez az információ éppen a rászoruló jogosultakhoz nem jutott el.) Amellett, hogy maguk is tanulnak, mert a kemény fizikai munkát végre szeretnék könnyebbre váltani, a négy testvért nevelő szülők mindenben igyekeztek támogatni a gyerekeiket.


A társadalomra rontó járvány és a nyomában berobbanó digitális oktatás eszközigénye nem
kevés családnak, iskolának, gyereknek okozott súlyos nehézségeket. A nélkülöző családokkal
dolgozó civil szervezetek idén tavasszal eszközgyűjtésbe kezdtek, mert sok családban egyetlen
okostelefon volt, és azt mindig magával kellett vinnie a szülőnek, aki elment otthonról. A mobiltelefon amúgy sem alkalmas arra, hogy azon tanuljanak a gyerekek, különösen egyszerre többen, belépjenek a Krétába, kövessék az órákat, feladatokat töltsenek le és fel. A digitális eszközök hiányát használati gondok is tetézték: áramhoz sokan csak előrefizetős mérőn keresztül jutottak, így a kikapcsolást felfüggesztő moratórium nem jelentett számukra könnyebbséget.

Ahhoz, hogy ilyen viszonyok között is lehessen tanulni, több összetevő is kell: motivált gyerek,
elérhető tananyag, támogató szülő és pedagógus. A lakhatási és generációs szegénységben élő
gyerekeknél ezek közül gyakran több is hiányzik, szögezi le L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány vezetője, aki csapatával chatcsoportokban igyekezett a nehéz körülmények között élő gyerekeket elérni és támogatni a tanulásban.

Amíg a felnőttek azt találgatják, hogy milyen hatással lesz a gyerekekre az elmúlt másfél év, nagyon sok 6 és 18 év közötti fiatal azt próbálja feldolgozni, hogy egy, az egész világ számára
szokatlan helyzetben kellett léteznie. A nélkülözésben, rossz körülmények között élő gyerekek
számára jó volt az otthontanulásban, hogy nem kellett nap mint nap – esőben, zimankóban is – sok-sok kilométert gyalogolniuk az iskolába és vissza. Ugyanakkor fizikai valójában elvesztették azt a barátokból, pedagógusokból, civil támogatókból álló közeget, amely vagy azért volt fontos, mert a tanulásban folyamatosan motiválni kellett ezeket a gyerekeket, vagy mert abban tudott nekik ez a közeg segíteni, hogy a mindennapos gondok közepette se veszítsék el az elszántságukat.
A National Geographic Társaság ösztöndíjjal támogatta Stiller Ákost fotóesszéje elkészítésében.

A „Te is hős vagy!” kampány küldetése, hogy felhívjuk figyelmet, sokszor a nagyvilág számára láthatatlan emberekre, csoportokra, történetekre, akik kitartóan, az élet tiszteletével nap, mint nap küzdenek a válsághelyzet okozta kihívásokkal.