Dömötör, Armand, Örs2021. október 26., kedd
Magazin

A repülés nem válik rutinná

2021.09.26.NG
National Geographic Magyarország

Háy György repülőgép-pilóta és szakértő a húsz évvel ezelőtti merényletsorozat, a 9/11 repülésbiztonsági utóhatásairól és a repülés más kulisszatitkairól mesél.

Háy György
Forrás: Kurucz Árpád

ÍRTA: BALÁZS ZSUZSANNA
FÉNYKÉPEZTE: KURUCZ ÁRPÁD

Hol volt 2001. szeptember 11-én?
Pontosan emlékszem: a Magyar Pilótaszövetség vezetősége tartott vidéken találkozót, ott kaptuk a hírt, hogy egy gép nekirepült a World Trade Centernek. A Malév New York-i járatát sem engedték leszállni, több napig egy kanadai reptéren várakoztak az utasok a személyzettel együtt. Amikor az első gép becsapódásáról hírt kaptunk, még azt hittük, hogy egy városnéző kisgép járt szerencsétlenül. Aztán egy másik gép is becsapódott. Akkor már tudtuk, hogy nagyon nagy lehet a baj.

Tartottak attól, hogy bármikor megismétlődhet egy ilyen tragédia?
Nem tartottunk tőle; ritkán van akkora biztonság a repülőtereken és a gépeken, mint azokban a hónapokban volt. Azt is tudtuk, hogy az ilyen gépeltérítések sikere a meglepetés erején múlik, ezt ismételni már nem lehetett. A gépeket rövid időn belül átalakították, a pilótafülkék páncélozott ajtót kaptak. A munkarendünk is megváltozott, már az utasok előtt be kellett szállnunk a fülkébe, és magunkra kellett zárnunk az ajtót. Még a mosdóba is csak külön biztonsági intézkedések mellett járhattunk. Volt légitársaság, amelyiknél két légiutas-kísérő kerekes kocsikat tolt a pilótafülke és az utastér közé, ha a pilóta mosdóba ment, és ott álltak, amíg vissza nem tért a fülkébe.

Ön repült a Malév New York-i járatával akkoriban?
Korábban szolgáltam azon a járaton, de a 9/11-es merényletek idején már egy kisebb gépen, egy Boeing 737-esen voltam kapitány. Hány kilométert repült összesen? Nem a kilométereket, hanem a repült órákat tartjuk számon, azt kis keresgéléssel egészen pontosan meg tudnám
mondani. Vitorlázórepülőként kezdtem, nagyjából 500 órát repültem, később, a kiképzés során különböző típusokon még úgy pár száz órát. Amikor a Malévtól nyugdíjba mentem, a személyes adatlapomon kevés híján 14 ezer szolgálatban repült óra szerepelt. Ez nagyon megbízható adat, a nyilvántartást véresen komolyan vették, külön szabályok rögzítették, hogy a pilótának mennyit kell egy nap, egy héten, egy hónapban, illetve egy évben pihennie. Nem volt mindegy az sem, hogy a pilóta éjjel vagy nappal repül-e, de az is számított, hogy nyugat vagy kelet felé repüli-e át az óceánt. Mindent egybevéve közel 15 ezer órát repültem, ez körülbelül 10 ezer fel- és leszállásnak felel meg.

Minden második kisfiú pilóta akar lenni. Hogyan lehet tényleg az?
Én majdhogynem véletlenül lettem pilóta. Középiskolás koromban olyan sportot akartam találni, amelyikben nem kell ígéretes versenyzőpalántának lenni ahhoz, hogy az edző komolyan
vegyen. Panaszkodtam egyszer az iskolai padtársamnak, hogy sehogyan sem találok ilyen sportot, mire ő megkérdezte, miért nem próbálom ki a vitorlázórepülést, ott nem erőltetik
a versenyzést. Így kezdtem 1968-ban vitorlázórepülni. Nem vettem véresen komolyan, már csak azért sem, mert a gimnázium után a Műegyetem közlekedésmérnöki karára jártam, ahol
KISZ-titkár is voltam, ez sok időmet elvitte. Ráadásul közben gyermekes apa is lettem. Végül 1979-ben az egyik vitorlázórepülős sporttársam megkérdezte, nem jelentkezünk-e a Malév
pilótaképző iskolájába. Kiröhögtem, mondván, mi csak kis senkik vagyunk, a pilóták meg az istenek. Azért mégiscsak beadtuk a jelentkezési lapot.

Innen már egyenes volt az út?
Már ahhoz is szigorú, háromnapos orvosi kivizsgáláson kellett átesni, hogy valaki egyáltalán tanulni kezdhessen. Én akkor az autóipari kutatóintézetben dolgoztam. Megélni nehéz volt belőle, de nagyszerű volt a csapat, lehetett fejlődni. Nehezen mentem be a főnökömhöz, restelltem, hogy másfelé kacsingatok. Rengeteg lehetőséghez segítettek, bátorítottak, külföldön
tarthattam előadásokat, ami nagy szó volt akkor. Jellemző volt a főnököm reakciója. Amikor meghallotta, miért kértek ki több napra, azt mondta: egy percig se tanakodjak, ezért még ő is
otthagyná a munkahelyét. A sporttársam elvérzett valamelyik egészségügyi vizsgálaton, de én elkezdhettem a kétéves, erőltetett tempójú kiképzést. Az első évben csak a padot koptattuk,
az elmélet mellett a repülés nemzetközi nyelvét, az angolt tanultuk. 1981-ben vezethettem először kisgépet. Jó harmincan kezdtük, a végén tizenegyen tettük le a záróvizsgát.

Milyen géptípuson kezdett?
Nagygépen a Szovjetunióban, ott pedig Uljanovszkban képeztek ki. Miután kötelező programképpen megnéztük Lenin szülőházát, két szovjet géptípus közül választhattunk. Én a sugárhajtású TU–134 helyett a régebbi IL–18 mellett döntöttem, elsősorban azért, mert amikor odaértünk, éppen hallottam a modernebb TU főpilótáját egy tanonccal ordítozni. Kétgyermekes apaként, harminc felett nekem erre – úgy éreztem – már nincs szükségem. Későbbi pályafutásom visszaigazolta a döntésemet: ma már alig néhányan vagyunk, akik nagy légcsavaros géppel is biztonsággal tudnak repülni.

Meddig repült a már akkor is bőven veteránnak számító IL–18-cal?
Kétezer órát, ami durván három évnek felel meg. Az IL–18 teherszállító járat volt. 1985-től már utasszállító gépeket, először egy TU–154-et, majd másodpilótaként különféle Boeing gépeket,
737-eseket, 767-eseket vezettem, végül kapitányként ugyancsak a Boeingek három generációját repültem végig.

Az utas jobb, vagy a rakomány?
Zömmel a bábolnai baromfitelepekről szállítottunk naposcsibéket a Szovjetunióba és Algériába, a csirkékről felszálló por mindent, minket is teljesen beborított. Viszont a rendkívüli helyzeteket nem számítva a teherszállítás nyugisabb, nincsenek nyűgös utasok. Más kérdés, hogy általában éjszaka repültünk, az pedig igen kimerítő…

A teljes interjút elolvashatja a magazin 2021. szeptemberi lapszámában.

Hozzászólások

Csajszi, Csaszi és Réka

Csajszi, Csaszi és Réka

Csajszi, a termetre kisebb, természetében gyerekesebb, harmadik évében járó kutyamama és magasabbra nőtt, végtelenül megfontolt, kétéves lánya, Csaszi.

Zöldebb repülés, de vajon mikor?

Zöldebb repülés, de vajon mikor?

Az elektromotoros kisrepülőgépek fejlesztése jól halad, a kibocsátásmentes nagy utasszállítóké viszont egyelőre szinte megoldhatatlan feladatnak tűnik.

Csimpánzok és állatvédők: közös a remény

Csimpánzok és állatvédők: közös a remény

A közép-afrikai főemlősmenhely csimpánzai megmentőiknek, gondozóiknak is példát mutatnak kitartásból, élni akarásból.

Éjsötét élet

Éjsötét élet

Az óceán ásító mélyén szellemlények cikáznak az áramlatokban.

Elektromos lesz a közlekedés jövője?

Elektromos lesz a közlekedés jövője?

Közlekedésünkben már javában zajlik az átállás. Egyre nagyobb az elektromos autó keletje, és várható a kibocsátásmentes repülőgép is.

National Geographic 2021. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 995 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket