Zöldebb repülés, de vajon mikor?
Az elektromotoros kisrepülőgépek fejlesztése jól halad, a kibocsátásmentes nagy utasszállítóké viszont egyelőre szinte megoldhatatlan feladatnak tűnik.
ÍRTA: SAM HOWE VERHOVEK
FÉNYKÉPEZTE: DAVIDE MONTELEONE
A repülés szakértőivel beszélgetve rendre fölmerül egy tény és egy számadat. Kezdem a ténnyel. Ami fejlesztés idelent, a földön kitűnően beválik a környezetvédelemben, az úgynevezett „zöld forradalomban”, arról egykettőre kiderül, hogy odafönt, a levegőben – legalábbis a közeljövőben – aligha vehetjük hasznát. Ha mondjuk százakat akarunk a sztratoszférán át több ezer kilométer távolságra repíteni, a napelemtábla, a szélturbina, az elektromotor, az akkumulátorhad, a hidrogénüzemanyag-cella, a mágneses lebegtetés mint műszaki megoldás egyelőre édeskeveset ér. Ami pedig azt a bizonyos számadatot illeti: ötből négy embertársunk még soha életében nem ült repülőgépen.
Nos, ebben a tényben és ebben az adatban foglalható össze a probléma, amellyel a repülés szénkibocsátás-mentesítésén igyekvő légitársaságok és repülőgépgyártók folyamatosan
szembesülnek. A légi közlekedés is környezetbaráttá tehető, csak éppen messze nem olyan gyorsan és olyan átfogóan, mint a földi – mivelhogy a gravitáció ellenében kell dolgoznunk.
A légi közlekedés renoméja és profitja is nagyban függ attól, hogy milyen gyorsan sikerül megbirkózni ezzel a feladattal.
A környezetvédők nem győzik hangoztatni: a repülés megengedhetetlen mértékben súlyosbítja az éghajlatváltozást. Ha még sokáig húzódik a „légtérzöldítés”, egyre többekben és többekben merül fel az aggály: morális értelemben szabad-e repülőre ülni? „Fosszilis üzemanyaggal, kerozinnal repülni hosszú távon nem fenntartható megoldás. De nincs csodaszer, amellyel hipp-hopp megoldhatnánk a problémát” – szögezi le az alternatív repülőgép-üzemanyagok fejlesztésében élen járó LanzaTech cég vezérigazgatója, Jennifer Holmgren.
A rövid időtartamú és távú repülésben mindenesetre már biztatóan teljesítenek az akkumulátorról üzemelő és ezért nulla szénkibocsátású hajtóművek. Az elektromos repülés
fejlesztésében azonban egyelőre a kicsi és könnyű gépekkel rövid utakat lebonyolító légitársaságok viszik a prímet…
A teljes cikket elolvashatja a magazin 2021. októberi lapszámában.