Milyen lehetett Kína a szupervárosok és megagyárak kora előtt? Erről ír tudósítónk, aki eddig 19 ezer kilométernyi gyalogutat tett meg planétánkon.
ÍRTA: PAUL SALOPEK FÉNYKÉPEZTE: ZHOUNA és GILLES SABRIÉ
Yunnan tartományban az utat, amelyet tapodtam, ugyancsak kézi erővel építették – éspedig háborús célokra. Yusan falu mellett, a burmai határnál kék kötényes, szorgoskodó emberhad mellett baktattam el. Bársonyvirágot takarítottak be többhektárnyi mezőről, hogy a virág olaját majd más illóolajokkal elegyítve hasznosítsák. A régi tengchongi út kínai szakaszát jártam, amelyet akkor éppen milliárdnyi lehullott virágszirom festett aranyszínűre. A tengchongi út rövidítő szakasz, a Burma Roadon, a második világháború hírhedett „burmai útján” vág le egy jókora hurkot. Kétszázezer yunnani férfi , nő és gyerek robotolt a Burma Road építésen, a háború poklában – az a fajta névtelen, szalmakalapos sereg, amelyet akkoriban előszeretettel mutogattak a hurráoptimista amerikai filmhíradókban. A munkálatok 86 esztendeje kezdődtek, az 1154 kilométer hosszú szakasz építésén éjt nappallá téve, szünet nélkül robotolt a nyomorultak tömege.
Öt évvel a tűzvész után Franciaország leghíresebb székesegyháza hamarosan ismét megnyithatja kapuit. Hogyan zajlott a bámulatos helyreállítás, miként teremtették meg újra a hely szakrális jellegét?
A stressz szervezetünk védekezőmechanizmusa, minden életkorunkban befolyásolja egészségi állapotunkat. Egyre többen vizsgálják, miként zajlik ez a folyamat.
A Földön kívüli élet nyomait fürkésző csillagászok részletesebb képet kapnak a világűrről, és újraértékelhetik a begyűjtött adatokat, hátha valami elkerülte a figyelmüket.