Konferencia a wellnessről és turizmusról
Mi megy jól, azaz well a turizmusban, szállodaiparban és rendezvényszervezésben?
A témával kapcsolatban 120 előadást és szemináriumot hallgathattak meg az érdeklődők az EuroCHRIE (The European Council on Hotel, Restaurant & Institutional Education) éves közgyűlésén, melyet a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Turizmus, Szabadidő és Szálloda Intézete szervezett a WECO Travel közreműködésével, 2016. október 26-28. között.
42 ország 282 delegátusa vitatta meg a jóllét, egészség, wellness és spa fejlődési irányait, de a turizmus és szállodai oktatás és képzés kihívásait és módszereit éppúgy megtalálhatták a témák között, mint a turizmusmenedzsment és -tervezés, a szállodamenedzsment és teljesítményértékelés vagy a speciális események és rendezvények sürgető kérdéseit.
A konferenciát a METU nemzetközileg is elismert szakértői Dr. Melanie Smith és Dr. Puczkó László előadásai nyitották meg, amelyben felvetették, hogy milyen formában lehetséges a Kék Zónák lakóinak tapasztalatait felhasználni és adaptálni a szálloda és turizmusiparban. A Kék Zónák azok a területek a Földön, ahol legtovább élnek az emberek. Dan Buettner tudós, a National Geographic ösztöndíjasa is vizsgálja az itt élők hosszú élettartamának titkát.
Felhívták a figyelmet arra is, hogy minden jel szerint a wellness, mint kifejezés a piac „túlhasználata” miatt tartalmát és jelentését idővel el fogja veszteni.
A konferencia meghívott előadói között olyan, a szállodaiparban és wellnessgazdaságban meghatározó neveket találhatunk, mint Jeremy McCarthy (Group Director of Spa for Mandarin Oriental Hotel Group), aki nemcsak spa és szállodai szakember, de pszichológus is. McCarthy előadásában amellett, hogy a szállodaipar wellness megoldásainak legkülönlegesebb példáit ismertette (pl. a mobiltelefonok számára hálózsákot adnak a szállodában, ezzel is jelezve, hogy szükség van a digitális elvonulásra), felvetette azt is, hogy a piac még nem tudja, mi is következik a wellnesst követően, illetve azt sem, hogy a jelenlegi egészségorientációból mennyi épül be a szállodai kínálatba mint majdan alapvetőként elvárt szolgáltatás.
Franz Linser, aki amellett, hogy olimpiai síedző a Global Wellness Summit társszervezője volt 2016-ban az általános wellness irányú keresleti és kínálati trendeket ismertette és felhívta a figyelmet arra, hogy „jól” lévő állapotot elérni csak az egyén, azaz jelen esetben az utazó aktív részvételével lehetséges. A „passzív wellnesszezés” (ahogyan azt a magyar köznyelv hívja) csak pótcselekvés. Egyértelműnek tekintett az a trend is, hogy a szállodáknak és a spaknak, wellness központoknak vissza kell hozniuk a természetet, a természet közelséget a szolgáltatási kínálatukba éppúgy, mint a működtetési koncepciókba. A közeljövő fogyasztói ugyanis nagy számban természethiányos életformából érkeznek majd.
A konferencián adták át az EuroCHRIE szakmai díjait, amelyek közül az EuroCHRIE Regional Industry Award-ját 2016-ban a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. nyerte el, e díjjal is elismerve a fürdővállalat turizmus és márkaépítő tevékenységeit. A díjat Czinege Szilvia a BGYHZrt marketing igazgatója vette.