Absztrakt utazás a Bauhaustól New Yorkig
Weininger Andor (1899–1986), az avantgárd művészeti irányzatokban kibontakozó festő, grafikus, építész, formatervező, és zenész sokszínű életműve csaknem a teljes huszadik századot felöleli.
Az 1899-ben Karancson született Weininger képzőművészeti útkeresése Pécsett indult, ám életének egyes állomásai a világ legkülönbözőbb pontjaihoz kötik. A húszas években a Bauhaus hallgatójaként az egyéni érzelmeken alapuló kifejezésre és a színek harmóniáira épülő tanfolyam mellett a holland avantgárd egyik vezető művésze, Theo van Doesburg De Stijl kurzusán is részt vett. Az itt megismert geometrikus absztrakció elmélete és gyakorlata jelentősen eltért a Bauhaus korábbi irányától. „Doesburg gondolatai nagy hatással voltak rám – emlékezett vissza. Elkezdtem kérdéseket föltenni magamban: Mi az a felület? Mi az a sík? Elkezdett foglalkoztatni a kétdimenziós jelenségek köre. Hónapokig foglalkoztam ezzel.”
A De Stijl inspirálta képein a síkbeli alakítás problémáit kezdetben apró tervek sorozatán vázolta fel, de ezek közül akkoriban csak néhányat valósított meg. A vázlatokhoz évtizedekkel később tért vissza, és nagyobb méretben, új sémák felhasználásával dolgozta ki ezeket. Az 1980-ban festett vörös-kék-lila színharmónián alapuló kompozíciót is egy 1922-es – ma a weimari múzeumban őrzött – De Stijl-vázlat inspirálta. Weininger a merész színválasztás mellett tovább távolodott Van Doesburg merev esztétikájától azzal, hogy a színes felületre szabálytalanul elhelyezett, egymást metsző fehér sávokból álló hálót készített. Ennek tervét már 1953-ban, Kanadában felvázolta, ám a végleges művet csak később, New Yorkban készítette el. A vörös-kék-lila kompozíció tehát egyedülálló módon Weininger valamennyi alkotói korszakának szintézisét alkotja, így a geometrikus absztrakt művészet több elképzelésére is egyszerre reflektál.
A sok költözés és újrakezdés, az eltérő kulturális és művészeti impulzusok ellenére életműve organikus egységet alkot. Stílusa látványos ívet írt le a konstruktivizmustól a szürrealizmusig, és bár művészete folyamatosan változott, azt nem a külső hatások, hanem belső szabályok határozták meg. Egész életét az intenzív alkotásnak szentelte, műveit sokszor több változatban is elkészítette, így érlelve-alakítva tovább a kompozíciók alapötleteit. Munkásságában olyan jellegzetes, és rendszeresen visszatérő dilemmák is megfigyelhetőek, mint a sík és a tér viszonyának elemzése, vagy az egymásra helyezett és idegennek tűnő képi rétegek alkotta feszültség feloldásának kísérletei.
Weininger nem alkalmazkodott feltétlenül az avantgárd irányzatok szigorú elméleteihez. A Bauhausban megismert absztrakt művészeti nyelvhez, a formákhoz és a színekhez is inkább önálló, egyéni látásmóddal nyúlt, és alkotásain a saját elképzelései alapján fejlesztette tovább azokat. A művész teljes pályáját meghatározza a Bauhausra jellemző összművészeti gondolkodás. A képzőművészettel párhuzamosan több más művészeti ágban – zenészként, előadóművészként és színpadtervezőként – is jelentőset alkotott.
Előadói tehetségére a weimari Bauhausban figyeltek fel, a rendszeresen megrendezett táncmulatságokon ő zenélt és énekelt. Néhány évvel később Weininger megalapította a Bauhaus zenekart, amelyben zongorajátékát a kérésére bekapcsolódott hallgatók ritmushangszerekkel egészítették ki. Az egyedi hangzásvilághoz hozzájárult, hogy a többi tag kevésbé értett a zenéléshez, ezért gyakran humoros hangzású hangszereken játszottak. A műsort is ő maga állította össze, internacionális repertoárjuk szorosan kapcsolódott a Bauhaus szellemiségéhez. „Ismertem orosz, lengyel, magyar, német, jugoszláv és olasz dallamokat és másféle népek muzsikáját is. A műsor igazi nemzetközi egyveleg volt.” – emlékezik vissza Weininger.
Weiningert a színpad tervezőként is vonzotta. 1923-ban egy hamburgi kabaréban készített először színpad- és jelmezterveket, később a wemari, majd a dessaui Bauhausban is részt vett a színpadi műhely munkájában. Érdeklődése egyre inkább a színpadi tér radikális újragondolása, és a színjátszás megújítása felé fordult. Legismertebb – de meg nem valósult – terve egy gömb alakú előadóterem volt. Emellett különleges jelmezterveket is készített, például a Bauhausban rendszeresen megrendezett jelmezes mulatságokhoz, ahol a hallgatók az adott alkalom tematikájához illesztett, saját készítésű maskarákban vettek részt. Ezek hangulatáról Molnár Farkas írt részletes beszámolót: „Néha emeletes monstrumok mozognak, színes mechanikus figurák, melyekben nem is sejtjük, merre a fej. Aranyos kis lányok piros kockában. Jön a csiga, és felhúzzák őket a levegőbe, illatokat és fénysugarakat fecskendeznek.”
Weininger nagyon kevés kiállításon vett részt munkáival, életében csupán egyetlen önálló tárlata volt 1956-ban Torontóban. Legtöbb csoportos szereplése a Bauhaus történetét feldolgozó retrospektív tárlatokhoz kapcsolódott.
Életműve az emigrációk ellenére sem aprózódott fel. Gondosan dokumentált, minden vázlatra, és a kész művekre is kiterjedő személyes archívumában a Bauhausba való 1921-es megérkezésétől kezdve szinte valamennyi alkotása megtalálható volt. Ez a hihetetlenül gazdag és sokszínű életmű azonban a művészek és a kutatók előtt egyaránt rejtve maradt: Weininger Körner Andrásnak is csak barátságuk elmélyültével, fokozatosan mutatta be munkásságát.
Írta: Szauer Melinda
Forrás: Kiállítási katalógus, Szeredi Merse Pál, 2019
Születésének százhuszadik és a weimari Bauhaus megalapításának századik évfordulóján, 2019-ben a pécsi Janus Pannonius Múzeumban és a budapesti Virág Judit Galériában megrendezett kiállításon megismerhető Weininger életének és művészetének valamennyi fontos állomása.
A bemutatott alkotások jelentős részben Körner András gyűjteményéből származnak. A New Yorkban élő építész 1970-től másfél évtizeden át szoros barátságot ápolt az idősödő alkotóval, aki megosztotta vele az egyes képekkel kapcsolatos történeteket is. Ezt a kollekciót egészítik ki a Janus Pannonius Múzeumban található alkotások, amelyek részben Weininger korai éveiből származnak, részben az 1960-as évek első felében készültek New Yorkban, majd a művész ajándékaként kerültek Pécsre.
A Weininger Andor. A Bauhaustól New Yorkig című kiállítás 2019. március 1-31-ig Pécsett, a Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában (7621 Pécs, Káptalan u. 5.), majd ezt követően 2019. április 5-25. között a Virág Judit Galériában tekinthető meg (1055 Budapest, Falk Miksa utca 30.)