A „fotográfia Oszkár-díjas” alkotásai érkeznek a Nemzeti Múzeumba
World Press Photo 2020 (WPP) kiállítás nyílik szeptember 24-én a Nemzeti Múzeumban, amely október 25-ig lesz megtekinthető.
Az évente megrendezett sajtófotószemle célja, hogy elgondolkodtató, meghökkentő történeteket meséljen el, és olyan kérdésekre, problémákra hívja fel a figyelmet, amely korunkat, sőt, mindennapjainkat meghatározzák. Az idei nyertesek között magyart fotográfust is találunk, Horváth Eszter első helyezett lett Környezet (egyedi) kategóriában.
Horváth Eszter fotográfus évek óta a sarkvidék szerelmese, fotózott a Déli- és az Északi-sarkon különböző expedíciók során, díjnyertes fotóját legutóbbi útján készítette a tudomány iránt érdeklődő anya-kölyke jegesmedve párosról. Munkahelye volt a Polarstern kutatóhajó, ami egy évet tölt az Északi-sarkvidék közepén, jégtáblához fagyva. Horváth Eszter 3,5 hónapot dolgozott itt egy kutatócsapattal a téli időszakban, ez 2,5 hónap teljes sötétséget és -45 Celsius-fok hideget jelentett. Olyan tudományos méréseket tudtak viszont így elvégezni, amelyeket ez idáig télen még sosem. Az említett képet a jegesmedvékről 20-30 méter távolságból a hajóról fotózta, amikor az állatok félelem nélkül, kíváncsian vizsgálgatták a kutatók a jégtáblára kihelyezett eszközeit.
A pályázatot 1955-ben holland fotósok alapították, amit azóta is a WPP Foundation gondoz amszterdami központtal. Missziójuk védelmezni a sajtófotózás alapfeltételeit: a szólás-, sajtó- és információszabadságot. Magyarországon először 1976-ban Keleti Éva fotográfus agilis munkájának köszönhetően szerveztek a WPP pályázat győztes fotóiból a kiállítást. Közép-Kelet Európában elsőként itt nyílhatott meg a fotós szemle, amely egy kitekintési lehetőség volt az akkori zárt világból nagyvilág történéseire. Révész Tamás, Balázs Béla-díjas, Pulitzer-emlékdíjas fotóművész már 30 éve a kiállítás főszervezője, tőle tudjuk, hogy a korszak magyar fotógráfusai rengeteget tanulhattak ezúton a külföldi kollégáiktól. Korábban részt vett az általa a „fotográfia Oszkárjának” nevezett verseny nemzetközi zsűrijében, így vannak tanulságos élményei arról, hogyan választják ki a nyerteseket.
„A százezres nagyságrendű pályázatra beküldött képek válogatása a tizenkilenc zsűritagnak kétheti munka Amszterdamban. A válogatást segíti a kategóriákra való csoportosítás, mert így a képek a műfajokon belül versenyeznek egymással, de még így sem könnyű dönteni, hiszen a zsűrinek meg kell egyezni abban, hogy mi fontosabb, a világpolitikai események jelentősége, vagy az arról készült képek minősége, a képek újszerűsége, gondolatébresztő ereje”– mesélt egy régebbi interjúnkban a zsűrizés kihívásairól. Az alapítványtól független szakmai választóbizottság tagjai évről évre nemzetközi hírű fotósokból, szerkesztőkből és ügynökségek vezetőiből áll össze. Idén 73 996 beérkezett pályázatból válogathattak.
Révész Tamás azt is fontosnak tartja kiemelni, hogy haladva a digitális fejlődéssel az idei 151 fotó mellett megjelennek a dokumentarista filmek. A kiállítás kísérőprogramja a Digital Storytelling, itt egy moziteremben multimédiás alkotásokat nézhetünk végig. Emellett pedig Tóth József (Füles) PÉLDA-képeim portrékiállítása magyar fotográfusokról, illetve Next-Image Nemzetközi Mobilfotó verseny magyar győzteseinek képei szintén megtekinthetőek.