A WWF Magyarország nem támogatja a dunai vízi út fejlesztését
A WWF Magyarország levélben kérte Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi minisztert, hogy európai tárgyalásai során ne támogassa a Duna csatornává silányítását, hanem törekedjen a folyó és ártereinek védelmére - közölte a zöldszervezet közleményben hétfőn.
A közlemény emlékeztet arra, hogy az Európai Bizottság megközelítően 70 milliárd eurót irányoz elő a dunai vízi út fejlesztésére az Európai Közlekedési Hálózat fejlesztési projektjei keretében. A hajózási út ilyen mértékű fejlesztése elsősorban a jelenlegi EU-tagországok érdeke és drasztikus folyószabályozási beavatkozásokat feltételez.
A közleményben a WWF Magyarország aggodalmát fejezi ki és felhívja a figyelmet arra, hogy ez a meggondolatlan elképzelés nem csak pazarló, hanem számos természetvédelmi szempontból értékes élőhelyet veszélyeztet a folyó mentén, miközben teljesen figyelmen kívül hagyja az alternatív megoldások lehetőségét.
A Duna elsősorban folyó és csak negyed-, ötödsorban közlekedési és szállítási útvonal – ismerteti a közlemény Márkus Ferenc, a WWF Magyarország igazgatójának nyilatkozatát. Ezen felül a tervezett beavatkozások teljesen ellentétesek az EU Víz Keretirányelve követelményeivel. A zöldszervezet szerint a tervek és koncepciók anélkül készültek, hogy környezeti, társadalmi és gazdasági szempontok alapján alapos vizsgálat előzte volna meg őket, mint ahogy azt egyébként az EU-jogszabályok előírják. Nem történt egyeztetés az érintett országok minisztériumi és civil szakértőivel sem, valamint nem vettek figyelembe alternatív, környezetbarátabb megoldásokat.
Ezzel szemben a WWF Magyarország az egész Európát behálózó vasútfejlesztést támogatja, mert ott már megvannak a nyomvonalak, így újak kialakítására, drasztikus beavatkozásokra csak kivételes esetben van szükség, igaz, korszerűsítésre annál inkább.