Borbála, Barbara, János2020. december 04., péntek
Természet

Egymillió faj pusztulhat ki 2050-ig

2004.01.08.Admin

Már nem az a kérdés, hogy a globális felmelegedés következtében elkerülhető-e a fajok kihalása, hanem az, hogy hány faj tűnik el a Földről a következő fél évszázadban.

Akár egymillió állat- és növényfaj eltűnhet 2050-re –nyilatkozták a Nature brit tudományos lapnak az ENSZ megbízásából készült tanulmány szerzői. Az eltűnő fajok száma elsősorban a légkörbe jutó széndioxid függvénye. A fajok egynegyedének kihalása jelentősen rontja a harmadik világ több milliárd lakójának túlélési esélyeit is.

Szélsőséges időjárás

Az ENSZ felkérésére készült tanulmányban a globális felmelegedés hatását bolygónk hat, a biodiverzitás szempontjából különösen gazdag régiójában vizsgálták a kutatók. A vizsgált szárazföldi területek a Föld 20 százalékát teszik ki. (A kutatók nem vizsgálták a globális felmelegedés hatását az óceánok, tengerek lakóira.)

A kutatók 2100-ig a globális átlaghőmérséklet 1, 4-5, 8 Celsius-fokos emelkedésével számoltak, elsősorban az emberi levegőszennyezés, főként a széndioxid-kibocsátás miatt.

Az emelkedő hőmérséklet szélsőségesebbé teszi az időjárást; gyakoribbá az áradásokat, a nagy hőségeket és a tornádókat.

A kutatás a globális felmelegedés és klímaváltozás 1.103 fajra– növények, emlősök, madarak, hüllők, rovarok, és más gerinctelenek – gyakorolt hatását számítógépes modellek segítségével igyekezett feltérképezni.

A fajok 15-37 százaléka eltűnik

A vizsgálat során három forgatókönyvet (minimális, közepes és maximális mértékű klímaváltozás) vettek figyelembe, valamint vizsgálták azt is, hogy az egyes fajoknak lesz-e lehetőségük új élőhelyre való vándorlásra.

Királyprotea

A kutatás szerint a hat régióban (amelyek egyébként Európától Dél-Amerikáig, Dél-Afrikától Ausztráliáig több kontinenst öleltek fel) található fajok 15-37 százaléka 2050-ig feltehetőleg eltűnik a Föld színéről.

A veszélyeztetett fajok között van például :

• egy ausztrál gyík (latinul Hypsilurus boydii, angolul Boyd’s forest dragon), amely élőhelye 20 százalékát veszti el 2050-re.
  • Dél Afrika nemzeti szimbóluma, a királyprotea (Protea cynaroides) és rokonai.
  • egy brazil fafaj, a Virola sebifera (faggyúfa), amelynek teljes élőhelye eltűnik 2050-re.
  • a skót keresztcsőrű pinty, amely jelenleg csak Skóciában fordul elő, és túlélése annak függvénye, képes lesz-e élőhelyét áthelyezni Izlandra.

A cél a legpesszimistább forgatókönyv elkerülése

A kutatás vezetője, Chris Thomas, a brit Leeds Egyetem professzora szerint, ha az eredményeket globálisan kiterjesztenénk, azaz a vizsgálatba be nem vont területek növény- és állatvilágára is kiterjesztenénk az adatokat, azt kapnánk, hogy 2050-ig több mint egymillió faj tűnik el a Földről. A legtöbb fajnak eltűnik a megfelelő klímájú élőhelye, mások pedig nem lesznek képes az új élőhelyek felkutatására.

Virola sebifera

A legoptimistább forgatókönyv szerint a fajok 18 százaléka hal ki bolygónkról a század közepére. A legpesszimistább szcenárió viszont a fajok 35 százalékának kihalását prognosztizálja. (A középső forgatókönyv 24 százalékos kihalási rátát valószínűsít.)

A kutatásvezető szerint a gépjárművek kipufogógázai és a gyárkéményeken kibocsátott égéstermékek olyan szintre emelhetik a XXI. század végéig a légkör hőmérsékletét, amilyen 1-30 millió éve nem volt, fenyegetve ezzel számos faj élőhelyét. Az üvegházhatásért felelős gázok kibocsátásnak csökkentése viszont többszázezer fajt menthet meg a kihalástól – véli Chris Thomas.

Most már nem az a kérdés, hogy elkerülhető-e a fajok kihalása, hanem az, hogy hány faj tűnik el a Földről a következő ötven évben. A cél most már a legpesszimistább forgatókönyvek elkerülése.

Sok múlhat a kiotói jegyzőkönyvön

Klaus Töpfer, az ENSZ Környezetvédelmi Programjának vezetője szerdai sajtótájékoztatóján arra is figyelmeztetett, hogy egymillió növény- és állatfaj eltűnése a harmadik világbeli országok több milliárd lakóját közvetlenül is érinti. Itt a lakosság élelmezése várhatóan még nehezebben megoldható problémává válik.

Skót keresztcsőrű pinty

Töpfer szerint az eredmények világosan rámutatnak, hogy az egész világnak támogatnia kellene a kiotói jegyzőkönyvet, amelynek célja, hogy megfékezze a klíma szennyezéséből eredő globális hőmérséklet- emelkedést.

A kiotói jegyzőkönyv érvénybe lépéséhez a széndioxid-kibocsátás 55 százalékáért felelős országok csatlakozása szükséges. Eddig 44 százalék jött össze. Az 55 százalék nem érhető el vagy a 17 százalékért felelős Oroszország, vagy a 36 százalékért felelős Egyesült Államok csatlakozása nélkül.