Gergely, Katinka, Alberta, Édua2021. május 09., vasárnap
Természet

Még mindig ép az „első” kacsacsőrű emlős

2005.05.19.Admin

Valószínűleg már több mint 200 éves, de az „első” kacsacsőrű emlős fordulatos történetét még mindig tanítják az ausztrál iskolákban.

Amikor az Ausztráliában letelepedett európaiak hazaküldték e furcsa küllemű élőlény első példányát Európába, akkor az teljesen zavarba ejtette a tudósokat, akik arra a következtetésre jutottak, hogy minden bizonnyal több állatból összeállított ügyes hamisítvány. Csak akkor került pont az ügy végére, és fogadták el az állat létezését, amikor további példányok érkeztek a Föld másik feléről.

De mi történt az eredeti példánnyal, amely oly emlékezetes módon rászedte a szakembereket? Bármily meglepő, még mindig megtalálható egy londoni múzeumban, mégpedig figyelemreméltóan jó állapotban. Szombaton tették közzé róla az első fényképeket egy ausztrál folyóiratban. A Természettudományi Múzeum érthető módon félti a kényes példányt, de nemrég beleegyezett a különleges körülmények között történő lefényképezésébe.

Mivel ezt az egyedet használták a kacsacsőrű emlős (Ornithorhynchus anatinus) első tudományos leírására, így ez a példány az ún. holotípus vagy típuspéldány. A Földön élő minden élőlénynek van egy típuspéldánya, és ezt használják hiteles mintaként, hogy eldöntsék, vajon új fajt vagy alfajt fedeztek-e föl a későbbiek folyamán.

Státusa ellenére a kacsacsőrű emlős holotípusa nem tipikus, főként azért, mert olyan kicsi. „Valójában egy fiatal hím” – magyarázza Daphne Hills, emlős kurátor. Talán nem meglepő, hogy először egy fiatal állatot fogtak be és küldtek Londonba. Hills vélekedése szerint „valószínűleg fiatalsága és tapasztalatlansága miatt könnyű volt elfogni”.

A kacsacsőrű emlős holotípusa túl értékes ahhoz, hogy nyilvánosan kiállítsák. Leragasztott dobozban tárolják egy fiókos szekrényben a múzeum északnyugati szárnyának, az ún. Emlőstoronynak a harmadik emeletén. Szerény nyugvóhely ez Ausztrália természetrajzának ilyen lenyűgöző darabjához, de gondoskodik arról, hogy a holotípus védve legyen a hőmérséklet- vagy páratartalom-változásoktól.

Az eltűnt koponya rejtélye

Akad még némi hozzáfűzni való az „első” kacsacsőrű emlős történetéhez, ehhez a nyomra vezető adatok az állat jobb hátsó lábához erősített címkén találhatók.

A kacsacsőrű emlőst elsőként a múzeum elismert természettudósa, George Shaw (aki kételkedett a hitelességében) osztályozta. Ez után „elveszett” a többi példány közt, míg föl nem fedezte a múzeum másik legendás alakja: Michael Rogers Oldfield Thomas.

Oldfield Thomas jegyzeteiben szerepel egy megjegyzés, miszerint az állat egyik lábáról letört a sarkantyú (mindegyik kacsacsőrű emlős hátsó lábain sarkantyúkkal jön a világra, de a nőstények életük korai szakaszában elvesztik).

Egy sokkal fontosabb hiányt is följegyzett: nem volt meg az állat koponyája. Amikor a típuspéldányokat konzerválják, az a szokás, hogy a bőrt és a koponyát együtt őrizzék, és Shaw 1799-ből származó leírása utal arra, hogy ez történt a kacsacsőrű emlős esetében is. Mire azonban Oldfield Thomas „újra fölfedezte” az állatot, a koponya eltűnt. A holléte még ma is rejtély.

Az állatok is nevetnek

Számos állatfaj játékos viselkedése során a mi nevetésünkhöz hasonló jellegű hangot ad ki.

Védett sás a Sárkány-réten

Mikor még a rendszerváltás előtt itt jártam, a Nemeshany határában elterülő láp- és mocsárréteken, akkoriban még lovas szekerekkel hordták ki a frissen kaszált szénát a falu állatainak.

6 kilométer magasan szállnak át a nádirigók a Szahara felett

A nádirigók a telet Afrika Szaharától délre eső vidékén töltik, egy új kutatás a vándorlásukat vizsgálta.

Hadgyakorlat és természetvédelem

A Gönyűi-homokvidéket bemutató előzetes 8. része rendhagyó témát boncolgat. Az akciófilmeket idéző izgalmas képkockák egy percbe sűrítve mutatják be a 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred hadgyakorlatát.

Melyik az Instagram legkedveltebb madara?

Egy német kutatócsoport azt vizsgálta meg, milyen madárfotókat kedvelnek leginkább az emberek.

National Geographic 2021. májusi címlap