Vilma, Ünige, Csaba2020. december 05., szombat
Természet

Az erdőtelepítés nem mindig környezetbarát

2006.01.02.Admin

Bár erdőtelepítéssel jelentős mennyiségű légköri szén-dioxid köthető meg, ugyanakkor ha nem kellő körültekintéssel történik, felboríthatja a környező területek vízháztartását – állítja egy nemzetközi kutatócsoport.

A légköri szén-dioxid megkötésére történő erdőtelepítésnek számos nem kívánt következménye is lehet. Többek között mivel az erdők jelentős mennyiségű vizet vesznek fel, megváltoztatják a talaj vízháztartását, kiszárítják a folyókat és növelik a talaj sótartalmát – állítja egy nemzetközi kutatócsoport a Nature tudományos lap legfrissebb számában.

Mivel a növények szén-dioxidot használnak fel a növekedésükhöz, a gyorsan növő fajtákból történő erdőtelepítés kitűnő eszköznek bizonyul a levegőben lévő szén-dioxid megkötésére, ezáltal az üvegházhatás csökkentésére. A nagy kiterjedésű erdők ugyanakkor sok vizet igényelnek – mondta Robert Jackson, az észak-karolinai durham-i Duke Egyetem kutatócsoportjának tagja. A kutatók több mint 500 olyan helyszínt vizsgáltak, ahová az elmúlt 50 év során erdőt telepítettek. Az esetek 13 százalékában a vízfolyások legalább egy évre teljesen kiszáradtak, és az ültetvények átlagosan mintegy 50 százalékkal csökkentették a folyók vízszintjét.

„A világ bármely részén, ha mezőgazdasági területet ültetünk be fával, ahhoz több vízre van szükségünk” – tette hozzá Jackson. Ez az ivóvízellátáshoz és öntözéshez szükséges vízkészlet csökkenését idézheti elő, felborítva a helyi ökoszisztéma vízháztartását. Ugyanakkor az erdő megjelenésével a talaj savanyúbbá válik mint más növényborítás (gyep, termesztett növény) esetén.

Szén-dioxid kereskedelem

Ezek a változások részben annak tulajdoníthatók, hogy az erdőtelepítési programok során szinte kizárólag gyors növésű fajtákat alkalmaznak – teszi hozzá Jackson. Általában örökzöld fajtákról van szó, amelyek egész évben aktívak, ami azt is jelenti, hogy nagyon sok szén-dioxidot és vizet vesznek fel.

A kutatók ugyanakkor megjegyzik, az erdőtelepítés a vízfolyások szempontjából bizonyos esetekben kifejezetten kívánatos. Az Egyesült Államok egyes mezőgazdasági övezeteiben végzett erdőtelepítések csökkentették a szántóföldekről a tengerbe bemosódó műtrágya mennyiségét, amely algavirágzást idéz elő, ezáltal rontja a tengervíz minőségét.

Az erdősítési programoknál figyelembe kell venni a helyi viszonyokat – hangsúlyozzák a kutatók. Több ország és vállalat bekapcsolódva a nemzetközi szén-dioxid kereskedelembe erdőket telepít, hogy növelje az eladható szén-dioxid kvótáját. Ez lehetővé teszi az erőművekhez hasonló nagy mennyiségű üvegházhatású gázkibocsátók számára, hogy máshol megtakarított szén-dioxid vásárlásával ellensúlyozzák a kibocsátásukat.

Az Egyesült Államok, Tiszta Fejlődés Mechanizmus (Clean Development Mechanism) nevű keretprogramja, javasolja a degradált mezőgazdasági területek erdősítését, szén-dioxid megkötés céljából. Remélhetőleg egy-egy projekt bevezetésénél minden szempontot, többek között a vízháztartási szempontokat is mérlegelik – tette hozzá Jackson.