Tibor2024. április 14., vasárnap
Természet

Hiénák: ellés a csiklón át!

Az anyák általában jól nevelt gyerekeket szeretnének, nem így a rangsor élén álló hiénamamák: ők jobban kedvelik az ördögfiókákat. Az alfa-nőstények hormonlökést adnak fejlődő kölykeiknek, így teszik őket agresszívabbakká az élelemért folyó harcban, és növelik a túlélési esélyüket, olvasható a Nature-ben most megjelent tanulmányban.

A többletként kapott hormonok arra is ösztönzik a fiatal hímeket, hogy korán és gyakran próbálják meghágni a nőstényeket, így később nagyobb az esélyük, hogy helyesen adják elő trükkös párzási játékukat, ha eljön az ideje.

A legtöbb társas emlőssel ellentétben a foltos hiénáknál a nőstények a vezetők, és szemmel láthatóan jóval izmosabbak és agresszívabbak, mint a hímek. Miután majdnem két évtizedig tanulmányozták a hiénákat Kenyában, a kutatók fölfedezték, hogy a vemhesség végső szakaszában a magas rangú nőstények nagyobb mennyiségű androgénnel, azaz az agresszióval kapcsolatos hím nemi hormonnal látják el fejlődő utódaikat, mint az alacsonyabb rangú anyák.

Ez az első tanulmány, amely kimutatja, hogy nemcsak az anya genetikai állománya, hanem a rangsorban elfoglalt helyzete is közvetlenül befolyásolja utóda megfigyelhető fizikai jellemzőit.

Az agresszivitás jó tulajdonság egy élőlény számára, amely olyan csoportban él, ahol 40–60 egyed marakodik a koncon, és különösen hasznos a nőstények számára, amelyek plusz energiát igényelnek az utódneveléshez. A fejlődő utódba juttatott androgénnel az anya növeli saját génállományának továbbélési valószínűségét.

„Képzeljük el, mintha péniszen keresztül szülnénk!”

De a többlethormon bejuttatását nem ússza meg hátrányok nélkül az anya. A saját alfa-anyjától kapott androgéndózis károsítja a petefészkét, emiatt nehezebben termékenyül meg. Ráadásul a hormon hatására a női ivarszervek megnőnek, nem is kicsit. A csiklójuk – amelyben a szülőcsatorna húzódik – 18 centiméterre türemkedik ki a testükből.

„Képzeljük el, mintha péniszen keresztül szülnénk!” – mondja a tanulmány társszerzője, Kay Holekamp a Michigani Állami Egyetemről. – „Igazán különös ivarszervek, de úgy tűnik, bevált. Noha az ellés egy „péniszen” keresztül nem triviális probléma.”

A csikló szülőcsatornájának átmérője csupán 2, 5 centiméter, és a szövet gyakran szétszakad, amint a majdnem 1 kilogrammos kölyök átpréselődik a keskeny nyíláson. A hasadás végzetes lehet, amint azt az először ellő anyák magas halálozási aránya mutatja.

Gyakorlat teszi a mestert

A nőstény esetlen ivarszervei miatt a sikeres párzás meglehetős szakértelmet követel hiénáéknál. A hímnek gondosan kell elhelyezkednie a nőstény háta mögött, és valahogy olyan helyzetbe kell hoznia péniszét, hogy fölfelé és hátrafelé nézzen, így tud behatolni a csiklóba.

„A hímeknek gyakorlatra van szükségük. Néhány hónap gyakorlás után sikerül pont a megfelelő helyzetet fölvenniük.” – mondja Holekamp.

Mivel az alfa-nőstények hímjei születetten hiperagresszívak, már néhány hónapos korukban megpróbálják meghágni a nőstényeket, emiatt később nagyobb esélyük lesz a párzásban, mint alacsonyabb rangú társaiknak.

Ingyen kecskék osztanak egy olasz szigeten

Az egyetlen feltétel, hogy a leendő tulajdonosnak magának kell befognia a szigeten kószáló állatok közül a kívánt példányokat.

Romlik a polipok látása a melegedő óceánokban

Bár a klímaváltozás hatására több lesz a polip, az óceánok további melegedése veszélyezteti az állatok túlélését.

Korábban nem látott állatokat találtak a tenger mélyén

A Csendes-óceán trópusi, keleti részének mélyén élő állatokat egy brit expedíció során látták.

Nem halljuk a békák sikolyát

A brazil Atlanti-esőerdőben honos béka ultrahangokat bocsát ki félelmében, amelyeket az ember nem hall, ám a ragadozói igen.

A lakosság segítségét kéri az MME

A Tavaszi természetles során nemcsak madarakat, hanem többek között hüllőket és lepkéket is meg kell figyelni.

National Geographic 2024. áprilisi címlap