Környezeti katasztrófa a libanoni partoknál

A Földközi-tenger legnagyobb környezeti katasztrófája fenyeget a libanoni partoknál, mivel a bombázások következtében 35 ezer tonna kőolaj ömlött a tengerbe. Szakértők szerint a helyzet súlyossága a tengerhajózás történetének legnagyobb ökológiai katasztrófájához az alaszkai "Exxon Valdez" tartályhajó elsüllyedéséhez hasonlatos.
Az első jelentések szerint 10 ezer, de akár 35 ezer tonna kőolaj is a tengerbe juthatott a bejrúti erőművet ért bombatámadás után. A 225 kilométeres libanoni partszakaszból már nyolcvan kilométert olajszőnyeg borít.
A háborús helyzet miatt elmaradnak az ilyenkor szükséges intézkedések, így várhatóan a kár még nagyobb területre kiterjed. A libanoni környezetvédelmi minisztérium szerint a helyzet tovább romolhat, hiszen egy 25 ezer tonna olajat tartalmazó tartály még mindig ég. Libanon Szíriától és Jordániától kért segítséget a helyreállításhoz, melynek költségét 50 millió dollárra becsülik.
A szakértők szerint az eset súlyossága az Alaszka partjainál 1989-ben zátonyra futott „Exxon Valdez” esetéhez fogható, akkor ugyanis 40 ezer tonna kőolaj ömlött a tengerbe, a tengerhajózás legnagyobb környezeti katasztrófáját idézve elő: több százezer állat pusztult el, és az olajmaradványokat nem sikerült teljes mértékben eltüntetni, vagyis még a jövőben is veszélyezteti az ottani élővilágot.
Az olajfolt kiterjedése tekintetében a Bretagne partjainál elsüllyedt „Erika” tanker okozta szennyezéshez is hasonlítják a mostani esetet. 1999-ben mintegy négyszáz kilométeres szakasz szennyeződött el az Atlanti-partvidéken, melynek következtében 150 ezer madár pusztult el.
A szennyeződés továbbterjedhet Törökország felé is
A Máltán működő Regional Marine Pollution Emergency Response Centre (Regionális Tengerszennyezési Készenléti Központ) már észlelt olajnyomokat a szíriai partoknál is. A szíriai Tartusz város parti őrsége is megerősítette a hírt, miszerint a libanoni határnál hét kilométer hosszú szakaszon olajszennyezés figyelhető meg. „Félő, hogy az olajfolt Ciprus és Törökország partjaiig is eljut” – nyilatkozta Wael Hmaidan libanoni környezetvédelmi szakértő a BBC Newsnak
Szakértők szerint a mostani libanoni eset a Földközi-tenger legnagyobb ökológiai katasztrófája 1991 óta. Akkor a „Haven” tartályhajó gyulladt ki a Genovai-öbölben, és beszennyezte az olasz és francia part nagy részét. Szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy az olaj jelentős része elégett mielőtt a tengerbe jutott volna.
A libanoni partoknál az olaj már megtette hatását: számos hal és rák pusztult el, és veszély fenyegeti az újonnan kikelt teknősöket is, mert az olajos parti szakasz miatt nem érik el a tengert.
Több földközi-tengeri ország és az EU is segítséget ígért az olajfolt kiterjedésének pontos beazonosításához (műholdképekkel), valamint hogy megfelelő felszerelést és embert biztosítanak a katasztrófa megakadályozásához. A libanoni kormány ugyanis bejelentette, hogy nem áll rendelkezésére elegendő eszköz a tisztításhoz, az olaj „megfogásához”.
Időközben Kuvaitból már érkeztek speciális eszközök, amelyekkel meg lehetne kezdeni a munkálatokat, viszont amennyiben az összecsapások folytatódnak, érdemi lépést ez ügyben nem lehet tenni: az olajfolt magára marad, és a teszi, amit tennie kell.
Kapcsolódó cikkünk: