Ákos, Bátor, Gábor2021. február 27., szombat
Természet

Szenzációs felfedezés a borneói ködfoltos párducról

2007.03.19.Admin

Amerikai tudósok szerint a Borneó és Szumátra szigetén élő ködfoltos párduc egy eddig nem ismert, új nagymacska fajhoz tartozik. A titokzatos őserdei állatról korábban azt gondolták, hogy ugyannak a fajnak a képviselője, mint a Délkelet-Ázsiában élő szárazföldi ködfoltos párduc.

A hír néhány héttel azután jelent meg, hogy a WWF tanulmányában bemutatta, az elmúlt évben a tudósok Borneón 52 új állat- és növényfajt azonosítottak. A nemzetközi természetvédelmi szervezet kiáll amellett, hogy ezek az ismétlődő felfedezések is azt mutatják, óriási jelentősége van a vadon élő fajok és élőhelyük védelmének Borneón, a Föld harmadik legnagyobb szigetén.

Mennyire különbözik egymástól a két párducfaj? Az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet (US National Cancer Institute) kutatói szerint a borneói és a kontinensen élő ködfoltos párduc egyedei között éppen olyan mértékűek a különbségek, mint más nagymacskák, például az oroszlán, a tigris, a leopárd, a jaguár és a hópárduc között. Úgy becsülik, hogy a borneói ködfoltos párduc állomány valószínűleg 1, 4 millió évvel ezelőtt vált el a szárazfölditől.

Mit mond a genetikai vizsgálat? “A genetikai kutatások eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy a borneói ködfoltos párducot önálló fajként kell kezelni, ” mondta Dr Stephen O’Brien, a Nemzeti Rákkutató Intézet kutatólaboratóriumának vezetője. “A DNS teszt közel 40 különbséget mutatott a két faj között. A genetikai tanulmány eredményeit további kutatások is alátámasztják, amelyek a ködfoltos párduc változatait vizsgálják, ezeket a múzeumokban tartott szőrmék mintázatára és színezetére alapozzák.

Melyek a két faj között a szemmel látható különbségek? A szárazföldi ködfoltos párducnak (Neofelis nebulosa) nagy felhőszerű foltjai vannak, gyakran halvány mintázattal, bundája színe világos-sárgásbarnába hajló, hátukon részleges dupla csík fut. Ezzel szemben, mint ahogy a képeken is látható, a borneói ködfoltos párduc (Neofelis diardi) bundája sötét, szürkésbarna árnyalatú, mintázatában sok határozott körvonalú folt és pötty található, hátán dupla csík fut végig.

“Az a tény, hogy Borneó csúcsragadozója különálló fajhoz tartozik, nyomatékosítja a februárban Brunei, Indonézia és Malajzia által aláírt, háromoldalú Borneó Szíve nyilatkozat jelentőségét” – mondta Márkus Ferenc, a WWF Magyarország igazgatója.

A ködfoltos párduc Borneó legnagyobb ragadozója. Arról híres, hogy a nagymacskák között, a testméretéhez viszonyítva neki van a leghosszabb szemfoga. Borneón a becslések szerint összesen 5000-11000 egyed élhet, Szumátrán ez a szám 3000-7000 közé tehető. A legnagyobb veszély, amivel a ködfoltos párducoknak szembe kell nézniük, otthonuk elpusztulása. Az utolsó nagy kiterjedésű élőhelyük éppen a nemzetközi természetvédelmi megállapodás tárgya, Borneó Szíve, a 22 000 000 hektáros hegyvidéki trópusi esőerdő.

A ködfoltos párducot 1821-ben írta le először a brit természettudós Edward Griffith. A faj élőhelye Borneó legerdősebb területein található, a tengerparti részektől egészen a hegyvidékig. Általában kerülik a nyílt terepet kevés fával, és nagyon érzékenyek az emberi zavarásra.

A borneói ködfoltos párduc táplálékát majmok, jávai kancsil, muntják szarvas, fiatal szakállas malacok és szambár szarvas alkotják, amiket becserkész a földön vagy a faágakról ugrik rájuk. Esetenként madarakat és hüllőket is eszik.

Forrás: WWF

• Védetté vált a világ legnagyobb esőerdője
  • Több mint félszáz új fajra bukkantak Borneón

Ismét levált egy hatalmas jéghegy az Antarktiszról

Leszakadt egy hatalmas jéghegy az Antarktisz Brunt-selfjegéről közel a brit antarktiszi kutatóprogram (BAS) Halley kutatóállomásához - olvasható az MTI hírei között.

Madárodúk kerültek az óvodákba

Százötven madárodút kapnak váci és környékbeli óvodák a Zöld Dunakanyar Program részeként.

Szarvasok az országúton

Bár a szarvasok nászidőszaka kora ősszel kezdődik, érdemes tavasszal is óvatosnak lenni az országutakon, hisz ők nem körültekintően futnak át az úton.

A csimpánzok összefognak egy közös ellenség ellen

Amikor más csoportok fenyegetik az embereket, összetartóbbá és együttműködőbbé válnak. Úgy tűnik, a csimpánzoknál sincs ez másként.

Hosszú idő után most került elő egy titokzatos madár a borneói esőerdőben

Száznyolcvan évvel azután, hogy utoljára látták a verébfélékhez tartozó titokzatos fekete szemöldökű madarat, a Malacocincla perspicillatát, helybéliek újra láttak és befogtak egy példányt a borneói esőerdőben - olvasható az MTI hírei között.

National Geographic 2021. februári címlap