Farkas, Rodrigó, Wolfgang2020. október 31., szombat
Természet

Új veszélyek fenyegetik a vadvilágot: a betegségek

2008.10.28.Admin

Az apró levelibékáktól a hatalmas gorillákig a vadállatokat már most is a kipusztulás fenyegeti az élőhely elvesztése, a környezetszennyezés és a vadászat miatt. Ráadásul most újabb veszéllyel kell szembenézniük: eddig ismeretlen vagy háttérbe szorult betegségek hadával.

A kórokozók zöme a globális fölmelegedés miatt terjed a vadvilágban. Egyesek még az emberekre is veszélyesek lehetnek jelentették be a kutatók a Barcelonában tartott Természetvédelmi Világkongresszuson.

„A klímaváltozás fölidézi az emelkedő tengerszintek és a fuldokló jegesmedvék képét” – mondta Steven Sanderson, a New York-i székhelyű Természetvédelmi Társaság elnöke. – „Talán azonban még nagyobb fenyegetés közelít a változó hőmérsékletek és csapadékszintek következtében fölbukkanó fertőző betegségek képében.”

Az Ebola és közeli rokona a Marburg vírus okozta betegségek egyaránt veszélyeztetik az emberek, a gorillák és a csimpánzok életét. Ezen vírusok okozta járványok kitörése például szoros összefüggésben áll az esős és a száraz évszakok szokatlan váltakozásával.

Az egyre gyakoribb algaelszaporodást, az úgynevezett vörös árt a tengerfelszín magasabb hőmérséklete váltja ki. Az algák által kibocsátott toxinok rengeteg halat pusztítanak el, a tengeri emlősök megbetegednek tőlük, és növelik a halálozást a pingvinek és a tengeri madarak között. Súlyos betegséget, sőt halált is okozhatnak azon emberek között, akik toxinokkal fertőzött kagylókat és más tenger gyümölcseit fogyasztanak.

Az emberek is veszélyben vannak

A klímaváltozással tovább terjedő egyes betegségek nem ártanak az őket hordozó állatoknak, de annál veszélyesebbek az emberekre. Ilyen a szarvasvérrel táplálkozó kullancsok által terjesztett Lyme-kór, és a szúnyogok közvetítette malária vagy sárgaláz. Más baktériumok és vírusok azonban csak állatokra veszélyesek – legalábbis egyelőre.

„A semmiből fölbukkanó és az állati populációkra végzetes hatású betegségek új veszélyeivel kell szembenéznünk” – jelentette ki Michael Hoffman, a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) tudósa, és egyik társszerzője az emlősök természetvédelmi helyzetéről szóló, nemrég megjelent tanulmánynak.

Ez a jelentés lesújtó képet fest az emlősök helyzetéről. Minden negyedik emlősfajt a kipusztulás fenyegeti, és a fajok felének állománya csökken.

Hoffman elmondta, hogy a betegségek mindig is szerepet játszottak a populációk méretének alakításában, de most egyre több igen könnyen fertőző és terjedő betegséggel találkozunk.

Különösen tragikus a kétéltűek helyzete. Ezeket az állatokat egy rendkívül pusztító gombabetegség, a chytridiomycosis sodorja a kihalás szélére. A betegség már több száz béka- és szalamandrafajt tüntetett el a Földről, és – részben a klímaváltozás, de az illegális kereskedelem miatt is – egyre terjed a bolygónkon.

Az állatvilág egészségügyi helyzetének állandó figyelése „korai jelzőrendszerként” szolgálhat az emberek számára, mondja William Karesh, a Természetvédelmi Társaság globális egészségügyi programjainak vezetője. „A környezet bármilyen megzavarása megmutatkozik a vadállatokon, mivel azok nem alkalmazkodnak túl gyorsan vagy könnyedén.”