Borbála, Barbara, János2020. december 04., péntek
Természet

A tűzokádók titkairól

2009.04.21.Admin

A Földön minden tízedik ember az 1500 aktív tűzhányó valamelyikének árnyékában él. Közülük 2008-ban 64 vulkán tört ki. Írásunk a vulkáni működés előrejelzését, az előtörő mérges gázokat, és a szupervulkánok kérdését is érint.

Hőképek
A National Geographic Channel a „Föld hete” sorozatban beszámol arról, hogy bár eddig a kitörések pontos előrejelzése a találósjátékok kategóriájába tartozott, most lehet, hogy a Pittsburghi Egyetem kutatói megtalálták a megoldást. A NASA műholdképei segítségével az aktív vulkánok felforrósodását mérik, mert mielőtt egy tűzhányó kitör, gyomrában forró magma tör a felszín felé. A gyanús vulkánról készült infravörös képek ragyogó színekben mutatják a vulkánébredést. És lám, Kelet-Oroszország egy távoli részén lévő vulkán infravörös képe alapján a kutatók előre jelezték aktivizálódását hat nappal a kitörése előtt. Hat nap alatt számtalan életet képes megmenteni.

Ahogy a National Geographic Online írta:
Olasz vulkanológusok is műholdakkal vizsgálják az Etna légzését

Életadó vulkáni szikra?
Az elmúlt évben a chilei Chaitén vulkán kilencezer éves szendergés után ébredt fel egy nagy robbanás és egy fényshow kíséretében. A mérgező hamu és por ionizálja a levegőben található részecskéket, ami elektromos vihart gyújt lángra. Hátborzongató jelenség, de talán érdemes kedvesebben gondolunk rá, mert könnyen lehet, hogy egykor a földi óceán őslevesében egy ilyen szikra lobbantotta fel az életet.

Mindenesetre ma a Chaitén ádáz dührohama több tonnányi hamut és gázt lövellt a levegőbe több mint 15 kilométeres magasságba. A felhők az űrfelvétel tanúsága szerint Dél-Amerika felett tovasodródva egészen az Atlanti-óceán déli medencééig jutottak. A füst megnehezítette a légzést, elszennyezte a forrásvizeket és elpusztította a terményeket.

Erről a a villámlással kísért vulkánkitörésről a National Geographic Online is
közölt képeket.

Villámok követik a vulkánkitöréseket

Jelentés a Földről 2009
2008 a Föld nemzetközi éve volt, amit mind a tudóstársadalom, mind maga a bolygó méltó módon megünnepelt: az előbbiek figyelemreméltó tudományos eredményekkel, az utóbbi pusztító természeti katasztrófákkal – drámai módon emlékeztetve az embert saját kicsinységére és sérülékenységére. De vissza a pozitívumokhoz: 2008 az új földrengés- és tájfunelőrejelző módszerektől az északi fény és a szupervulkánok kutatásán át egy eddig ismeretlen gorillapopuláció megtalálásáig szenzációs eredményeket hozott. A filmben ezekkel ismertetik meg a nézőket a legilletékesebbek, a felfedezéseket elérő fiatal, energikus kutatók.
Mikor? április 22-én szerdán 18:00 órakor.

Mérges gázok
A mérges gázok okozta veszélyt kutatta egy kutatócsoport Hawaii leghíresebb tűzhányója, a Kilauea közvetlen közelében. Adam Durantnek és Matt Watsonnak sikerült a vulkán fortyogó krátere fölé juttatnia speciális légballonokra függesztett érzékeny műszereiket. A ballonokat műholdon keresztül a távolból irányították, és egy repülési útvonal-megjelenítő rendszer segítségével követték. A szonda a felbocsátási ponttól körülbelül 64 kilométerre ért földet. A kutatók először jutottak közvetlen mérési adatokhoz egy vulkán gázainak koncentrációváltozásairól. Azt találták, hogy a közeli lakóterületek fölé még órákkal a kitörés után is potenciálisan veszélyes koncentrációjú gázok áramlanak le a csúcsrégió irányából. Szerencsére azonban a gázok a forrástól távolodva gyorsan felhígulnak.

Chaitén vulkán

Szupervulkán
A föld mélyén több helyütt vulkáni időzített bomba ketyeg. Ilyen hely a Yellowstone Nemzeti Park is. A magasba lövellő híres gejzírek egy alant meglapuló parázsló fenevad életjelei, egy szupervulkán szívdobbanásai. A szupervulkánoknak nincsen kúpjuk, ehelyett egy hatalmas kaldera alkotja őket, melybe magma áramlik a kitörés során. Amikor a Yellowstone legutóbb – mintegy 600 ezer éve – hatalmas robbanással kitört, az Egyesült Államok területének felét hamu alá temette, fajok ezreit pusztulásra ítélve.
Egyesek szerint elérkezett a kitörés megismétlődésének ideje. A geológusoknak azonban tavaly sikerült megmérniük a vulkán hőmérsékletét – és az a vártnál sokkal alacsonyabbnak bizonyult. Meglehet, a yellowstoni szupervulkánnak megszűnt a magmautánpótlása a földköpeny izzó régióiból és megkönnyebbülten fellélegezhetünk.

Ahogy a National Geographic Online egy másik szupervulkánról írta:
A globális katasztrófa vulkánjainkba van programozva