Nagy viták a vadállatok kereskedelme körül
Több mint 40 változtatást javasoló lista a vadállatok és a belőlük készült termékek kereskedelmét szabályozó Washingtoni Egyezményt érintő módosításokról.
|
A vadállatok kereskedelmét szabályozó Washingtoni Egyezmény részes feleinek konferenciáját (CoP15) három évente tartják meg. Az egyezmény függelékeinek megváltoztatása jelentős hatással lehet az érintett fajokra. Az I. függelékbe történő felvétel megtiltja az érintett fajok esetében a nemzetközi kereskedelmet, míg a II. függelékbe felvett fajok kereskedelme különleges engedélyhez kötött.
Meglehetősen ellentmondásos a Kenya által benyújtott, de számos más afrikai kormány által is támogatott javaslat, amellyel reményeik szerint megakadályozhatnák, hogy más országok a washingtoni egyezmény támogatását élvezhessék az elefántcsont törvényes kereskedelmére, legalábbis 2028 előtt. Ugyanennek a javaslatnak célja továbbá, hogy véget vessen annak a jelenleg törvényes gyakorlatnak, amely szerint Namíbiából és Zimbabwéből turisták faragott elefántcsontot vihetnek ki az országból.
Az elefántcsont-kereskedelem kérdését az egyes afrikai országok eltérrően ítélik meg. Az álláspont a helyi populációk nagyságától továbbá a természetvédelem aktuális helyzetétől függ; ugyanakkor nagyon fontosak a gazdasági érdekek illetve a felhalmozott elfekvő elefántcsont-készletek nagysága is.
Ellentétben ezzel a javaslattal Zambia és Tanzánia azt kéri, hogy az afrikai elefántot helyezzék át az I. mellékletéből a II-be annak érdekében, hogy megengedetté váljon a kormányzati tulajdonban lévő elefántcsontkészletek értékesítése.
Szintén valószínű, hogy ellentmondásos lesz számos tengeri faj függelékbe való felvételének javaslata. A lista élén az atlanti kékúszójú tonhal szerepel. Monaco javasolja az I. mellékletbe való felvételt a további kereskedelem beszüntetése érdekében. A kérdés máris megosztottságot okozott az Európai Unión belül, a francia elnök, Nicolas Sarkozy nyilvánosan bejelentette, hogy támogatja a kereskedelmi halászati tilalmat, ugyanakkor kormánya egy szoros szavazás során megvétózta ezt, ami által az Európai Unió tagállamai nem érték el a szükséges többséget a Monaco által javasolt tilalom támogatására.
A cápák kérdése is problémákat vet fel. Az előző CoP ülésen elutasították a heringcápa és a tüskéscápa I. függelékbe való felvételének javaslatát. Az erős halászati lobbi eredményeképpen megosztottság alakult ki a Washingtoni Egyezmény Titkársága, valamint az Egyesült Nemezetek Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) között annak eldöntéséről, milyen körülmények között vállaljon a Washingtoni Egyezmény szerepet a tengeri fajok kereskedelmének szabályozásában. Mindkét fajnál ismét javasolni fogják a II. függelékbe történő felvételt. Az Egyesült Államok javasolja további hat cápafaj, köztük három pörölycápa felvételét a II. függelékbe.
A természetvédők azt remélik, hogy ezeknek a javaslatoknak a megvitatása a kritikus kérdésekre összpontosít a védelem és a nemzetközi halászati gazdálkodás szempontjából. A Washingtoni Egyezmény ugyanis kulcsfontosságú szerepet játszik az egyéb védelmi és gazdálkodási intézkedések kiegészítésénél a kereskedelmileg fontos tengeri erőforrások tekintetében – mind nemzeti, mind nemzetközi szinten. 2007-ben nem sikerült felvenni a tüskéscápát és heringcápát a függelékbe, de most azt remélik, hogy a természetvédelmi érvek elsőbbséget élveznek az intézményes politikával szemben, és hogy a Washingtoni Egyezmény tagországai majd a hangzatos beszédek helyett azokról a problémákról szóló rideg tényeket veszik figyelembe, amelyekkel a jövőben ezeknek a halászatoknak szembe kell nézniük, amennyiben most nem cselekednek.
Hasonló kategóriába tartoznak a korallok, amelyeket főleg ékszerek készítéséhez használnak, és amelynek eredetileg elfogadták a II. függelékbe való felvételét 2007 júniusában, majd később az ülésen kis többséggel elutasították.
Számos javaslat kapcsolódik hüllőkhöz és kétéltűekhez, például amely a nílusi krokodil bizonyos populációit javasolja áthelyezni a II. függelékbe, ezzel is tükrözve e faj jobb természetvédelmi helyzetét. Ezzel szemben a Kaiser-foltosgőtét előterjesztették a II. függelékbe való felvételre, mivel kereskedelmének mértéke aggodalomra ad okot, csakúgy, mint a díszes szaharai tüskésfarkú-gyíké, amelyet Izrael az I. függelékbe való felvételre javasolt a nemzetközi kereskedelem beszüntetésének érdekében.
A növényeket érintő javaslatok többsége a malagasi fajok II. függelékbe való felvételét javasolja. A vadállatkereskedelmet ellenőrző világszervezet, a TRAFFIC és partnere, a Természetvédelmi Világszervezet (IUCN) teljes körű elemzést hajt végre minden egyes javaslat esetében, megfelelnek-e a biológiai és egyéb kritériumoknak. Az elemzések alapján a TRAFFIC előkészíti az ajánlásokat a függelékek módosítására, amelyet hozzáférhetővé tesznek a gyűlés előtt.
Ez lesz a washingtoni egyezmény tagjainak első közel-keleten tartandó gyűlése, és a TRAFFIC reméli, hogy az ülések járulékos eredményeként a térségben nagyobb figyelmet fordítanak a fokozott regionális együttműködések szükségességére.
A javaslatok megvitatása nem az egyetlen elem a tagok ülésének napirendjén. Szintén fontosak lesznek az üléseket megelőzően a tigrisekkel, elefántokkal, orrszarvúkkal és a napóleonhalhoz hasonló fajokkal kapcsolatban benyújtott dokumentumok alapján történő megbeszélések.
Balogh Alexandra
WWF Magyarország
Kapcsolódó cikk:
DNS-sel az illegális vadkereskedelem ellen